|
|
Journal of Research and Health، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۷۷-۸۶
|
|
|
| عنوان فارسی |
ارتقاء کیفیت زندگی و کاهش پرخاشگری در زندانیان معتاد به مواد مخدر به روش شناختی- رفتاری |
|
| چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: ارتقاء کیفیت زندگی افراد معتاد و باز گرداندن آنها به سطح مطلوب روانشناختی از جمله روش های موثر در برنامه توانمد سازی و بازتوانی افراد معتاد می باشد که می تواند اثرات مطلوبی را بدنبال داشته باشد. هدف: پژوهش حاضر با هدف اثر مداخله ای آموزش های شناختی- رفتاری بر ارتقاء کیفیت زندگی و کاهش پرخاشگری در زندانیان معتاد به مواد مخدر انجام شد. روش: این مطالعه از نوع کارآزمایی مداخله ای شاهددار بر روی 30 نفر از معتادان به مواد مخدر انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه زندانیان معتاد به مواد مخدر در زندان مرکزی تهران در سال 1392 بودند که پس از پاسخ گویی به مقیاسهای پرخاشگری و کیفیت زندگی، 30 نفر از زندانیانی که نمره آنان در آزمون پرخاشگری بالای نقطه برش (73) و در آزمون کیفیت زندگی پایین تر از حد طبیعی (63) بودند انتخاب شد و بصورت تصادفی ساده، در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جای داده شدند. سپس گروه آزمایش به جلسات آموزش شناختی- رفتاری دعوت شدند و پس از اتمام 12 جلسه آموزش که به مدت 4 ماه طول کشید دوباره هر دو گروه پرسشنامه ها را در شرایط یکسان تکمیل و تحویل آزماینده دادند. به منظور تحلیل از نرم افزار spss.ver.18 و آزمون های لوین و کوواریانس چند متغیره استفاده شد. یافته ها: نتایج آزمون لوین نیز نشان داد که گروه های آزمایشی و کنترل قابلیت مقایسه با یکدیگر را دارند. بر این اساس نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل در نمره کل کیفیت زندگی و پرخاشگری و همچنین زیرمقیاس های آن تفاوت معنی داری وجود دارد (0001/0> P). نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر از اهمیت آموزش های شناختی- رفتاری بر ارتقاء کیفیت زندگی و کاهش پرخاشگری در زندانیان معتاد به مواد مخدر حمایت می کند. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
| عنوان انگلیسی |
The effect of cognitive-behavioral training on quality of life and aggression among drug addicted prisoners |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Empowering and enhancing the life quality for drug addicts are effective steps to lead and assist them to absolute quitting of drugs. Objective: The present study was performed to observe the intervening effects of cognitive-behavioral trainings to improve quality of life and reduce aggression among drug addicts. Method: This study was an intervening controlled trial conducted on 30 cases of drug addicts. The population was the addicted prisoners in the Central Prison of Tehran in 2013. In responding to the quality of life scale and Aggression Scale, 30 drug addicts who gained a score lower than the cut off score quality of life scale in (lower than 63) and in Aggression Scale (higher than 73) were chosen and divided into control and experimental groups of 15 persons randomly. Then, before intervention sessions, both groups responded to the World Health Organization Quality of life Questionnaire (1998) and Aggression Scale (1992). The experimental group was under cognitive-behavioral trainings for12 sessions (each session 75 minutes) and control group did not receive any intervention. In order to analyzing data, the SPSS 18 software, and Levine and multivariate covariance tests were used. Results: Results of Levine test also showed that experimental and control groups are comparable to each other. Accordingly, the results of covariance analysis showed that there are significant differences in quality of life scores and aggression between the experimental and control groups (P< 0/01). Conclusion: The results of the present study showed that the cognitive-behavioral trainings improve the quality of life and level of aggression among drug addicts. The results also can be used in the empowering and improving of the life quality of the quitting drug addicts. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
فرهاد اصغری | farhad asghari
بهمن اکبری | bahman akbari
روح الله شادمان | ruhollah shadman
سجاد سعادت | sajjad saadat
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-919-1&slc_lang=fa&sid=en |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
کاربردی |
| نوع مقاله منتشر شده |
مقاله اصیل پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|