|
Journal of Research and Health، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۹-۱۸
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر مدل توانمندسازی بلوم درارتقاء مهارتهای زندگی دانش آموزان دختر پایه سوم دبیرستان شهرستان جهرم |
|
چکیده فارسی مقاله |
مدلهای آموزش بهداشت چارچوبی برای طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامههای آموزشی اجرا شده توسط آموزش دهندگان سلامت فراهم می کنند. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر به کارگیری مدل بلوم در ارتقای مهارتهای زندگی دختران پایه سوم دبیرستان می باشد. ابتدا در مرحله نیازسنجی، از بین جامعه آماری که شامل تمامی دانش آموزان دختر سوم دبیرستان، والدین با مدرک دیپلم به بالا، دبیران و مشاوران آنها بود، تعداد 200 نفر به روش خوشهای چند مرحله ای انتخاب گردیدند. سپس در یک مطالعهی نیمه تجربی دو گروه 45 نفری کنترل و مداخله از بین دختران سوم دبیرستان انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها، پرسشنامههای محقّق ساخته نیازسنجی ویژه سه گروه مخاطب فوق و پرسشنامه های آگاهی، نگرش، عملکرد و حمایت نسبت به سه مهارت اولویت دار (خودآگاهی، ارتباط با دیگران و تصمیم گیری) بودند. مداخله بصورت آموزش مهارت ها در قالب سخنرانی، نمایش اسلاید، بحث گروهی و ایفای نقش، طی هشت جلسه برای دانش آموزان گروه مورد و یک جلسه سخنرانی برای والدین و دبیران آنها انجام شد. یک ماه پس از مداخله، آزمودنی ها مجدداً ارزیابی شدند. میانگین اختلاف نمرات آگاهی (03/0P=)، نگرش (04/0P=)، عملکرد (03/0P=) و سیستم حمایت محیطی (002/0P=) نسبت به سه مهارت مذکور در گروه مورد و شاهد از نظر آماری معنی دار بود. به کارگیری مدل توانمندسازی بلوم با داشتن مؤلفه ای چون تقویت سیستم حمایتی درخانواده، محیط مدرسه و جامعه، در کنار آموزش به دانش آموزان، می تواند در ارتقای مهارت های زندگی، مؤثر باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The effect of Bloom empowerment model on life skills promotion in girl students at the third grade of high school in Jahrom |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Models are considered as frameworks for design, implementation and evaluation of programs which are implemented by health educators. The main purpose of this study was to survey the effect of applying the Better Life Options and BLOOM Model to promote life skills in third grade high school girls. The quasi-experimental study performed on the groups in two phases. In need assessment phase, we used multi-stage cluster sampling method to select 200 samples among the students, their parents with high school degrees, their teachers and counselors. In training phase, we selected 45 samples for each of the trial and control groups among the students. Data collection tools were three researcher-made need assessment questionnaires, for three respondents groups, and a questionnaire to assess knowledge, attitude, performance and advocacy of the samples about the self-awareness, effective communication with others and decision making skills. After need assessment and pre-test, the intervention as skills training in the form of lecture, slide show, group discussion and role playing for case group students and a lecture session for parents were conducted. One month after the educational intervention, case and control groups, were evaluated again. The mean difference scores of knowledge, (P=0.03), attitude (P=0.04), performance (P=0.03) and environmental support system (P=0.002) of the three skills mentioned in the case and control group were statistically significant. Using BLOOM empowerment model with components such as strengthening support system in the family, school environment and community in addition to training students, can be effective on life skills promotion. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Empowerment, Life, Skills, Needs assessment |
|
نویسندگان مقاله |
مریم صحراییان | maryam sahraian
مهناز صلحی | mahnaz solhi
حمید حقانی | hamid haghan
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-131-1&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|