Journal of Research and Health، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۱۳۷-۱۴۴

عنوان فارسی ساخت و اعتباریابی پرسشنامه بهزیستی کودکان پیش دبستانی
چکیده فارسی مقاله چکیده پژوهش حاضر با هدف ساخت و بررسی خصوصیات روان سنجی پرسشنامه ایی مناسب برای اندازه گیری بهزیستی کودکان پیش دبستانی در بین مادران انجام گرفته است . روش تحقیق مطالعه انجام شده ، همبستگی از نوع ابزار سازی و اعتبار سنجی بود . نمونه پژوهش شامل 460 کودک بود که به شیوه نمونه گیری خوشه ایی تصادفی چندمرحله ایی انتخاب شدند . روشهای بکار گرفته شده شامل بررسی روایی محتوا ، روایی سازه (تحلیل عامل اکتشافی و همبستگی عوامل ) ، روایی ملاکی و پایایی ( همسانی درونی ) با استفاده از نرم افزار آماری spss- 19 بود . در تحلیل عامل اکتشافی پنج بعد بهزیستی شامل ابعاد روانشناختی ، اجتماعی ، شناختی ، آموزشی ، و خانوادگی استخراج شد . همچنین همبستگی معنادار نمرات پرسشنامه بهزیستی کودکان با نمرات پرسشنامه Q-set روایی ملاکی پرسشنامه را تایید کرد . پایایی هر یک از خرده مقیاسهای روانشناختی ، اجتماعی ، شناختی ، آموزشی ، خانوادگی و مقیاس کلی بهزیستی کودکان پیش دبستانی از طریق محاسبه آلفای کرونباخ به ترتیب 73/0 ، 83/0 ، 77/0 ، 70/0 ، 73/0 ، 89/0 بدست آمد . با توجه به نتایج این پژوهش می توان گفت پرسشنامه بهزیستی کودکان پیش دبستانی از اعتبار و پایایی خوبی برخوردار است و میتوان از آن برای ارزیابی بهزیستی کودکان پیش دبستانی استفاده نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Development and validation of preschool children’s well-being questionnaire
چکیده انگلیسی مقاله Abstract This research intends to examine the psychometric properties of the Preschool children well-being questionnaire (PCWQ) amongst mothers. The research method was correlation and validation through developing an instrument and reliability assessment. The sample consisted of 460 child selected by cluster multi-stage random sampling method. Preschool children well-being questionnaire was evaluated in regard to its construct validity (explanatory_factor analysis and internal consistency) , convergent validity , reliability (internal consistency) and Pearson correlation index in the studied group. Data were analyzed through SPSS.19 software. In_explanatory factor analysis, 5 factors of Emotional , Social , Educational , Cognition , and family were_extracted. In addition , this model was found fit with data . Pearson's correlation between (PCWQ) and (Q-set) were respectively confirming their convergent validity.The reliability of the mentioned factors was respectively 0/73,0/83,0/77,0/70,0/73 and 0.89 by calculating Cronbach's alpha. Considering the results of this study,_the Preschool children well-being Questionnaire has good validity and reliability, and can be used for evaluating Preschool children well-being .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اکرم دهقانی | akram dehghani


مختار ملک پور | mokhtar malekpoor


احمد عابدی | ahmad abedi


شعله امیری | shole amiri



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-545-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاربردی
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات