Journal of Research and Health، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۱۶۱-۱۶۶

عنوان فارسی طراحی و ارزشیابی برنامۀ آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی در خصوص پیشگیری از ایدز
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: طبق مطالعات انجام شده موثرترین روش برای پیشگیری از انتقال اچ‌آی‌وی ازراه تماسهای جنسی پرخطر، ارتقاء آگاهی و درک نوجوانان در خصوص راههای انتقال این بیماری و ارتقاء رفتارهای پیشگیرانه در سنین جوانی است. هدف از انجام این پژوهش طراحی و ارزشیابی برنامۀ آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی در خصوص پیشگیری از ایدز در دانش آموزان دبیرستان‌های دخترانۀ شهر تهران می باشد. روش مطالعه : مطالعه حاضر یک مطالعه کارازمایی بالینی شامل 77 نفر از دانش آموزان سال اول دوم و سوم دبیرستان درگروه مداخله و 72 نفر از دانش‌آموزان همین پایه ها در گروه شاهد بود که از دو دبیرستان منطقه8 تهران بطور سرشماری انتخاب شدند. گروه مداخله تحت آموزش برنامه اموزشی طراحی شده قرار گرفتند و گروه شاهد هیچ مداخله ایی را دریافت نکردند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته شامل اطلاعات جمعیت شناسی، اگاهی و سوالات مربوط به 5 سازه الگوی‬ اعتقاد بهداشتی است که روایی و پایایی آن تایید شده است.پرسشنامه ها در دو مرحله قبل و 2 ماه بعد از مداخله تکمیل شد و داده ها وارد برنامه آماری SPSS نسخه 16 شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد علیرغم یکسان بودن دو گروه در بدو مطالعه از نظر مشخصات دموگرافیک آگاهی و سازه های الگوی باور بهداشتی (P< 0.05) بعد از مداخله نمرات میانگین آگاهی و حساسینت در ک شده ، شدت درک شده ، منافع درک شده ، موانع درک شده و خودکارآمدی درک شده در گروه مداخله بمراتب بیشتر از گروه دیگر بود (P< 0.001 در تمام متغیرها ). نتیجه گیری نهایی: نتایج این مطالعه حاکی از تأثیر مداخله آموزشی بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی درخصوص ارتقاء باورهای مرتبط با رفتارهای پیشگیرانه ایدز بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Using the health belief model regarding HIV/AIDS prevention among female high school students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: As previous evidences , unsafe sexual behavior is playing an increasingly important role in the currently growing incidence of in Iran. This study aimed to design and evaluate the effects of educational program on perceptions of high school female students based on health belief model. Method and Material: This interventional study was performed among students studying in female high schools of Tehran, Iran. Participants were selected from 9th, 10th and 11th grades. According the sample size all students in these degrees were selected if they were satisfied to participate in the study. Data were collected using a valied self administered questionnaire based on HBM model at initial of the study and 2- month follow up. Results: Totally 149 student including 77 students in intervention group and 72 students in control group were assessed. The intervention group were educated through an educational package based on HBM model through focus group and lectures in small groups of 6 to 8 participants. Two group were the same at the beginning of the study in terms of all variables (P< 0.05). However there were significant differences between two groups in terms of all studied variables after intervention at 1- month follow up (P< 0.001).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله خدیجه سلطانی | khadijeh soltani


صدیقه السادات طوافیان | sedigheh sadat tavafian



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-876-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده نظام سلامت
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات