Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۶، شماره ۳، صفحات ۱۶-۲۴

عنوان فارسی توانمندی در زنان باردار
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: توانمندی دوران بارداری به عنوان احساس رضایت، افزایش استقلال، بهبود تعامل بین دیگران و محیط و افزایش خودبخودی انرژی روانی برای دستیابی به بارداری و زایمانی موفق تعریف می­شود. آموزش­های دوران بارداری زنان را برای تطابق بهتر در مقابل تغییرات فیزیکی و روانی بدنبال بارداری و کسب تجربه یک زایمان رضایت بخش توانمند می­کند. هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین توانمندی زنان باردار مراجعه­کننده به درمانگاه مراقبت­های دوران بارداری در شهر تنکابن صورت گرفت. روش­کار: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی است که بر روی 200 زن باردار که جهت مراقبت­های دوران بارداری به مراکز بهداشتی درمانی شهر تنکابن در سال 1392 مراجعه کرده بودند، انجام گرفته است. مادران باردار شرکت­کننده در پژوهش حداقل سواد خواندن و نوشتن را داشتند و هیچ مشکل پزشکی یا مامایی قابل توجه نداشتند که بارداری آنان را تحت عنوان حاملگی پرخطر معرفی کند، نداشتند. افراد سابقه سزارین قبلی نداشته و تمایل خود را جهت شرکت در مطالعه اعلام کرده بودند. نمونه­گیری به روش خوشه­ای انجام شد، سپس به طور تصادفی 2 مرکز از خوشه­ها انتخاب شد و در این دو مرکز کلیه زنان باردار مراجعه­کننده جهت انجام مراقبت‌های بارداری که دارای مشخصات یاد شده بودند، پس از کسب رضایت کتبی مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه بود که در دو قسمت تدوین گردید. قسمت اول مشخصات فردی و مامایی و قسمت دوم پرسشنامه توانمندی زنان باردار Kameda بود. پرسشنامه توانمندی زنان باردار دارای 27 سؤال در 5 بُعد می باشد که شامل ابعاد خودکارآمدی با 6 سؤال، تصویر از آینده 6 سؤال، عزت نفس 7 سؤال، حمایت و تأیید از طرف دیگران 4 سؤال و لذت اضافه­شدن یک نفر به خانواده با 4 سؤال می باشد و براساس معیار درجه­بندی لایکرت، از کاملاً مخالف تا کاملاً موافق با نمره‌ای از 1 تا 4 پاسخ داده شده و حداقل نمره 27 و حداکثر نمره 108 به آن تعلق می گیرد. از میانگین نمره به منظور قضاوت استفاده می­شود. اطلاعات آماری با استفاده از آمار توصیفی و آزمون آنالیز واریانس (با توجه به نرمال بودن توزیع داده ها) و در سطح معنادار آماری 95 درصد و مقدار خطای 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جمع­آوری داده­ها پس از تأیید طرح در شورای پژوهشی دانشگاه آزاد تنکابن انجام گرفت. نتایج: براساس یافته­های این تحقیق میانگین سن واحدهای مورد پژوهش 76/3± 38/26 سال بود . 36 درصد زنان در سه ماهه اول بارداری بودند. اکثریت زنان باردار (55/55%) بارداری نخست خود را تجربه می­نمودند و دارای تحصیلات دبیرستانی (40%)، خانه دار (5/90%) و حاملگی خواسته (5/79 %) بودند.یافته­های مطالعه نشان داد میانگین و انحراف معیار نمره توانمندی71/6± 74/78 (حداقل نمره برای کل مقیاس 27 و حداکثر 108) می­باشد و در میان ابعاد توانمندی بیشترین میانگین امتیاز مربوط به بعد عزت نفس (82/1 ± 19/19) و کمترین امتیاز مربوط به بعد حمایت و تأیید از طرف دیگران ( 59 /1 ±70/12) و لذت اضافه­شدن یک نفر به خانواده (79/1 ± 66/13) بود. همچنین یافته‌ها نشان داد بین تحصیلات مادر و نمره توانمندی ارتباط آماری معنادار وجود داشت (03/0=p) از طرفی بین علاقه به ادامه بارداری و توانمندی ارتباط معنادار آماری دیده شد (005/0=P). بین سایر متغیرها مانند سن بارداری، سن مادر، تعداد بارداری، شغل مادر، حمایت­های همسر، سطح درآمد و خواسته بودن حاملگی با امتیاز کل توانمندی اختلاف معنادار آماری وجود نداشت. نتیجه­گیری: یافته­های این مطالعه می­تواند در ارزیابی مراقبت­های دوران بارداری، برنامه­ریزی و برگزاری کلاسهای آموزش آمادگی زایمان و افزایش سطح توانمندی زنان باردار مؤثر باشد. با توجه به نقش آموزش در ارتقای توانمندی زنان پیشنهاد می­شود تأثیر کلاس­های ترویج زایمان طبیعی در توانمندی زنان باردار در مطالعات بعدی مد نظر قرار گیرد. آموزش دوران بارداری احساس شادی، خوشحالی در خانواده، توانایی رویارویی با شرایط جدید، سلامت مادر و نوزاد، افزایش اعتماد بنفس، رضایت از بچه دارشدن، مشارکت فعال اعضاء خانواده در حفظ سلامت و بهبودی خانواده و توانایی سازگاری و رویارویی با مشکلات و پذیرش مسئولیت های زندگی را به همراه دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله زنان باردار، مراقبت پیش از تولد، آبستنی

عنوان انگلیسی Empowerment of Pregnant Women
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Empowerment during pregnancy is defined as a sense of self- fulfillment and increased independence, promotion of interaction with individuals and environment leading to an increase in the spontaneous psychological energy to achieve successful pregnancy and childbirth. Education during pregnancy empowers women for better adjustment confronting physical and emotional changes associated with pregnancy and experiencing a satisfying delivery. Objective: Present study was conducted to determine the empowerment of pregnant women referring to Tonekabon health centers. Methods: This cross-sectional study was conducted on 200 pregnant women who referred for prenatal care clinics to in Tonekabon in 2013. Pregnant women participating in the study were at least literate and had no significant medical problems or obstetrical pregnancy indicating a high-risk pregnancy. Besides, they had no history of previous cesarean section and gave consent to participate in the study. Cluster sampling method was used. Two centers of clusters were randomly selected. All pregnant women referring to these two centers for prenatal care were included after obtaining the written consent. The data collection tool was a questionnaire designed in two parts. The first part contained demographic and obstetric information and the second part was pregnant women's empowerment questionnaire by Kameda, with 27 questions in five dimensions; Self-efficacy (6 questions), future image (6 questions), self- esteem (7 questions), support and assurance from others (4 questions), and joy of an addition to the family (4 questions) which were answered based on the Likert scale from strongly disagree to strongly agree with 1 to 4. Minimum score of 27 and maximum score of 108 were given to the answers. The mean score was used to judge about the answers. The data were analyzed using descriptive statistics and ANOVA (given the normal distribution of data) at significance level of 95% and p=0.05. Data collection was performed after approval by the Research Council of Azad University, Tonekabon Branch. Results: The mean age of subjects was 26.38 ± 3.76 years old. 36% of women were in their first trimester of pregnancy. The majority of pregnant women (55.55%) experienced their first pregnancy and had high school education (40%) and wanted pregnancies (79.5%). 90.5% of them were homemaker. This study found the mean and standard deviation of empowerment as 78.74 ± 6.71 (Minimum score 27 and maximum score 108). Of all empowerment dimensions, the highest mean score dedicated to self-esteem (19.19 ±1.82) and the lowest to the support and assurance from others (12.70± 1.59) and joy of an addition to the family (13.66 ± 1.79). The results showed a significant correlation between mother's education and empowerment score (p= 0.03). Moreover, the relationship between interest to continue the pregnancy and empowerment was statistically significant (p=0.005). No significant difference was observed between other variables such as pregnancy age, mother's age and number of pregnancy, mother's job and support of spouse, level of income and unwanted pregnancy and total score of empowerment. Conclusion: The findings of this study can be effective in assessment of prenatal care, planning and implementing delivery preparation classes and promotion of empowerment of pregnant women. Given the role of education in promoting women's empowerment it is suggested that the effect of natural childbirth in empowering pregnant women be considered in future studies. Prenatal education brings about positive feelings, happiness in the family, promoted ability to deal with new conditions, promoted maternal and newborn health, increased confidence, satisfaction of having children, active participation of family members in maintaining family health and promoted ability to adapt and cope with the problems and responsibilities of life.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Pregnant Women, Prenatal Care, Pregnancy

نویسندگان مقاله لیلا حاجی پور | leila hajipour
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن (Islamic azad university of tonekabon)

منیرالسادات حسینی طبقدهی | monirosadat hosseini tabaghdehi
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن (Islamic azad university of tonekabon)

زهرا تقی ذوقی | zahra taghizoghi
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن (Islamic azad university of tonekabon)

زهره بهزادی | zohreh behzadi
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن (Islamic azad university of tonekabon)


نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-454-15&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات