|
Journal of Research and Health، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۵۷۵-۵۸۳
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی بازی های زبان شناختی در افزایش مهارت های خواندن دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش بازیهای زبان شناختی در افزایش مهارت خواندن دانشآموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر بود. روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. در جامعه آماری کلیه دانش آموزان پسر کم توان ذهنی طراحی گردیده است. جامعهی آماری کلیه دانشآموزان پسر کم توان ذهنی پایه دوم مقطع ابتدایی شهرستان مشهد بودند که از بین آنها 30 دانشآموز به شیوه خوشهای تصادفی انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش20 جلسه 45 دقیقهای، بازیهای زبان شناختی را دریافت کردند. گروه کنترل نیز در لیست انتظار بودند و هیچ مداخله ای دریافت نکردند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای پژوهشگر ساختهی سرعت خواندن و درک مطلب جمع آوری شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها درسطح توصیفی از آمارههای میانگین و انحراف معیار و در سطح استنباطی از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که مهارت واجشناختی و درک مطلب در دانشآموزان کمتوان ذهنی که مداخلهی آموزش بازیهای زبانشناختی را دریافت کرده بودند، نسبت به دانشآموزان کمتوان ذهنی گروه گواه بهبود یافته است (به ترتیب: 001/0>p ؛001/0>p). از طرفی نیز، سرعت خواندن در دانشآموزان کمتوان ذهنی که مداخلهی آموزش بازیهای زبانشناختی را دریافت کرده بودند، نسبت به دانشآموزان کمتوان ذهنی گروه گواه تغییری نکرده است (102/0>p). با این وجود، میتوان نتیجه گرفت که آموزش بازیهای زبانشناختی به دانشآموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر روش مناسبی برای افزایش مهارت خواندن آنها است. سیدمحسن اصغری نکاح ، مهدی علینژاد ، ، هادی محمدپور alinejad28@gmail.com Hadi.m2008@gmail.com alinejad28@gmail.com . دکترای علوم تربیتی گرایش مدیریت آموزشی، استادیار . |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of the Linguistic Plays on Improving the Reading Skills of Educable Mental Retarded Preliminary School Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract The present study has been conducted with the purpose of exploring linguistic plays in increasing reading skill among retarded students. The kind of the study is quasi-experimental with pre-test and post-test, being conducted among all retarded students studying in second grade of elementary schools at Mashhad. The sample included 30 subjects, randomly selected and assigned as experimental and control. Then the experimental group received 20 sessions of linguistic plays. In data collection we used two standard tests, namely Raven children test for homogenous subjects, and phonemic knowledge test, and also two researcher-made tests of reading speed and comprehension with appropriate validity and reliability. In data analysis, in descriptive level, we used indicators of central tendency, dispersion index, frequency distribution table, diagram and etc. and in inferential level, in addition to examining the normality of data and investigating test hypotheses we used covariance analysis and t-test. The findings show that: 1. Phonemic skill score of retarded students receiving intervention (linguistic plays), has been higher compared to control group (p< 0.001) 2. No difference has been found regarding reading speed score among both groups. (p< 0.102). 3. Reading comprehension score of experimental group has been higher than control group (p< 0.001). Therefore, the results indicate that this educational method has been appropriate and can increase retarded students' reading skill. Keywords: educable mentally retarded student, linguistic plays, phonological skill, reading skill, reading speed, comprehension |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محسن اصغری نکاح | mohsen asgharinekah
مهدی علی نژاد | mahdi alinejad
هادی محمدپور | hadi mohanadpor
شیما ابراهیمی | shima ebrahimi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-490-1&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
کاربردی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|