Journal of Research and Health، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۸۴۲-۸۴۷

عنوان فارسی ارتباط گرایش به نگرش تفکر انتقادی و رضایت شغلی تیم سلامت استان خراسان شمالی
چکیده فارسی مقاله تفکر انتقادی به معنای ارزشیابی یا قضاوت درباره درستی یا نادرستی چیزی است. که ماهیت ارزشیابی دارد و رضایت شغلی یک احساس مثبت یا مطبوع است که پیامد ارزیابی شغلی یا تجربه فرد است پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه گرایش به تفکر انتقادی و رضایت شغلی انجام شده است. روش : این مطالعه یک پژوهش توصیفی و مقطعی است که بر روی یک نمونه 271 نفر از کارکنان تیم سلامت استان خراسان شمالی (پزشک، ماما، بهورز) که به صورت خوشه‌ای، طبقه‌ای و تصادفی ساده انتخاب شدند انجام شده است. داده ها به صورت میدانی و با استفاده از پرسشنامه‌ استاندارد گرایش به تفکر انتقادی کالیفرنیا و پرسشنامه رضایت شغلی گردآوری شده است. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS و شاخص‌های آماری فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و همچنین آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج: میانگین کل رضایت شغلی (20.32±72.16) و میانگین کل تفکر انتقادی (22.02±293.76) و ارتباط بین این دو شاخص 0.12=r بوده است. بین رضایت شغلی و زیرگروه‌های تفکر انتقادی مشتمل بر حقیقت‌جویی (r=0.037)، انتقاد‌پذیری (r=0.079)، قدرت تجزیه‌ و تحلیل (r=0.197)، اعتماد به نفس (r=-.504)، قدرت سازماندهی اطلاعات (r=-0.022)، جستجوگری (r=0.002) و رشد یافتگی (r=0.079) با رضایت شغلی ارتباط وجود داشت که در هیچ کدام از موارد به جز اعتماد به نفس معنی‌دار نبود(p< 0.05). نتیجه گیری: پایین‌بودن میانگین امتیاز گرایش به تفکر انتقادی نشان می‌دهد که باید اقداماتی برای افزایش مهارت‌های مختلف گرایش به تفکر انتقادی در تیم سلامت صورت گیرد. عدم وجود ارتباط بین میانگین کل رضایت شغلی و گرایش به تفکر انتقادی می‌تواند ناشی از پایین بودن نمرات در هر دو گروه باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله گرایش به تفکر انتقادی ، رضایت شغلی ، تیم سلامت

عنوان انگلیسی The relationship between critical thinking disposition and job satisfaction in health team in North-Khorasan province, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Critical thinking means the ability to evaluate or judge about something. Job satisfaction is positive and pleasure emotion that is result of job evaluation or person experienced. The aim of this study is to examine the relation between critical thinking dispositions and job satisfaction. Methods: in this descriptive and cross-sectional study a sample of 271 were selected from Health Team (physician, midwife, health Behvarz ) in North Khorasan by Cluster, stratified and simple random sampling. Data were gathered using the California critical thinking disposition and job satisfaction questionnaire. SPSS software, descriptive statistics and Pearson correlation test were used for Data Analysis. Results: The job satisfaction and critical thinking disposition means are (72.16±20.32) (293.76±22.02) respectively. The correlation between them was r=0.12.The correlation between job satisfaction and subtypes of critical thinking are:Truth-seeking (r = 0.037), Open-mindedness (r = 0.079), Analyticity (r = 0.197), self-confidence (r = - .504), Systematicity (r = -0.022), Inquisitiveness (r = 0.002) and Maturity (r = 0.079). the significant correlation between self-confidence and job satisfaction was statistically significant (p < 0.05). Conclusion: The low scores critical thinking and job satisfaction shows the need for immediate intervention to increase critical thinking skills and job satisfaction
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Critical Thinking Disposition, Job satisfaction, health Team

نویسندگان مقاله حسین ابراهیمی پور | hossein ebrahimipour


هادی نیستانی | hadi neyestani


کیوان بهفر | keivan behfar


علی وفایی نجار | ali vafaee najar



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-214-2&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده نظام سلامت
نوع مقاله منتشر شده گزارش کوتاه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات