Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۶، شماره ۳، صفحات ۵۵-۶۴

عنوان فارسی پرخاشگری در انواع سبکهای دلبستگی در نوجوانان
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: سبک­های دلبستگی عامل مهمی در تعیین آسیب­های روانشناختی بویژه پرخاشگری افراد می­باشد. هدف: هدف از این مطالعه، تعیین میزان پرخاشگری در انواع سبک­های دلبستگی در نوجوانان 17- 15 ساله مقطع متوسطه شهر رشت بود. روش­کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه این پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان پایه اول تا سوم دبیرستان بودند که در سال تحصیلی 92-91 در شهر رشت مشغول به تحصیل بودند. بدین منظور ابتدا جامعه پژوهش بر اساس مناطق آموزش و پرورش، نوع مدرسه، جنسیت و همچنین کلاس طبقه­بندی شد و در نهایت تعداد 46 کلاس و 576 دانش آموز براساس نمونه گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب گردید و کلاس­ها به عنوان خوشه­های نمونه­گیری در نظر گرفته شدند. ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسشنامه­ای مشتمل بر 3 بخش بود: بخش اول پرسشنامه مشخصات دموگرافیک شامل سن، جنس، پایه تحصیلی، رشته تحصیلی، نوع مدرسه، رتبه تولد، داشتن خواهر و برادر، سطح تحصیلات سرپرست خانواده، شغل پدر، میزان درآمد خانواده بود. بخش دوم شامل پرسشنامه پرخاشگری Arnold و Perry بود که دارای 29 سؤال و 4 خرده مقیاس پرخاشگری فیزیکی، کلامی، خشم و خصومت می باشد. نمره کل پرسشنامه در دامنه 29 تا 145 قرار دارد. بدین ترتیب در حیطه پرخاشگری فیزیکی حداقل و حداکثر امتیاز 9 تا 45، در حیطه کلامی 5 تا 25، در حیطه خشم 7 تا 35 و در حیطه خصومت 8 تا 40 بود. نمره­ی بالاتر از میانگین در کل و در تمامی حیطه­ها نشان­دهنده پرخاشگری بود. بخش سوم، پرسشنامه سبک دلبستگی بزرگسالی hazan و shiverبود که دارای 15 سؤال در مورد سبک دلبستگی ایمن، سبک اجتنابی و سبک اضطرابی- دوسوگرا می­باشد. نمره نهایی بر اساس جمع نمرات کسب شده، محاسبه می­گردد. حداقل و حداکثر امتیاز در هر سه حیطه 5 تا 35 بوده و کسب نمره بالاتر از میانگین نشان­دهنده استفاده از آن حیطه می­باشد. برای تعیین پایایی ابزار پرخاشگری از مطالعه مقدماتی بر روی 25 نمونه استفاده شد و ضریب آلفای کرونباخ جهت تعیین سازگاری درونی ابزار برای کل سؤالات، 85/0 و برای خرده مقیاس­های پرخاشگری فیزیکی 73/0، پرخاشگری کلامی78/0، خشم 74/0 و خصومت 78/0 به دست آمد. با توجه به استفاده مکرر از این پرسشنامه در مقالات متعدد از تعیین روایی آن صرف نظر شد. جهت کسب اعتبار علمی پرسشنامه سبک دلبستگی از اعتبار محتوی استفاده شد. سازگاری درونی این ابزار نیز طی مطالعه مقدماتی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفته است. ضریب آلفا برای سبک دلبستگی اجتنابی 88/0، اضطرابی- دوسوگرا 69/0 و ایمن 68/0 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها شاخص­های آمار توصیفی (برآورد فراوانی، درصد، محاسبه میانگین، انحراف معیار و میانه) و آزمون­های آمار استنباطی (کروسکال والیس و رگرسیون لوجستیک چندگانه) مورد استفاده قرار گرفت. سطح معناداری آزمون­ها در این مطالعه 05/0 در نظر گرفته شد. نتایج: میانگین سنی واحدهای مورد پژوهش 9/0±5/15 بوده و اکثریت آنها دختر (1/54%)، پایه اول دبیرستان (1/49 %)، تحصیل در مدارس دولتی (88%) و در رشته علوم تجربی ( 9/39%)، سطح تحصیلات والدین دیپلم (4/44 %)، دارای یک برادر (7/45%) و بدون خواهر (46%)، با تعداد اعضای خانواده سه نفر (7/63%)، متوسط درآمد خانواده بین 400 تا 600 هزار تومان در ماه (9/25 %) و شغل پدر آزاد (6/51 %) بودند. براساس یافته­ها بین هیچکدام از متغیرهای دموگرافیک با نمره کل پرخاشگری نوجوانان ارتباط معنی­دار آماری وجود نداشته است. همچنین نتایج نشان داد که نمره کل پرخاشگری بر حسب سبک­های دلبستگی معنادار می­باشد(002/0p< ). نتایج مدل رگرسیون لوجستیک چندگانه به روش پس رو نشان داد، سبکهای دلبستگی با کنترل متغیرهای دموگرافیک ارتباط معناداری با نمره پرخاشگری نوجوانان داشته است. بطوریکه نوجوانان با سبک دلبستگی اضطرابی- دوسوگرا نسبت به نوجوانان با سبک ایمن 8/1 برابر از شانس پرخاشگری بیشتر از میانگین برخوردار بودند( 027/0=p). همچنین از میان متغیرهای فردی و اجتماعی، متغیر رشته تحصیلی و سطح تحصیلات والدین نیز از متغیرهای مرتبط با نمره پرخاشگری بوده است. بطوریکه نوجوانان با والدین سطح تحصیلی کمتر از دیپلم، نسبت به والدین سطح تحصیلات دانشگاهی، از شانس نسبی پرخاشگری کمتری برخوردار بوده­اند (046/0=p). در ارتباط با رشته تحصیلی، نوجوانان با رشته تحصیلی علوم انسانی (019/0=p)، تجربی (030/0=p) و ریاضی (017/0=p) نسبت به نوجوانان با رشته تحصیلی کاردانش از شانس نسبی پرخاشگری کمتری برخوردار بوده­اند. نتیجه­گیری: طبق یافته­های تحقیق، افرادی که دارای سبک دلبستگی ایمن بودند، پرخاشگری کمتری نسبت به سبک دلبستگی اجتنابی و مضطرب داشتند. میزان سبک دلبستگی ایمن نوجوانان دارای بیشترین فراوانی و سبک دلبستگی اجتنابی کمترین فراوانی را دارا بودند. کیفیت دلبستگی فرد می­تواند نوع ارتباطات وی را در آینده و همچنین میزان رشد، سلامت، چگونگی مقابله با تنیدگی­ها و هیجانات، استقلال و عدم وابستگی و همچنین ابتلا به اختلالات روانی را پیش­بینی کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرخاشگری، نوجوان، دانش آموزان

عنوان انگلیسی Aggression in Different Types of Attachment in Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Attachment styles are important factors in determining the psychological harms in people especially aggression. Objective: This study aimed at determining the level of aggression in different types of attachment styles in 15 to 17-year-old high school students in Rasht city. Methods: This correlational descriptive study was conducted on 576 students studying at first to third grade of high school in Rasht in 2013. The study sample was classified based on district classification of Office of Education, type of school, sex and grade. 46 classes (n=576 students) were selected by systematic random sampling method. Classes were considered as clusters. Data collection tool was a questionnaire including three parts. First part contained demographic characteristics such as age, sex, grade, field of study, and type of school, birth order, having siblings, education level of family breadwinner, father's job and family income. Second part was the aggression questionnaire by Arnold and Perry which had 29 questions and 4 sub-scales (Physical and verbal aggression, anger, hostility).Total score of the questionnaire ranged from 29 to 145. Thus, the minimum and maximum scores of physical aggression (Min=9, Max=45), verbal aggression (Min=5, Max=25), anger (Min=7, Max=35) and hostility (Min=8, Max=40) were obtained. Scores higher than the mean showed aggression in all of them. Third part comprised of an adult attachment style questionnaire by Hazan and Shaver with 15 questions on secure, avoidant and anxious-ambivalent attachment styles. The final score was calculated based on sum of all obtained scores. Minimum and Maximum scores in all three aspects ranged from 5 to 35. Scores higher than the mean showed using that aspect. To determine the reliability of the aggression tool, a pilot study was conducted on 25 samples. Cronbach's alpha coefficient was obtained 0.85 for determining the internal consistency of the instrument for all questions and 0.73 for physical aggression, 0.78 for verbal aggression, 0.74 for anger and 0.78 for hostility sub-scales. Due to the frequent use of this questionnaire in many papers, re-determining its validity was discarded. In order to confirm the scientific validity of the attachment style questionnaire, content validity was used. Internal consistency of this instrument was investigated in a pilot study using Cronbach's alpha coefficient. The alpha coefficient was obtained 0.88 for avoidant, 0.69 for anxious-ambivalent and 0.68 for secure attachment styles. Data were analyzed by descriptive statistics (frequency, percent, mean, standard deviation and median) and inferential statistics (Kruskal-wallis and multivariate logistic regression). P< 0.05 was considered the significant level. Results: The mean age of study samples was 15.5 ±0.9 years old. Majority of them were girl (54.1%), first year high school student (49.1%) in public schools (88%) in field of Experimental Sciences (39.9%) with high school graduate parents (44.4%), a brother (45.7%), no sister (46%), three family members (63.7%), average family monthly income eqal 150 – 200 $ (25.9%) and self-employed father's job (51.6%). Based on the findings, none of the demographic variables had a statistically significant relationship with total score of aggression in adolescents. Moreover, the results showed that the total aggression score was significant in terms of attachment styles (p < 0.002). Backward multivariate logistic regression model reveled a significant association between attachment styles by controlling for demographic variables with adolescent aggression score. Adolescents with anxious-ambivalent attachment style were 1.8 times more aggressive than the ones with secure attachment style (P=0.027). Furthermore, among individual and social variables, field of study and education level of parents were associated with aggression score. Adolescents who had parents with lower education level than high school diploma were less aggressive than the students with university educated parents (p=0.046). About field of study, adolescents in Humanities (p=0.019), Experimental Sciences (p=0.030) and Mathematics (p=0.017) were less aggressive compared to students in Work and Knowledge. Conclusion: According to the study findings, adolescents with a secure attachment style had lower aggression than the ones with avoidant and anxiety styles. Secure and avoidant attachment styles had the highest and lowest frequency, respectively. The quality of a person's attachment can predict the kind of his/her relationship in the future as well as rate of growth, health, copping strategies with emotions and stresses, independency and mental disorders.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Aggression, Adolescent, Students

نویسندگان مقاله زهرا سیده شفیع پور | seyedeh zahra shafiepour
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

رباب صادق | robab sadegh
دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان ،زاهدان

معصومه جعفری اصل | masoumeh jafariasl
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

احسان کاظم نژاد لیلی | ehsan kazemnejad leili
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر برسلامت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-454-19&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات