|
Journal of Research and Health، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۴۹۷-۵۰۳
|
|
|
عنوان فارسی |
استعمال قلیان دانشجویان پسر: مداخله آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده |
|
چکیده فارسی مقاله |
در سطح جهانی روند افزایش مصرف قلیان نسبت به سیگار بیشتر بوده است. هدف این مطالعه تعیین اثربخشی یک برنامه آموزشی بر مبنای تئوری رفتار برنامه ریزی شده جهت کاهش مصرف قلیان در دانشجویان پسر خوابگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1391 می باشد. این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی می باشد که طی آن 90 دانشجو به صورت تصادفی انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات توسط پرسشنامه خودساخته بر مبنای سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده و اطلاعات دموگرافی، انجام شد. شرکت کنندگان قبل از انجام مداخله آموزشی پرسشنامه ها را تکمیل نمودند. مداخله آموزشی بر اساس نتایج پیش آزمون برای گروه آزمون اجرا شد و 2 ماه پس از مداخله دو گروه پیگیری شدند و مجددا پرسشنامه ها را تکمیل کردند. در نهایت اطلاعات با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 18 و آزمون های خی دو، تی مستقل، تی زوجی و تحلیل کواریانس، تجزیه و تحلیل شدند. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که اختلاف معنی داری بین میانگین نمره متغیرهای نگرش، قصد رفتاری، هنجارهای انتزاعی و کنترل رفتاری درک شده در دانشجویان گروه آزمون نسبت به گروه کنترل بعد از انجام مداخله آموزشی وجود دارد(p< 0.05). به علاوه، تعداد دفعات مصرف قلیان در بین دانشجویان گروه آزمون به طور معنی داری بعد از انجام مداخله آموزشی نسبت به گروه کنترل کاهش یافته بود (p< 0.05). نتایج مطالعه نشان داد که طراحی مداخله آموزشی بر مبنای سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده می تواند یک استراتژی موثر برای تغییر ادراکات مثبت دانشجویان نسبت به مصرف قلیان و در نهایت کاهش مصرف آن شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
دانشجو، قلیان، تئوری رفتار برنامه ریزی شده، آموزش |
|
عنوان انگلیسی |
Waterpipe Smoking in the Male College Students: an Education Intervention Using Theory Of Planned Behavior |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In the world, the trend of increasing water pipe smoking was more than the cigarettes smoking. The aim of this study was to determine of effectiveness of an educational intervention based on theory of planned behavior (TPB) to reducing water pipe smoking in the male college students who are living in dormitories of Tehran University of Medical Sciences in 2011. This study was a quasi-experimental type. In this study, 90 college students were selected by random sampling method. Data collection was performed by designed questionnaire based on TPB constructs and demographic variables. The participants filled out questionnaires before the intervention. Education intervention was designed according to pre-test results and performed for intervention group. Two groups were followed- up two-months after completion of intervention and filled out questionnaires again. The collected data were analyzed by SPSS software, Chi-Square test, Independent sample T-test and analysis of Covariance (ANCOVA). Findings of present study showed that there are significant differences between the mean score of attitude, behavioral intention, subjective norms and perceived behavioral control in the intervention group as compare to the control group after intervention. In addition, significant reductions in the frequency of water pipe smoking were observed in the intervention group as compare to the control group. The results showed that designing educational intervention based on TPB constructs may be an effective strategy for changing positive perceptions of college students toward water pipe smoking and reducing of smoking it. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
student, water pipe, theory of planned behavior, educati |
|
نویسندگان مقاله |
حمید جوینی | hamid joveyni tehran university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
طاهره دهداری | tahere dehdari tehran university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
محمود رضا گوهری | mahmoodreza gohari tehran university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-210-2&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
کاربردی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|