Journal of Research and Health، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۲۶۳-۲۷۱

عنوان فارسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تاب‌آوری مادران دارای فرزند با اختلال یادگیری
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: اﺣﺴﺎس ناکامی و محرومیت ﻧﺎﺷﻲ از ﻋﺎدی ﻧﺒﻮدن ﻛﻮدک می‌تواند ﺳﺒﺐ گوشه‌گیری ﻣﺎدر و ﻋﺪم ﻋﻼﻗﻪ ﺑﻪ ﺑﺮﻗﺮاری راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﻣﺤﻴﻂ شود ﻛﻪ ﭘﻴﺎﻣﺪ آن ﻋﺰت ﻧﻔﺲ ﭘﺎﻳﻴﻦ، ﺑﺮوز افسردگی، و ﺑﻪ ﺧﻄﺮ اﻓﺘﺎدن سلامت روانی مادر است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش تاب‌آوری در مادران دارای کودک با اختلال یادگیری بود. روش: روش این مطالعه، نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران دارای کودک با اختلال یادگیری مراجعه کننده به مرکز اختلال یادگیری رها (شهر هشتگرد) در سال 1393بود. ابزار مورد استفاده، مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) بود. درمان گروهی (رویکرد پذیرش و تعهد) طی 9 جلسه و در 9 هفته متوالی برای گروه آزمایش ارائه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده شد. یافته‌ها: نتایج حاکی از آن است که درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد در افزایش تاب‌آوری مادران دارای فرزند با اختلال یادگیری موثر بود (63/78 =‌F و 01/0->P). بحث و نتیجه‌گیری: این پژوهش ضمن تأیید اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد در افزایش تاب آوری مادران دارای فرزند با اختلال یادگیری، نشان داد که آموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد قابلیت کاربرد داشته و می‌تواند به عنوان یک مداخله‌ی روان‌شناختی در کنار سایر مداخلات مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، تاب‌آوری، اختلال یادگیری

عنوان انگلیسی Effect of acceptance and commitment therapy on the resiliency of mothers of children with learning disability
چکیده انگلیسی مقاله Introduction and purpose: Feelings of frustration and deprivation due to lack of normal children can cause isolation and lack of interest in the relationship with the mother of the outcome of self-esteem depression, and endangerment Mental mother. This study aimed to evaluate the effectiveness of treatment based on acceptance and commitment to increasing the resiliency of the mothers of children with learning difficulties. The study sample consisted of all mothers of children with learning difficulties referred to Raha learning center (Hashtgerd) in 1393. Methods: Method of study, was experimental with pretest-posttest control group. Group Training (Acceptance and Commitment) 9 sessions over 9 weeks for the experimental group was given. Connor-Davidson Resilience Scale and the analysis of covariance was used. Results: The results indicate that the training program is based on acceptance and commitment to increase the resiliency of mothers of children with learning difficulties was effective (F= 63/78 and P< 0/01). Discussion: This study confirms the effectiveness of group-based acceptance and commitment to increase the resiliency of mothers of children with learning difficulties, Showed that training is based on acceptance and commitment applicability and can be used as a psychological intervention used in conjunction with other interventions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله طاهره سعیدی فرد | tahereh saeedifard


علی محمد نظری | ali mohamad nazari


فرشاد محسن زاده | farshad mohsenzadeh



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1119-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاربردی
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات