Journal of Research and Health، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۳۰۳-۳۰۹

عنوان فارسی بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه ی شناختی رفتاری بر سازگاری اجتماعی زنان مبتلا به افسردگی
چکیده فارسی مقاله مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه ی شناختی رفتاری بر سازگاری اجتماعی زنان مبتلا به افسردگی انجام شده است. در این مطالعه 40 بیمار مبتلا به اختلال افسردگی از مراکز و کلینیک های مشاوره و روانپزشکی شهر اصفهان انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل (20 نفر در هر گروه) تقسیم شدند.آموزش مدیریت استرس در گروه مداخله به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای به شیوه ی شناختی رفتاری انجام پذیرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه فشار روانی کوپر و پرسشنامه سازگاری اجتماعی بود که قبل و یک ماه پس از مداخله در هر دو گروه تکمیل شد.داده های حاصل با استفاده از آنالیز کوواریانس تجزیه و تحلیل گردید. بر اساس نتایج پیش فرض تساوی واریانس ها در خصوص متغیر های فشار روانی و سازگاری اجتماعی برقرار است. در گروه مداخله نتایج، تفاوت میزان فشار روانی و سازگاری اجتماعی افراد را قبل و بعد از مداخله آموزشی معنادار نشان می دهد (001/0> P ). تفاوتبین میانگین های تعدیل شده ی دو گروه در پس آزمون، در مورد فشار روانی (45/12= F ، 001/0> P ) و سازگاری اجتماعی(88/6= F ، 01/0= P ) نیز معنی دار می باشد.با توجه به یافته ها مطالعه، آموزش مدیریت استرس با استفاده از راهبردهای شناختی – رفتاری ضمن اصلاح الگوهای نادرستدرپردازشاطلاعاتاجتماعی،در شکلگیریسازگاری اجتماعی افراد مورد مطالعه نقشعمدهایایفا مینماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effectiveness of the cognitive - behavioral strategies of stress management training on social adjustment of depressed women
چکیده انگلیسی مقاله The present study aimed at determining the effectiveness of Stress management training using cognitive - behavioral strategies on social adjustment of depressed women . 40 Samples were selected from among patients withdepression disordersreferring to counselingcentersandpsychiatricclinicsofIsfahan.Samples were randomly placed in two intervention andcontrolgroups20 each. The intervention group received eight 90 minutes sessions of stress management training using cognitive-behavioral method. Bothgroups were asked to fill in cooper's stressand bell's adjustment InventoryQuestionnairesboth beforethe intervention and one month after. The data collected wereanalyzed using covariance analysis. Results indicated an equality of variance in stress and social adjustment variables. The intervention group Showed a significant difference between pre- test and post-test scoresonstressand social adjustment levels (P< 0.001). There also existed a Significance difference between post-test adjustedmeans of both groups regarding stress (F=12.45, P< 0.001)and social adjustment (F=6.88, P=0.01). It is concluded that Stress managementtrainingusingcognitive-behavioral strategies plays a major role in correctingsocial informationprocessing patterns and consequently in the formation of social adjustment in the patients under study.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords,Behavior, Depression, Social adjustment

نویسندگان مقاله فرحزاد عباسیان | farahzad abbasian


آرش نجیمی | arash najimi


غلامرضا قاسمی | gholamreza ghasemi


حمید افشار | hamid afshar


سید داود مفتاق | sayyed davood meftagh



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-120-1&slc_lang=en&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاربردی
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات