Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۶، شماره ۳، صفحات ۸۶-۹۵

عنوان فارسی مهارت های حل مسئله دانشجویان پرستاری و عوامل مرتبط با آن
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: حل مسئله یک مهارت اساسی برای زندگی در عصر حاضر است. مهارت­های حل مسئله و تصمیم­گیری مبتنی بر دانش جزء رفتارهای مورد انتظار دانشجویان پرستاری است و یادگیری این مهارت­ها باید از دوران دانشجویی آغاز گردند. هدف: هدف از مطالعه حاضر تعیین مهارت­های حل مسئله و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان می­باشد. روش­کار: این پژوهش، مطالعه­ای مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی می­باشد که در آن کلیه دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان (456 نفر) که در دانشکده­های پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت (317 نفر) و شرق گیلان (139نفر) مشغول به تحصیل بوده و طبق معیار ورود به مطالعه، مهمان یا انتقالی نبودند، مورد بررسی قرار گرفتند. در نهایت، 404 نفر با تکمیل فرم رضایتنامه کتبی وارد مطالعه شدند. با مراجعه به کلاس­های درس و محیط­های کارآموزی بالینی، از واحدهای مورد پژوهش خواسته شد طی مدت بیست دقیقه پرسشنامه های تحقیق را تکمیل نمایند. ابزار گردآوری اطلاعات (با کسب اجازه از نویسنده اصلی)، مشتمل بر دو قسمت بود. بخش اول ابزار حل مسئله Heppner & Petersen problem solving inventory (PSI) شامل 32 عبارت بود. پاسخ این عبارات در مقیاس 6 حالتی لیکرت تنظیم شده و از 1 (کاملاً موافقم) تا 6 (کاملاً مخالفم) متغیر است. حداقل نمره مهارت حل مسئله 32 و حداکثر آن 192 است و نمره پایین­تر از میانگین نشان­دهنده توانایی بالاتر در حل مسئله می­باشد. این ابزار شامل سه مؤلفه اعتماد به خود در حل مسئله، شیوه اجتناب- نزدیکی به مسئله و کنترل شخصی می­باشد. بخش دوم شامل عوامل مرتبط با مهارت­های حل مسئله و خود شامل دو بخش پرسشنامه عوامل فردی و عوامل آموزشی بود. جهت تعیین روایی ابزاردر اختیار 13 نفر از اعضای هیئت علمی قرار داده شد. ضریب روایی محتوی برای کلیه عبارات این پرسشنامه، برابر با 1 و شاخص روایی محتوی بین 7/0 تا 1 محاسبه شد.به منظور بررسی تجانس درونی از تعیین ضریب آلفاکرونباخ و بازآزمایی با فاصله ده روز استفاده گردید. در یک مطالعه مقدماتی 20 پرسشنامه در اختیار 20 نفر از دانشجویان کارشناسی پرستاری قرار داده شد. جهت آزمون مجدد، پس از ده روز همان ابزار در اختیار همان 20 دانشجو قرار گرفت. ضریب آلفاکرونباخ، تجانس درونی ابزار را مناسب نشان داد: (مهارت حل مسئله کل80/0α =، بعد شیوه اجتناب- نزدیکی به مسئله: 81/0α =، بعد اعتماد به خود در حل مسئله: 71/0α=، بعد کنترل شخصی: 78/0α=) و ضریب همبستگی درونی، برای این ابزار و هر یک از ابعاد آن بین 97/0-82/0 بوده که نشان­دهنده پایایی مناسب ابزار می باشد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها شاخص­های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آزمون­های آمار استنباطی (مربع کای، کروسکال والیس، من ویتنی، ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون لوجستیک چندگانه) مورد استفاده قرار گرفت و 05/0>p به عنوان سطح معنی­داری آزمون­ها در نظر گرفته شد. برای تعیین مهم­ترین عوامل به روش Back ward step wise (LR) وارد مدل رگرسیونی گردیدند (شرط ورود به مدل و خروج از ان به ترتیب 05/0: Entry، 1/0 : Removal). در این مدل، متغیر پاسخ، مهارت حل مسئله با در نظر گرفتن نمره صفر جهت نمره­ی بیشتر از میانگین و 1 جهت نمره­ی مساوی و پایین­تر از میانگین مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: در این مطالعه میانگین سنی دانشجویان 75/2±35/21 سال بود و اکثریت دانشجویان مؤنث (6/60%)، مجرد (1/91 %)، بومی (1/81 %) بودند. 1/48 درصد از آنان با خانواده زندگی می­کردند. تحصیلات پدران 41 درصد و تحصیلات مادران 8/41 درصد از آنان دیپلم بود. درآمد 4/51 درصد آنان بین 500 هزار تا یک میلیون تومان بود. 3/94 درصد سابقه مصرف سیگار و 98 درصد سابقه مصرف الکل یا مواد مخدر نداشتند. 6/44 درصد از دانشجویان به طور متوسط خود را در حل مسائل و مشکلات موفق می­دانستند. اکثریت آنان (6/63%)، هنگام برخورد با مشکل، از خانواده درخواست کمک می­کردند و اکثریت آنان رفتار والدین خود را دموکراتیک ارزیابی نمودند (8/73% رفتار پدر و 4/70% رفتار مادر). 5/82 درصد، نمره­ی قبولی در تحصیلات دانشگاهی داشتند. 3/81 درصد از نمونه­ها در کلاس­های مهارت زندگی شرکت نکرده بودند. 2/52 درصد میزان موفقیت خود را در امر تحصیل در سطح متوسط می دانستند. نتایج نشان داد که میانگین کل نمرات مهارت­های حل مسئله برابر با 90/20±45/91 (دامنه نمره بین 32 تا 192) می­باشد یعنی نمره مهارت حل مسئله در دانشجویان، پایین تر از میانگین می­باشد. میانگین کل نمرات بعد اعتماد به خود در حل مسئله برابر با 92/6±27/30 (دامنه نمره 11-66) ، بعد شیوه اجتناب- نزدیکی به مسئله برابر با 28/12±12/44 (دامنه نمره بین96-16) و میانگین کل نمرات بعد کنترل شخصی برابر با 53/5±06/17 (دامنه نمره بین 30-5) بود. یعنی نمره دانشجویان در ابعاد اعتماد به خود در حل مسئله و شیوه اجتناب- نزدیکی به مسئله پایین­تر از میانگین و در بعد کنترل شخصی پایین­تر از میانگین و نزدیک به میانگین بوده است. بررسی عوامل فردی- اجتماعی و آموزشی نشان داد که براساس مدل رگرسیون لوجستیک چندگانه، تعداد خواهر و برادر (019/0=P، 85/0=OR)، سطح تحصیلات مادر(026/0=P، 74/0=OR)، موفقیت در حل مسائل و مشکلات (0001/0=P، 95/1=OR)، ارزیابی نوع رفتار مادر (011/0=P،01/2 =OR)، دانشکده محل تحصیل (024/0=P، 76/1=OR)، رضایت از رشته تحصیلی (006/0=P، 44/1=OR) و موفقیت در مهارت­های حرفه ای و بالینی(03/0=P، 48/1=OR) از عوامل مرتبط با مهارت حل مسئله می­باشند. نتیجه­گیری: در این پژوهش دانشجویان پرستاری، از سطح مطلوبی از مهارت حل مسئله برخوردار بودند. مهارت­های حل مسئله قابل یادگیری هستند. از این رو توصیه می­شود که مطالعات طولی به منظور بررسی تاثیرات آموزش دانشگاهی در سطح مهارت­های حل مسئله در دانشجویان انجام شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حل مسئله، تصمیم گیری، دانشجویان پرستاری

عنوان انگلیسی Problem Solving Skills and their Related Factors in Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Problem solving is an essential skill for living at present century. Problem solving skills and knowledge-based decision making are expected behaviors from nursing students and learning these skills should be initiated during student period. Objective: The purpose of present study was to determine the problem solving skills and their related factors in undergraduate nursing students of Guilan University of Medical Sciences. Methods: This is a descriptive-analytical study conducted on all undergraduate nursing students (N=456) enrolled in faculties of Shahid Beheshti Nursing and Midwifery (N=317) and East Guilan (N=139) and according to the inclusion criteria, they were not guest or transitional students. Finally from all eligible students, 404 entered the study after completing the written consent forms. Referring to classes and clinical training environments, the subjects were asked to complete the questionnaires in twenty minutes. Data collection tool was a two-part questionnaire. First part included Heppner & Petersen Problem Solving Inventory (PSI) with 32 items. The answers were designed with Likert scale ranging from 1 (completely agree), to 6 (completely disagree). The most and least scores of problem solving were 192 and 32, respectively. Scores lower than the mean indicated a higher ability in problem solving. This tool consisted of three components of self confidence in problem solving, proximity-avoidance and personal control. The tool was used with permission of the original author. The second part consisted of factors related to problem solving skills covering a two-part questionnaire of individual and educational factors. In order to determine the validity of this tool, 13 faculty members were asked to review it. Content validity ratio for all items of this questionnaire was 1. Furthermore, content validity index obtained was between 7.0 to 1. Cronbach's alpha coefficient and test-retest were used to define the internal consistency with a ten-day interval. In a pilot study, 20 questionnaires were given to 20 undergraduate nursing students. For re-test, after ten days the same tool was given to them. Cronbach's alpha coefficient showed a good internal consistency (problem-solving skills α=0.80, proximity-avoidance α=.81, self-confidence α=0.71, personal control α =0.78). Internal correlation coefficient for this tool and all its dimensions were between 0.82-0.97 which indicated the reliability of the tool. Data were analyzed by descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (Chi-square, Kruskal-wallis, Mann-Whitney, Spearman’s correlation coefficients and multiple regressions). P< 0.05 was considered as the significance level. In order to determine the most important factors related to problem-solving skills, all significant or nearly significant variables in univariate analysis were entered into the regression model by backward step wise (LR) method (Entry 0.05, Removal 0.1). In this model, the response variable, the problem solving skill was analyzed considering zero for scores > mean and 1 for scores ≤ mean. Results: The mean age of students was 21.35 ± 2.75 years old. Most of them were female (60.6%), single (91.9%) and local (81.1%). 48.1% of them were living with their family. 41% of students' fathers and 41.8% of mothers had high school diploma. 51.4% of their income was equal to between 175 -350 $. Results showed 94.3% had no smoking and 98% no alcohol or drug use experience. 44.6% of the students saw themselves successful in solving problems. Majority of them (63.6%) requested their family support when dealing with a problem. Most of these students believed their parents were democratic (73.8% of fathers' behavior and 70.4% of mothers' behavior). 82.5% had acceptable grades in their university courses and 97.7% with no failure. 81.3% of all samples had never participated in life skills classes. 52.2% declared their academic success was average. Results suggested that the total mean score of problem-solving skills equaled to 91.45 ± 20.90 (ranging from 32 to 192). The problem solving score was less than mean among these students. The mean of all scores of self-confidence in problem solving was 30.27 ±6.92 (ranging from 11-66), avoidance-proximity 44.12±12.28 (ranging from 16-96) and personal control 17.06 ±5.53 (ranging from 5-30). In addition, the students had a lower score than mean in self-confidence and avoidance-proximity dimensions and lower and near to mean in personal control. Conclusion: Surveying the socio-demographic and educational factors revealed that based on multivariate logistic regression model, a positive relationship existed between the number of siblings (P=0.019, OR=0.85), mothers’ educational status (p=0.026, OR=0.74), success in problem solving (p=0.0001, OR=1.95), perceptions about their mothers’ attitude (p=0.011, OR=2.01), school and department of education (p=0.024, OR=1.76), satisfaction with field of study (p=0.006, OR=1.44) and success in professional and clinical skills (p=0.03, OR=1.48).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Problem Solving, Decision Making, Nursing Students

نویسندگان مقاله لیلی فیضی کنجینی | leili feizi konjini
مرکز آموزش و پژوهش بیماری های پوست و جذام، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

ریحانه فداکار سوقه | reyhaneh fadakar soghe
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

مینومیترا چهرزاد | minoomitra chehrzad
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

احسان کاظم نژاد لیلی | ehsan kazemnejad leili
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر برسلامت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-454-22&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات