Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۶، شماره ۳، صفحات ۱-۷

عنوان فارسی سلامت بینایی و شنوایی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی روستاهای آبادان
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: سلامت بینایی و شنوایی در سلامت جسمی بسیار مؤثر است و پرستار بهداشت جامعه نقش مهمی را در ارتقاء سلامت دانش­آموزان، ایفا می­نماید. از این رو بررسی سلامت بینایی و شنوایی دانش­آموزان توسط پرستار بهداشت می­تواند نقش مهمی در ارتقاء سلامت آنان داشته باشد. هدف: این مطالعه با هدف تعیین وضعیت سلامت بینایی و شنوایی دانش­آموزان مقطع ابتدایی روستاهای آبادان در سال 1391 انجام گرفت. روش­کار: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی - تحلیلی است و جامعه پژوهش آن را کلیه دانش­آموزان مشغول به تحصیل در 50 دبستان مقطع ابتدایی روستاهای آبادان به تعداد 5500 نفر تشکیل می­دادند. با استفاده از نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای، 26 دبستان انتخاب شد و از هر کلاس در هر دبستان 24 دانش­آموز و در نهایت 624 دانش آموز شامل 322 دانش آموز دختر و 302 دانش آموز پسر در محدوده سنی 6 تا 12 سال و پایه­های اول تا ششم ابتدایی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها چارت Snellen و چک لیست بررسی برای ثبت داده­ها بود. برای سنجش شنوایی نیز پس از آموزش روش کار به دانش­آموز، وی رو به دیوار می­نشست و با انگشت اشاره مجرای گوش خود را مسدود می­نمود و پژوهشگر در پشت سر او قرار می­گرفت و با بیان کلمات دو سیلابی ابتدا گوش راست، بعد گوش چپ و سپس هر دو گوش را بررسی می­نمود. همچنین موارد استفاده از عینک و سمعک و ظاهر چشم و گوش بررسی و نتایج ثبت شد. روایی ابزار با کمک روایی محتوایی تعیین شد و برای پایایی ابزار مورد استفاده 15 نفر از واحدهای مورد پژوهش به فاصله زمانی یک روز دوبار با ابزارهای مورد نظر، تحت بررسی قرار گرفتند. ضریب همبستگی بین دو مرحله یک بود که نشانگر اعتماد علمی ابزار مورد استفاده بود. پژوهشگر برای هر دانش­آموز مورد پژوهش، بطور شفاهی در مورد اهداف و روش انجام کار توضیحات لازم را ارائه نمود و در صورت رضایت دانش­آموز در پژوهش وارد گردید. اطلاعات بدست آمده با کمک آمارهای توصیفی مرکزی و پراکندگی، آزمون مجذور کای و با سطح معناداری (05/0 P
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Study of the Visual and Auditory Health of Elementary Students Of Abadan Villages
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Health of vision and audition is very effective in physical health and community health nurse plays an important role in the promotion of students' health. Therefore studying the visual and auditory health of students by a health nurse can play an important role in the promotion of their health. Objective: This study aimed to determine the visual and auditory health condition of elementary students of Abadan villages. Methods: This cross-sectional descriptive and analytic study consisted of all students studying in 50 schools in primary schools of Abadan villages (5,500 students). Using cluster random sampling method, 26 schools and from each class in every school, 24 students were selected. Finally, 624 students, including 322 girls and 302 boys in age range of 6 to 12 years old in first to sixth grade were enrolled. Data collection tools were Snellen chart and a checklist to record the data. In order to evaluate the auditory health, after training, the student sat against the wall with his/her index finger blocking the ear canal. The researcher stood behind the student and checked right ear, left ear and then both ears by saying two-syllable words. The use of glasses, hearing aids and the eyes and ears were examined and the results were recorded. The validity of the tool was determined by content validity. To determine the reliability, 15 subjects were studied with the tools, twice every other day. The correlation coefficient between the two stages was 1 which showed the reliability of the tool used. Each student was given verbal explanation about the objective and methods of performing the study by the researcher and if content, the students were entered into the study. The data were analyzed by descriptive statistics, measures of central tendency and dispersion, and chi-square with significance level P< 0.05. Results: All of students surveyed 20.35 percent (22.98% girls and 17.55% boys) suffered from visual disorder. There was no significant difference between girls and boys (P=0.11). In the meantime 3.04 percent of them wore glasses. Also, 10.10 percent of students (11.80% girls and 8.28% boys) suffered from auditory disorder and there was no significant difference between girls and boys (P=0.18). Conclusion: In attention to study findings, more training on study style, TV watch, importance of wearing glasses and ear health observance especially for girls is necessary. Also referring students with disorder to relevant specialist is important. In this regard, the community health nurse can be very effective.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم بان | maryam ban
دانشگاه علوم پزشکی آبادان

شایسته صالحی | shayeseteh salehi
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان خوراسگان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)

مینو متقی | minoo mottaghi
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان خوراسگان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)


نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-454-12&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات