Journal of Research and Health، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۶۲۳-۶۲۹

عنوان فارسی مقایسه سبک فرزندپروری مادران کودکان با و بدون لکنت زبان: یک مطالعه مورد- شاهدی
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف:. لکنت زبان یک اختلال تعاملی است. نحوه ارتباط والدین با کودکان قوی ترین عامل موثر بر الگوهای تعاملی خانواده محسوب می شود. از آنجایی که پیشرفت هر کودکی در فراگیری زبان، از ترکیب پیچیده تاثیرات زیستی محیطی حاصل می شود لذا تصمیم بر آن گرفته شد تا پژوهشی با هدف مقایسه سبک فرزندپروری مادران کودکان با لکنت زبان و مادران با کودکان بدون لکنت در شهرهای گناباد و تربت حیدریه در سال 91 انجام گردد روش تحقیق: مطالعه حاضر از نوع مورد شاهدی است. از طریق نمونه گیری در دسترس از میان کودکان مدارس ابتدایی گناباد و تمامی کودکان مراجعه‌کننده به مراکز گفتار درمانی گناباد و تربت‌حیدریه 60 کودک مبتلا به لکنت زبان به عنوان گروه مورد و 120 کودک بدون لکنت با استفاده از نمونه گیری تصادفی به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند با این شرط که از نظر محل سکونت ، جنس و سن، با گروه مورد همسان باشند. فرم گردآوری اطلاعات و پرسشنامه سبک فرزند پروری بامریند توسط مادران تکمیل شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss و آزمون های کای اسکوئر،T مستقل ،کروس کالوالیس ومن ویتنی و رگرسیون چند‌گانه تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: میانگین نمرات سبک فرزندپروری مقتدرانه، سهل گیر و مستبدانه در گروه مورد به ترتیب 8/3+3/41 و 8/3+9/25 و 2/7+2/29 و در گروه شاهد2/4+5/42 و1/4+4/26 و 6/5+7/25 بود. اختلاف معنی داری در میانگین نمرات سبک مستبدانه دو گروه وجود داشت (02/0>p). در سبک مقتدرانه و سهل گیر تفاوتی مشاهده نشد. نتیجه گیری:میانگین نمره سبک فرزندپروری مادران کودکان با لکنت زبان بیشتر از مادران با کودکان بدون لکنت بود. بنابراین درنظرگرفتن سبک فرزندپروری وتاثیر آن در درمان لکنت زبان و بررسی سایر عوامل مرتبط توصیه می گردد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله لکنت زبان، سبک فرزندپروری، کودکان

عنوان انگلیسی Comparison of Parenting Style in Mothers of Children with and without Stuttering: ACase-Control Study
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background and Aim: Stuttering is a interactional disorder. How to parental relationship with the child is strongest effective factor on family interaction patterns. Parenting styles including standards and regulation that are established by parents for their children. Child progression in learning of language is derived from a complex combination of environmental and biological affects. This study aims to determine the comparison parenting style in mothers of stuttering child and mothers of nonstuttering children in Gonabad and Turbat Heydarieh in 2012. Materials and Methods: This study is a case –control design. Through convenience sampling, children who stuttering from elementary school in Gonabad and all children who were refer to Speech therapy of Gonabad and Turbat Heydarieh were selected. 60 children were in the case group and by using random sampling, 120 children without stuttering were selected as control group. Groups were matched to location, age and sex. Demographic information and Baumrind parenting style questionnaires were completed by mothers. Data analyzed by using SPSS statistical software and chi-square, T-independent, and Kruskal wallis, Mann-Whitney and linear Regression tests. Results: The mean Scores of authoritative, permissive and authoritarian styles of mothers is case group were 41.3+3.8, 25.9 + 3.8 and 29.2+7.2. The mean scores for the same categories of parenting style in control group were 42.5+4.2, 26.4+4.1 and 25.7+5.6. The mean score of authoritarian styles in two groups were significant (p= 0.02). Conclusion: The mean Scores of authoritarian parenting style in mothers of stuttering child was more. So considering parenting style and its effects in treating stuttering and other relevant factors are recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله parenting styles, stuttering, children

نویسندگان مقاله مریم عشقی زاده | maryam eshghizadeh


مهدی بصیری مقدم | mehdi basirimoghadam


کوکب بلوچی بیدختی | tahereh baloochi beydokhti


الهه بنفشه | elahe banafshe


سمانه نجفی | samaneh najafi


آرزو کیانی | arezo kiyani



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-428-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاربردی
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات