|
Journal of Research and Health، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۱۱۳-۱۲۱
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی ذهن آگاهی بر کاهش پرخاشگری و تکانشگری نوجوانان |
|
چکیده فارسی مقاله |
پرخاشگری و تکانشگری از مهمترین مسائلی است که نوجوان و خانوادهاش را در دوران نوجوانی به چالش میکشد. مداخلات زیادی چه دارویی و چه رفتاری برای کنترل تکانشگری و پرخاشگری صورت گرفته اند. ذهنآگاهی از مداخلات شناختی-رفتاری است که می تواند برای کنترل این رفتارها مؤثر واقع شود، لذا هدف این پژوهش اثربخشی ذهن آگاهی بر کاهش تکانشگری و پرخاشگری نوجوانان بود. این پژوهش، از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان دختر 15 تا 17 ساله شاغل به تحصیل در دبیرستان های شهر تهران در سال تحصیلی 91-1390 بود که از جامعه فوق 50 نفر به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب و در دوگروه آزمایش وکنترل قرار گرفتند. به منظور گردآوری داده ها از مقیاس تکانشگری بارات (BIS) و پرسشنامه پرخاشگری (AGQ) استفاده شد. برنامه ذهنآگاهی (8 جلسه هفتگی)، مبتنی بر کاهش استرس و رفتاردرمانی شناختی بود. قبل از اجرای مطالعۀ اصلی، از اعتبار برنامه ذهن آگاهی توسط یک مطالعۀ مقدماتی (با نمونۀ20 نفری نوجوانان) اطمینان حاصل شد. پس از پایان مداخله، سطوح تکانشگری و پرخاشگری دو گروه ارزیابی و ثبت شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج حاکی از اثربخشی درمان ذهنآگاهی بر کاهش پرخاشگری و تکانشگری نوجوانان می باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پرخاشگری، تکانشگری، نوجوانی، ذهن آگاهی |
|
عنوان انگلیسی |
EffecT of mindfulness in reducing aggression and impulsivity in adolescents |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Impulsivity and aggression are the most challengeable problems both for adolescent and his/her parents. There are many interventions, medical or behavioral, for management and control of these situations. Mindfulness is cognitive-behavior intervention that can be effective, so the purpose of this study is to investigate the effectiveness of mindfulness in reduction of levels of impulsivity and aggression in adolescents. This is a pre-post experimental with control group study. The statistical community consists of all adolescents, who were at Tehran high schools between years 2011-12. 50 (25 control group, 25 experimental group) girl students (15-17 years old) were chosen randomly according to multiple stage cluster sampling method. In order to gathering data, Barat Impulsivity Scale & Aggression questionnaire were used. Mindfulness is based on stress reduction and cognitive-behavior therapy (8 weekly sessions). The validity of mindfulness was examined (20 adolescents), before the main study. The levels of aggression and impulsivity were assessed, after this intervention. Co-variance analysis and was used for data analysis. Results indicate that the effectiveness of Mindfulness in reduction of levels of aggression and impulsivity. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
aggression, impulsivity, adolescent, mindfulness |
|
نویسندگان مقاله |
حسین زارع | hossein zare
فایزه خالقی دلاور | faezeh khaleghi delavar
مریم زارع | maryam zare
زینب شایقیان | zeinab shayeghian
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-349-1&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
کاربردی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|