|
Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۶، شماره ۳، صفحات ۸-۱۵
|
|
|
عنوان فارسی |
فراوانی نشانه های افسردگی و عوامل مرتبط با آن در دانشآموزان |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده مقدمه: افسردگی یکی از شایعترین اختلالات روانشناختی در کودکان و نوجوانان است. از دهه قبل، همزمان با افزایش شیوع افسردگی در سنین پایینتر توجه زیادی به تشخیص و درمان افسردگی در کودکان و نوجوانان جلب شده است. هدف: این پژوهش با هدف تعیین فراوانی نشانههای افسردگی در کودکان مقطع راهنمایی و ارتباط آن با برخی عوامل فردی و خانوادگی میباشد. روشکار: این پژوهش مقطعی از نوع توصیفی تحلیلی و روش نمونهگیری از نوع تصادفی به صورت خوشهای چند مرحلهای بود. به این ترتیب که ابتدا نواحی 1 و 2 آموزش و پرورش شهر رشت به عنوان دو خوشه اصلی در نظر گرفته شد. در مرحله دوم در هر خوشه به طور جداگانه بر اساس جنسیت (مدارس دخترانه - پسرانه)، نوع مدرسه (دولتی- غیردولتی) و پایه تحصیلی (ششم، هفتم و سوم راهنمایی)، جمعاً 24 طبقه در دو ناحیه 1 و 2 محاسبه گردید. تعداد کل نمونه 618 نفر بر اساس نتایج مطالعه مقدماتی تعیین گردید. با توجه به اینکه کل هر کلاس خوشه در نظر گرفته شد، تعداد نمونهها به 775 نفر (31 خوشه) افزایش یافت که در نهایت 753 نفر از والدین فرم تکمیل شده را برگرداندند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه افسردگی کودکان و نوجوانان (CDI)Children Depression Inventory و پرسشنامه مشخصات دموگرافیک (فردی- خانوادگی) بود. پرسشنامه همراه با پاسخنامه و از طریق پرسشگران آموزش دیده در اختیار آزمودنیها قرار داده شد و از آنان خواسته شد آنچه را در همان لحظه احساس میکنند با صداقت و دقت جواب دهند. پرسشنامه افسردگی کودکان و نوجوانان قبلاً روانسجی شده و بهترین نقطه برش برای آن در ایران، 22 تعیین شده است. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای آمار استنباطی (آزمونهای مجذور کای، رگرسیون لجستیک و تیمستقل)، مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج: بیشتر واحدهای مورد پژوهش (6/37%) 13 سال سن داشتند. فراوانی دخترها 398 نفر (9/52%) و پسرها 355 (1/47%) نفر بود. فراوانی کودکان در کلاسهای ششم، هفتم و سوم راهنمایی به ترتیب 268، 249 و 236 نفر بود. 8/70 درصد از کودکان در مدارس دولتی و 2/29 درصد در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیل بودند. اکثریت واحدهای مورد پژوهش دارای پیشرفت تحصیلی مثبت (1/64%)و فاقد پدر و مادر با سابقه افسردگی (به ترتیب 87% و 9/87%) بودند. نتایج بیانگر فراوانی نشانههای افسردگی در ده درصد نمونهها بود. وجود نشانههای افسردگی در پسران در 5/8 درصد و در دختران در 3/11 درصد ، بر حسب پایههای کلاسی در پایههای ششم، هفتم، سوم راهنمایی به ترتیب 6/11، 2/5 و 1/13 درصد، در مدارس دولتی و غیردولتی به ترتیب 2/12 و 5/4 درصد، بر حسب داشتن و نداشتن پیشرفت تحصیلی به ترتیب 6/10 و 9/8 درصد، بر حسب سابقه افسردگی پدر و مادر به ترتیب 2 و 7/7 درصد و برحسب وجود بیماریهای مزمن در پدر و مادر به ترتیب 9/7 و 5/10 درصد بوده است. از نظر درآمد ماهیانه، خانوادههای با درآمد ماهیانه کمتر از پانصد هزار تومان، بیشترین (4/14%) میزان افسردگی را داشتهاند. بیشترین میزان نشانههای افسردگی در کودکان از نظر تحصیلات پدر و مادر به ترتیب با سطح تحصیلی بیسواد و دیپلم (3/12%و 8/4%) بوده است. بیشترین میزان نشانههای افسردگی در کودکان از نظر شغل پدر و مادر به ترتیب با مشاغل بیکار و خانهدار 19 و 3/10 درصد بوده است. بیشترین میزان نشانههای افسردگی (9/10%) در کودکان از نظر وضعیت سکونت، در خانوادههایی با مساکن استیجاری بوده و بیشترین میزان افسردگی (3/33%) در کودکان از نظر ساختار خانواده، در خانوادههایی با فوت مادر بوده است. نتایج نشان داد نشانههای افسردگی با پایه کلاسی (008/0p=)، نوع مدرسه (001/0p=) و عدم سابقه افسردگی در پدر (005/0p=)، از لحاظ آماری دارای ارتباط معنیدار میباشد. بطوریکه میزان نشانههای افسردگی در پایه سوم راهنمایی بیشترین مقدار بوده است. دانشآموزان مدارس دولتی نشانگان افسردگی بیشتری نسبت به دانشآموزان مدارس غیردولتی داشتند (5/2odds ratio:، 1/5 – 3/1 : 95%CI) دانشآموزانی که دارای پدری با سابقه افسردگی بودند، از علایم و نشانههای افسردگی کمتری برخوردار بودند (2% در برابر 11%). نتیجهگیری: گرچه وجود نشانگان افسردگی بر اساس ابزار مورد استفاده در این تحقیق لزوماً مترادف با وجود اختلال افسردگی از نظر شدت و طول مدت علایم نمیباشد، اما رابطه معنادار بین نمرات افسردگی و بعضی از عوامل فردی و خانوادگی اهمیت در نظر گرفتن این عوامل را در طراحی برنامههای پیشگیریکننده برای افسردگی کودکان نشان میدهد |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
افسردگی، دانش آموزان، کودک |
|
عنوان انگلیسی |
Prevalence of Depression Symptoms and its related Factors in School Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Introduction: Depression is one of the most common psychiatric disorders in children and adolescents. In the past decade, coinciding with the increased prevalence of depression in younger age, much attention has been attracted to the diagnosis and treatment of depression in children and adolescents. Objective: This study aimed to determine the prevalence of depression symptoms in guidance school children and assessment of its relation with some personal and family factors. Methods: This is a cross-sectional descriptive and analytical study which used random multi-stage cluster sampling. First, educational districts 1 and 2 of Rasht city were considered as the two main clusters. In the next stage, in each cluster separately, according to sex (girls' and boys' schools), school type (public, private) and grades (sixth and seventh in primary and third in secondary school), a total of 24 grades in districts 1 and 2 were calculated. The sample size of 618 students was determined based on results of the pilot study. Given that the entire class was considered as a cluster, the number of samples increased to 775 (31 clusters). 753 of all parents returned the completed form. The research tool included Children Depression Inventory (CDI) and a questionnaire on demographic characteristics (personal-family) which were given to subjects with answer sheets by the researchers. They were asked to answer the questions honestly and accurately according to what they felt at the moment. CDI psychometrics with cut-off 22 had been determined in Iran. The data were analyzed with descriptive and inferential statistics (chi-square, logistic regression and t-test). Results: Most of subjects were 13 years old (37.6%). Frequency of the girls and boys were 398 (52.9%) and 355 (47.1%), respectively. Moreover, the frequency of the students in sixth and seventh of primary and third grade of secondary school were 249, 268, 236, respectively.70.8% of the students were at public and 29.2% in private schools. Most of them had educational improvement (64.1%), without parents with history of depression (87% fathers, 87.9% mothers). Results revealed 10% of the subjects with depression symptoms (8.5% in boys, 11.3% in girls) in sixth (11.6%) and seventh grades of primary (5.2%) and third grade of secondary (13.1%) in public (4.5%) and private schools (12.2%). 10.6% of the students had educational improvement. 8.9% lacked it. Depression history was recorded for 2% of fathers and 7.7% of mothers. Moreover, 7.9% of fathers and 10.5% of mothers had chronic diseases. Families with monthly income of less than 150 $ had the highest percent of depression (14.4%). Most symptoms of depression were seen in children whose parents were illiterate (12.3%) and high school graduate (4.8%). 19% of unemployed fathers and 10.3% of homemaker mothers had children with highest depression symptoms. Students living in a rental house (10.9%) as well as those whose mother's was dead showed the most symptoms (33.3%). Results indicated that depression symptoms were significantly related to grade (p=0.008), type of school (p=0.001), and no history of depression in father (p=0.005). Third grade of secondary school students had the highest symptoms. Most of these students were at public than private schools (95% CI, 1.3-5.1- odd ratio: 2.5). Students with father's history of depression had fewer symptoms (2% vs.11%). Conclusion: Although depression symptoms based on our tool did not necessarily suggest the depression disorder in terms of severity and duration of the symptoms, a significant association was observed between scores of depression and some personal and family factors which insists on considering the importance of these factors in preventive programs for children depression. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Depression, Students, Child |
|
نویسندگان مقاله |
خدیجه جهانگشت | khadije jahangasht بیمارستان امام سجاد رامسر
شهلا اسیری | shahla asiri دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
صدیقه پاک سرشت | sedigheh pakseresht مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
احسان کاظم نژاد لیلی | ehsan kazemnejad leili مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-454-14&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|