Journal of Research and Health، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۲۸۰-۲۸۸

عنوان فارسی موضوع : اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر تمثیل بر اضطراب و افسردگی دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر تمثیل، بر اختلالات اضطرابی و افسردگی دانش‌آموزان شهر کرج، بوده است. روش: طرح پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش‌آموزان مقطع راهنمایی مدارس شهری ناحیه 3 شهرستان کرج در سال تحصیلی 91-90 بودند که پس از اجرای پرسشنامه اضطراب اسپیلبرگر STAL-Y (1983، فرم 40 سؤالی) و پرسشنامه افسردگی ماریا کواکس CDI (1977، فرم 27 سؤالی)، 24 دانش آموز که بیشترین نمره در اضطراب و کمترین نمره در افسردگی را کسب کردند، انتخاب و بعد از همتا سازی به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. سپس گروه آزمایش به مدت 12 جلسه یک ساعته آموزش شناخت درمانی مبتنی بر تمثیل را دریافت نمودند و گروه کنترل آموزشی را دریافت نکرد. بعد از پایان آموزش، از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. داده‌های حاصل با استفاده از تحلیل کوواریانس و اندازه گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج حاصل نشان داد که میان دو گروه آزمایش و کنترل از لحاظ افسردگی و اضطراب پس از خاتمه جلسات آموزشی تفاوت معناداری وجود دارد (P=0/001). همچنین میان دو گروه از لحاظ افسردگی و اضطراب در مرحله پیگیری 6 ماهه تفاوت معناداری وجود داشت (P=0/001). نتیجه‌گیری: آموزش شناخت درمانی مبتنی بر تمثیل باعث کاهش افسردگی و اضطراب در دانش‌آموزان پس از خاتمه جلسات آموزشی و بعد از دوره پیگیری گردید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شناخت درمانی، تمثیل، اضطراب، افسردگی

عنوان انگلیسی The effect of cognitive therapy based on the allegorical on anxiety and depression in students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The aim of the present research was to study the effectiveness of cognitive therapy based on the analogy method on depression, anxiety of Students in karaj. Method: This study is a quasi-experimental design with pre-test post-test and follow-up. The population of the city of Karaj Region 3 All students in urban schools were in the 90-91 school year after the Spielberger questionnaire STAL-Y (1983, Form 40 question) and questionnair depression Maria Kovacs CDI (1977, Form 27 question) Students with the highest scores on anxiety and depression got the lowest score, followed by cloning selected randomly assigned to experimental and control groups. Results: There was a significant difference between two groups in depression and anxiety after the final session of intervention. Cognitive therapy based on the analogy significantly decreased the rate of depression and anxiety in the experimental group. The changes were persistent in 6 months of follow-up. Conclusion: Cognitive therapy based on the analogy method decreased the depression and anxiety in infertile women in Ahvaz and increased the fertility in them. So these results indicated that stress management is considered as an important part of the treatment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Cognitive therapy, analogy, Depression, Anxiety

نویسندگان مقاله فاطمه عابدی | fateme abedi


مهرانگیز شعاع کاظمی | mehrangiz shoa kazemi


مه سیما پورشهریاری | mah sima por shahriari



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-542-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاربردی
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات