Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۶، شماره ۱، صفحات ۱۰-۲۰

عنوان فارسی سنجش آگاهی و نگرش دانشجویان غیر پزشکی در مورد ایدز
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: جوانان عمده­ترین گروه در معرض خطر ایدز در سراسر دنیا می­باشند. آموزش و پیشگیری، اولویت اصلی مراقبت های بهداشتی جهت کنترل ایدز است. هدف: هدف از مطالعه حاضر تعیین آگاهی و نگرش دانشجویان دانشگاه های غیرپزشکی قم در مورد ایدز بود. روش کار: پژوهش حاضر که در سال 2012 انجام شد، مطالعه­ای مقطعی از نوع توصیفی تحلیلی می­باشد. نمونه­ها شامل 588 نفر از دانشجویان دانشگاه های غیرپزشکی قم بودند که به صورت نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. از دانشجویان خواسته شد تا پرسشنامه ها را که شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیک و نسخه فارسی پرسشنامه بین­المللی ایدز بود، تکمیل کنند. اطلاعات حاصل با کمک آزمون­های آماری کراسکال والیس، مجذور کای، تی مستقل، آنالیز واریانس و همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: ­یافته ها نشان داد اکثریت واحدها ی مورد پژوهش (76 %) زن بودند. 2/28 درصددانشجویان اطلاعات خود در ارتباط با ایدز و راه های پیشگیری از آن را از رادیو و تلویزیون، 4/1 درصد از دوستان و 6/2 درصد از منابع دانشگاهی به دست می­آورند. میانگین نمرات کسب شده در حیطه تصورات غلط در مورد انتقال ایدز (73/4±34/28)، نگرش و تعصبات در مورد افراد آلوده به ایدز (72/3±75/19)، برآورد خطر شخصی (28/2±19/10)، حقایق انتقال ایدز (41/3±00/12) و نمره کل (77/8±04/70) بود. نتایج مطالعه نشان داد که دختران نسبت به پسران از دانش بیشتر و نگرش بهتری در مورد اچ آی وی/ایدز برخوردار بودند (p). نتیجه گیری: اگرچه یافته­های این پژوهش نشان داد که دانشجویان از سطوح تقریبا" بالایی از دانش و نگرش در رابطه با اچ آی وی/ایدز برخوردار می­باشند ولی این میزان از آگاهی کافی نبوده و دانشجویان نیازمند برنامه های آموزشی گسترده­ای در این زمینه هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نگرش، ایدز، آگاهی، دانشجویان

عنوان انگلیسی Evaluation of Knowledge and attitude of non-medical students about AIDS
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Young people worldwide are considered as the major group at risk of AIDS. Education and prevention is the primary priority of health care for control of AIDS Objective: The purpose of this study was to determine the level of knowledge and attitude of students in Qom non-medical universities on AIDS Methods: This study was conducted in 2012. This was a descriptive analytical study and samples included 588 students from non-medical universities in Qom city who were selected by convenient sampling method. The self-administrated questionnaire included a demographic questionnaire and Iranian- version of international questionnaire on AIDS. Data were analyzed using statistical tests including Kruscal - Wallis, Chi-square, t-test, ANOVA and Spearman correlations Rیافته ها: نتایج نشان داد که سبک فرزندپروری مقتدرانه هم با نمره کل مشکلات رفتاری درونی سازی (003/RResults: Findings revealed that majority (76%) of subjects were female. 28.2% of samples received their knowledge about AIDS and its prevention ways from radio and television, 1.4% from friends and 2.6 from university sources. The mean scores of domains included transmission myths (28.34±4.73), attitudes or prejudices about AIDS patients (19.75±3.72), personal risk (10.19±2.28), facts on AIDS transmission (12±3.41) and total score (70.04±8.77). Study results indicated that girls had more knowledge and better attitude about people with HIV/ AIDS than boys (p< 0.0001). Conclusion: Although study findings indicated that students had almost high level of knowledge and attitude in relation to HIV/AIDS but this level of knowledge is not sufficient and students need developed educational programs
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا علیپور | zahra alipour
دانشگاه علوم پزشکی قم،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

نرگس اسکندری | narges eskandari
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

سمیه موخواه | somayeh mokhah
دانشگاه تربیت مدرس، تهران،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-34&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات