Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۶، شماره ۲، صفحات ۶۹-۷۸

عنوان فارسی تأثیر آموزش مبتنی بر نرم افزار چند رسانه ای و شیوه سنتی بر کیفیت زندگی بیماران تحت درمان با همودیالیز
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: بیماران تحت درمان با همودیالیز برای بهبود کیفیت زندگی نیازمند آموزش مؤثر می باشند. آموزش به بیمار مبتنی بر کامپیوتر یکی از راهبردهای مفید و انعطاف پذیر آموزشی است. هدف: هدف از این پژوهش مقایسه تأثیر آموزش مبتنی بر نرم افزار چند رسانه­ای و شیوه سنتی بر کیفیت زندگی این بیماران بود. روش­کار: در این پژوهش نیمه تجربی تمام بیماران مراجعه کننده (62 نفر) به چهار مرکز همودیالیز شهر تبریز در نیمه نخست سال 1392 بصورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. پرسشنامه کیفیت زندگی فرم کوتاه، قبل و سه ماه پس از آموزش تکمیل شد. گروه مداخله در حین انجام همودیالیز و با استفاده از یک لپ­تاپ با نرم افزار آموزشی " همودیالیز و مراقبت های لازم" کار کردند که این نرم افزار توسط پژوهشگران تولید شده بود. گروه کنترل محتوای آموزشی معادل را به شیوه سنتی(آموزش چهره به چهره و پمفلت) دریافت کردند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری تی­ مستقل و زوج، مربع کای و آنالیز واریانس استفاده شد. نتایج: قبل و بعد از آموزش بین دو گروه مطالعه اختلاف معنادار آماری در تفاوت میانگین های نمرات کیفیت زندگی وجود نداشت. اما در مقایسه درون گروهی، نتایج نشان داد بعد از آموزش بجز بعد درک از سلامت عمومی، میانگین نمرات تمام ابعاد کیفیت زندگی در هر دو گروه مداخله و کنترل بطور معناداری تغییر کرده است(05/0>p). نتیجه­گیری: آموزش مبتنی بر نرم افزار "همودیالیز و مراقبت های لازم" نیز مانند شیوه سنتی موجب بهبود کیفیت زندگی در بیماران می شود. از این نرم افزار آموزشی می توان برای تسهیل فرآیند آموزش به بیمار و بهبود کیفیت زندگی آنان استفاده کرد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of Multimedia Based on Education and Traditional Methods on Life Quality of Hemodialysis Patients
چکیده انگلیسی مقاله Introduction:Hemodialysis patients require effective education to improve their quality of life. Flexible educational strategy via internet (computer) is essential Objective:The aim of this study was to compare the effects of multimedia based education and traditional methods on life quality of hemodialysis patients Methods:In this quasi- experimental study, all of the patients (n=62) who referred to four hemodialysis centers in Tabriz City from May to Sept 2013 were divided randomly in tow groups, intervention and control. Quality of short life questionnaire (Sf-36) were completed before and three months after the educational program. The intervention group navigated their way through the Research Development Hemodialysis and Essentials Care Application using laptop during their hemodialysis. The control group received the same content in the traditional way (face to face education & pamphlet). Data were analyzed by conducting the independent- and the paired samples t, the Chi-square, and ANOVA tests Results:There were no statistically significant difference between the study groups in pre- and post-education life quality mean scores, but inter group comparison findings showed that all post-education quality of life scales mean scores had changed statistically in both the intervention and control groups except Apperception general health scale (p>0/05) Conclusion:The Hemodialysis and Essentials Care application based education can improve patients’ life quality as well as traditional method. This application could be used to facilitate the patient education process to improve their life style
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Renal Dialysis, Patient Education, Quality of Life

نویسندگان مقاله حسین فیض اله زاده | hossein feizalahzadeh
دانشکده پرستاری و مامایی،

منصوره زاغری تفرشی | mansoureh zagheri tafreshi
دانشکده پرستاری و مامایی

حمید مقدسی | hamid moghaddasi
دانشکده پیراپزشکی

منصوره اشقلی فراهانی | mansoureh ashghali farahani
مرکز تحقیقات مراقبت پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی

زهرا زارع | zahra zareh
بیمارستان امام رضا ع تبریز

محمدرضا خلیل زاده | mohammadreza khalilzadeh
بخش همودیالیز بیمارستان امام رضا ع تبریز


نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-454-7&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات