Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۶، شماره ۳، صفحات ۳۶-۴۵

عنوان فارسی موانع آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: آموزش به بیمار یکی از ابعاد مهم مراقبت­های پرستاری و از نقش­های کلیدی پرستار در ارائه خدمات بهداشتی درمانی به شمار می­رود. هدف: این مطالعه با هدف تعیین موانع آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان­های آموزشی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شد. روش­کار: مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی تحلیلی بود که در آن تعداد 162 نفر از پرسنل پرستاری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه­ای وارد تحقیق شدند. حهت نمونه­گیری متناسب با بزرگی جمعیت هر بیمارستان تعداد تمونه­های آن تعیین گردید. جمع آوری اطلاعات بوسیله پرسشنامه انجام گرفت پرسشنامه مذکور مشتمل بر دو بخش بوده که بخش اول شامل اطلاعات فردی و دموگرافیک شامل سن، جنس، وضعیت تأهل، تحصیلات و سابقه کار بوده و بخش دوم شامل 19 سؤال در مورد موانع آموزش به بیمار بوده است. این قسمت از پرسشنامه، دیدگاه پرستاران را در چهار حیطه مدیریت، شرایط کاری، نگرش پرستاران، و مهارت آموزشی مورد سنجش قرار داد. پاسخ به سؤالات بر اساس مقیاس سه درجه­ای لیکرت شامل تأثیر کم، متوسط و زیاد به ترتیب با نمره 1 تا 3 تدوین گردید. بدین صورت که در حیطه مدیریت محدوده نمره 6 تا 18 بوده که نمره کمتر از 10 «تأثیر کم»، 10 تا 14 «تأثیر متوسط» و بیشتر از 14 «تأثیر زیاد» را نشان می داد. در حیطه شرایط کاری محدوده نمرات مشابه حیطه مدیریت بوده است. در حیطه نگرش پرستاران محدوده نمره از 2 تا 6 بوده که نمره کمتر از 3 «تأثیر کم»، 3 تا 5/4 «تأثیر متوسط» و بیشتر از 5/4 «تأثیر زیاد» و در حیطه مهارت آموزشی محدوده نمره از 5 تا 15 بوده که نمره کمتر از 8 «تأثیر کم»، 8 تا 5/11 «تأثیر متوسط» و بیشتر از 5/11 « تأثیر زیاد» بوده است. در نهایت داده­های بدست آمده با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. این تحقیق توسط کمیته اخلاق دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی مورد تأیید قرار گرفت. نتایج: از تعداد 162 پرسشنامه توزیع شده 149 پرسشنامه پاسخ داده شد که نشان­دهنده میزان پاسخ­دهی 92 درصد می­باشد. داده­ها نشان داد که 2/45 درصد از مردان و 3/47 درصد از زنان پرستار، موانع مربوط به حیطه شرایط کاری را دارای بیشترین تأثیر در اجرای آموزش به بیمار دانسته­اند. 8/45 درصد از پرستاران مجرد و 5/47 درصد از پرستاران متأهل نیز موانع مربوط به حیطه شرایط کاری را دارای بیشترین تأثیر در اجرای آموزش به بیمار دانسته­اند. انجام آزمون مجذور کای نشان داد که بین متغیرهای سن، جنس، سابقه کار، وضعیت استخدامی، تأهل و مدرک تحصیلی با حیطه­های موانع آموزش به بیمار ارتباط معناداری وجود ندارد(05/0P≥). داده­های بدست آمده نشان داد که 5/31 درصد از پرستاران معتقدند که موانع مربوط به حیطه مدیریت، بیشترین تأثیر را در اجرای آموزش به بیمار دارند.در حالی که 7/47 درصد موانع مربوط به حیطه شرایط کاری، 7/2 درصد موانع مربوط به حیطه نگرش پرستاران و 1/14 درصد نیز موانع مربوط به حیطه مهارت­های آموزشی را به عنوان موانعی که بیشترین تأثیر را در اجرای آموزش به بیمار دارند، اعلام نموده­اند. آزمون آماری مجذور کای نشان داد که بین حیطه شرایط کاری و نوع بیمارستان ارتباط معنی­داری وجود داشت(048/0P=). حیطه شرایط کاری به عنوان مهمترین عوامل، حیطه مدیریت در رتبه دوم، حیطه مهارت­های آموزشی در رتبه سوم و حیطه نگرش پرستاران به عنوان کم اهمیت­ترین عامل در ایجاد موانع آموزش به بیمار شناخته شده­اند. نتایج این مطالعه نشان داد سه عامل که بیشتر پرستاران مورد مطالعه تأثیر آنها را به عنوان موانع آموزش به بیمار زیاد دانستند به ترتیب شامل حجم زیاد وظایف کاری (5/74%)، کمبود پرستاران شاغل در بخش (8/71%) و نوبت های کاری پشت سرهم (4/70%) بودند که در حیطه شرایط کاری قرار داشتند. سه عامل که تعداد بیشتری از پرستاران تأثیر آنها را کم ذکر کرده بودند به ترتیب شامل موارد زیر بود: آموزش امری تخصصی و در حوزه وظایف پزشک است (4/54%)، عدم اعتماد به نفس پرستار در آموزش به بیمار (5/43%)، عدم ابلاغ آموزش به بیمار (3/40%). نتیجه­گیری: با توجه به این که حیطه شرایط کاری پرستاران بیشترین تأثیر را در اجرای آموزش به بیمار دارد، پیشنهاد می شود مسئولین با تأمین نیروی پرستار در بیمارستان­ها و کاهش حجم وظایف کاری و همچنین فراهم آوردن امکانات و شرایط جهت اجرای برنامه­های آموزشی، پرستاران را به این امر مهم ترغیب نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش بیمار، کادر پرستاری بیمارستان، بیمارستان ها

عنوان انگلیسی Patient Education Barriers from Nurses’ Opinions
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Patient education is one of the important aspects of nursing care and is among nursing key roles in delivery of health services. Objective: This study aimed to determine the barriers to patient education from nurses' viewpoint employed in educational hospitals affiliated to Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in Yazd. Methods: This study was a cross-sectional and descriptiveanalytical study in which 162 nursing personnel were selected by stratified-random sampling method. In order to perform the sampling according to the population of each hospital, the numbers of samples were determined. Data were collected with a two-part questionnaire. First part contained personal and demographic information such as age, sex, marital status, education and working experience. The second part included 19 questions on patient education barriers which evaluated four domains of working conditions, management, nursing attitude and training skills. The data were analyzed by descriptive statistics and chi-square statistical test. Answers were designed based on a Likert scale from low to average and high impact with scores of 1-3, respectively. In management domain, the scores ranged from 6 to 18. Scores less than 10 showed "low impact", 10 to 14 "average impact" and more than 14 "high impact". In the domain of ​​working conditions, similar scores were obtained. The findings displayed that nurses' attitude ranged from 2 to 6 scores. Scores less than 3 showed "low impact", 3-4.5 "average impact" and more than 4.5 "high impact". In domain of training skills, scores ranged from 5 to 15. Scores less than 8 indicated "low impact", 8 to 11.5 "average impact" and more than 11.5 "high impact". The data were analyzed with descriptive statistics and chi-square. The study was approved by the Ethics Committee of Health Faculty, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in Yazd. Results: In this study, 149 of the 162 questionnaires were answered indicating92% response rate. The data showed that 45.2% of male nurses and 47.3% of female nurses blamed working condition barriers with highest impact on the implementation of patient education. Moreover, 45.8% of single and 47.5% of married nurses had the same opinion. Chi-square test found no significant relationship between the variables of age, sex, working experience, employment status, marital status, and educational level with patient education barriers (P≥0.05). The data showed that 31.5% of nurses believed that barriers related to management had the greatest impact on the implementation of patient education followed by 47.7% barriers to working condition, 2.7% attitude of nurses and 14.1% training skills. Chi-square test showed a significant correlation between the domains of working condition and type of hospital (P=0.048). Working condition was proved as the most important factor. Management was the second factor followed by training skills as the third. Finally, ​​attitude of nurses was identified as the least important patient education barrier. The results of the present study revealed three factors with highest impact as education barriers in nurses' opinion; high working load (74.5%), insufficient nursing stuff in wards (71.8%) and nursing shifts in a row (70.4%) in working condition domain. The study population reported three factors with lowest impact; training as a specific task assigned for doctors (54.4%), lack of nurses ‘self-confidence for training (43.5%) and not delivering the trainings to patients (40.3%). Conclusion: In attention to that the domain of nurses working conditions had the greatest impact on the education of the patients, it is recommended that official authorities to maintain nursing resource in hospitals and reduce their workload and provide facilities and conditions for educational programs to encourage nurses to consider this important issue.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Patient education, Hospital Nursing Staff, Hospitals

نویسندگان مقاله محمد رنجبرعزت آبادی | mohammad ranjbar ezzatabadi
مرکز تحقیقات سیاستگزاری سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

محبوبه مهدیان | mahboobeh mahdian
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

هادی اسلامی | hadi eslami
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

علی امینی | ali amini
دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-454-17&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات