|
Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۶، شماره ۲، صفحات ۱۹-۲۸
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی سطح اجتماعی شدن حرفهای دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده مقدمه: اجتماعیشدن حرفهای فرآیندی است که طی آن افراد، ارزشها، هنجارها، رفتارها و مهارت های اجتماعی مرتبط با یک حرفه را کسب مینمایند و حس هویت نسبت به یک رشته تخصصی را درونی می سازند. این فرآیند با ورود به برنامه آموزش پرستاری آغاز می شود و با اتمام این دوره و ورود به محیطهای کاری ادامه مییابد. بدین ترتیب شکلگیری پرستاری به عنوان یک حرفه از طریق اجتماعی شدن حرفهای صورت میگیرد. هدف: هدف از این مطالعه تعیین سطح اجتماعیشدن حرفهای دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان میباشد. روشکار: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی - تحلیلی است و جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان کارشناسی پیوسته پرستاری دانشکده شهید بهشتی رشت (211 نفر) تشکیل میدادند که از طریق سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامهای محقق ساخته و برگرفته از ابزار شهیم و Chao و همکاران بود که بعد از تعیین روایی و پایایی در اختیار نمونهها قرار گرفت. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی مستقل و همبستگی پیرسون وانالیز واریانس یک طرفه و توکی) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: در ارتباط با سطح اجتماعیشدن حرفهای نتایج نشان داد که در بررسی کلی، 19 درصد واحدهای مورد پژوهش از سطح متوسط واکثر نمونهها (81%) از سطح خوب اجتماعی شدن حرفهای برخوردار بودند و اجتماعی شدن حرفهای با عواملی از قبیل تأهل (045/0p=)، سن (151/0r=، 029/0P=)، محل سکونت خانواده (04/0P=)، تحصیلات مادر (023/0p=)، کار دانشجویی (031/0P=)، مدرسین نظری (0001/0P=)، مدرسین بالینی (032/0P=)، داشتن اطلاعات راجع به حرفه پرستاری قبل از ورود به رشته (0001/0P=)، منطبق بودن تصویر ذهنی قبلی از این حرفه با واقعیت های موجود (0001/0P=)، علاقه به رشته (0001/0P=) ارتباط آماری معنیداری داشته است. نتیجهگیری: سطح اجتماعی شدن حرفهای دانشجویان پرستاری قابل قبول میباشد. شناخت وضعیت اجتماعی شدن حرفهای میتواند توجه مسئولین را، در راه نیاز به فراهم کردن امکان تجربه و استقلال بیشتر در عمل و در مجموع فراهم نمودن شرایط ارائه مراقبت پرستاری به صورت اصولی جلب نماید |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اجتماعی شدن، دانشجویان پرستاری، آموزش پرستاری |
|
عنوان انگلیسی |
Survey of nursing students professional socialization in the Guilan University of Medical Sciences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Introduction: The professional socialization is the process of which the individual gain values , norms, behaviors and social skills relevant to a profession and internalize a sense of identity to a specialized field. Therefore, the process begins at the first step of the nursing education program and continues with completion of nursing education till entering into the work place. Thus, the formation of nursing as a occupation takes place through professional socialization of individuals Objective: This study is done with the aim of assessment of professional socialization level among nursing students at Guilan University of Medical Sciences. Methods: A cross sectional descriptive analytical approach was adopted. Participants were all nursing students at the faculty of Shahid Beheshti in Rasht. In total 211 students were chosen. Sampling was conducted with census. The instrument used was a Researcher made questionnaire that from the statements contained in the instruments by Shahim, and some of the items offered by Chao et al were given to samples. The data was analyzed with descriptive and inferential statistics (Independent T test, correlation Pearson coefficient, one way ANOVA, post Hoc Tukey) Results: The finding of the study showed weak level (0%) and 40 students (19%) were in moderate level and most of the samples (81%) were in good level of professional socialization. In general, professional socialization had a statistically significant relationship with factors such as marital status (p=0.045), age (p=0.029,r=0.151), family residence (p=0.04), maternal education (p=0.023), student work (p=0.031), theoretical instructor (p=0.0001), clinical lecturer (p=0.032), having information about the nursing profession before entering the field (p=0.0001),compliance between previous image and existing realities (p=0.0001 ), interest in the course (p=0.0001). Conclusion: From the research findings, the level of professional socialization of nursing students is acceptable. Recognition of the professional status can drew authorities’ attention to provide opportunities for greater autonomy in practice and systematic holistic nursing care situations |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Socialization, Nursing Students, Nursing Education |
|
نویسندگان مقاله |
سارا بی شیوه مقدم | sara bishive moghaddam مرکز آموزشی درمانی هفده شهریور رشت،
ساقی موسوی | saghi mousavi ، دانشکده پرستاری و مامایی رشت
زهرا رامش مجدتیموری | zahara ramesh majde teimouri ، دانشکده پرستاری و مامایی رشت
عاطفه قنبری خانقاه | atefeh ghanbari khanghah ، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی رشت سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
احسان کاظم نژاد لیلی | e kazemnezhad leili ، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی رشت سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-454-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|