Journal of Research and Health، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۳۴۵-۳۵۴

عنوان فارسی بررسی رابطه میان کیفیت زندگی و کارکردهای شناختی کودکان دبستانی مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی
چکیده فارسی مقاله کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی در جنبه هایی از عملکرد شناختی دچار نقص هستند. کیفیت زندگی این کودکان نیز در مقایسه با همسالانشان در سطح پایین تری قرار دارد. این مطالعه با هدف بررسی نوع و چگونگی رابطه بین عملکرد های شناختی و کیفیت زندگی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی سنین دبستان انجام شد. مطالعه از نوع همبستگی است. تعداد 60 کودک مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی در مطالعه شرکت داشتند. افراد با آزمون هوش وکسلر مورد ارزیابی قرار گرفتند. پرسشنامه عمومی کیفیت زندگی فرم والدین (PedsQL 0/4) و سیستم ارزیابی شناختی CAS و آزمون CPT+IVA، مورد استفاده قرار گرفت و رابطه بین عملکرد شناختی و کیفیت زندگی سنجیده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 تجزیه و تحلیل شدند. بین نمره کل توجه آزمون CPT+IVA و حیطه عملکرد مدرسه پرسشنامه کیفیت زندگی در تمامی پایه های تحصیلی ارتباط معنی دار وجود داشت (p< 0/05). در پایه های دوم و پنجم بین نمره توجه و حیطه عملکرد روانی-اجتماعی و کیفیت زندگی و در پایه چهارم بین فرایندهای همزمان با عملکرد اجتماعی، هیجانی و روانی-اجتماعی پرسشنامه کیفیت زندگی نیز ارتباط معنی دار بود . یافته های پژوهش نشان داد که عملکرد شناختی بر سطح کیفیت زندگی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی مؤثر است. اما این تأثیر در تمام حیطه ها مشاهده نشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Relationship between quality of life and cognitive function in school aged children with attention deficit and hyperactivity disorder
چکیده انگلیسی مقاله Children with attention deficit hyperactivity disorder have deficiency in many aspects of cognitive functions and quality of life (QOL). The study aimed to examine the relationship between cognitive functions and quality of life in children with Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD). This analytical study is a correlation one. 60 participants were chosen according to statistical formula. Participants were evaluated using the Wechsler Intelligence Scale for Children Revised edition (WISC-R). Their cognitive functions and quality of life (QOL) were assessed by Cognitive Assessment System (CAS), Continuous Performance Test plus Integrated Visual/Auditory (CPT+IVA) and Pediatric Quality of Life inventory (Pads 4.0) Generic Core Scale. After analyzing data a significant correlation was found between attention and school functioning of QOL in all grades, separately. Furthermore, significant correlations were found among full scale attentions of CPT+tIVA test with psychosocial functioning and also total score of QOL, in grade 2 and in grade 5, as well Social Functioning in two grades children. Also significant correlations were found among simultaneous subscale of CAS and emotional, social and psychosocial functioning of QOL, in grade 4. Cognitive functions of children with ADHD have effects on some domains of QOL.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Quality Of Life, Cognitive functions, Children, ADHD

نویسندگان مقاله سپیده بوجاری | sepideh boojari


حجت اله حقگو | hojatolah haghgoo


رضا رستمی | reza rostami


سحر قنبری | sahar ghanbari


سمانه نعمت الهی | samaneh nematollahi



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-636-4&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاربردی
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات