|
Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۶، شماره ۱، صفحات ۱۰-۲۰
|
|
|
عنوان فارسی |
سنجش آگاهی و نگرش دانشجویان غیر پزشکی در مورد ایدز |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده مقدمه: جوانان عمدهترین گروه در معرض خطر ایدز در سراسر دنیا میباشند. آموزش و پیشگیری، اولویت اصلی مراقبت های بهداشتی جهت کنترل ایدز است. هدف: هدف از مطالعه حاضر تعیین آگاهی و نگرش دانشجویان دانشگاه های غیرپزشکی قم در مورد ایدز بود. روش کار: پژوهش حاضر که در سال 2012 انجام شد، مطالعهای مقطعی از نوع توصیفی تحلیلی میباشد. نمونهها شامل 588 نفر از دانشجویان دانشگاه های غیرپزشکی قم بودند که به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. از دانشجویان خواسته شد تا پرسشنامه ها را که شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیک و نسخه فارسی پرسشنامه بینالمللی ایدز بود، تکمیل کنند. اطلاعات حاصل با کمک آزمونهای آماری کراسکال والیس، مجذور کای، تی مستقل، آنالیز واریانس و همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: یافته ها نشان داد اکثریت واحدها ی مورد پژوهش (76 %) زن بودند. 2/28 درصددانشجویان اطلاعات خود در ارتباط با ایدز و راه های پیشگیری از آن را از رادیو و تلویزیون، 4/1 درصد از دوستان و 6/2 درصد از منابع دانشگاهی به دست میآورند. میانگین نمرات کسب شده در حیطه تصورات غلط در مورد انتقال ایدز (73/4±34/28)، نگرش و تعصبات در مورد افراد آلوده به ایدز (72/3±75/19)، برآورد خطر شخصی (28/2±19/10)، حقایق انتقال ایدز (41/3±00/12) و نمره کل (77/8±04/70) بود. نتایج مطالعه نشان داد که دختران نسبت به پسران از دانش بیشتر و نگرش بهتری در مورد اچ آی وی/ایدز برخوردار بودند (p). نتیجه گیری: اگرچه یافتههای این پژوهش نشان داد که دانشجویان از سطوح تقریبا" بالایی از دانش و نگرش در رابطه با اچ آی وی/ایدز برخوردار میباشند ولی این میزان از آگاهی کافی نبوده و دانشجویان نیازمند برنامه های آموزشی گستردهای در این زمینه هستند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نگرش، ایدز، آگاهی، دانشجویان |
|
عنوان انگلیسی |
Evaluation of Knowledge and attitude of non-medical students about AIDS |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Young people worldwide are considered as the major group at risk of AIDS. Education and prevention is the primary priority of health care for control of AIDS Objective: The purpose of this study was to determine the level of knowledge and attitude of students in Qom non-medical universities on AIDS Methods: This study was conducted in 2012. This was a descriptive analytical study and samples included 588 students from non-medical universities in Qom city who were selected by convenient sampling method. The self-administrated questionnaire included a demographic questionnaire and Iranian- version of international questionnaire on AIDS. Data were analyzed using statistical tests including Kruscal - Wallis, Chi-square, t-test, ANOVA and Spearman correlations Rیافته ها: نتایج نشان داد که سبک فرزندپروری مقتدرانه هم با نمره کل مشکلات رفتاری درونی سازی (003/RResults: Findings revealed that majority (76%) of subjects were female. 28.2% of samples received their knowledge about AIDS and its prevention ways from radio and television, 1.4% from friends and 2.6 from university sources. The mean scores of domains included transmission myths (28.34±4.73), attitudes or prejudices about AIDS patients (19.75±3.72), personal risk (10.19±2.28), facts on AIDS transmission (12±3.41) and total score (70.04±8.77). Study results indicated that girls had more knowledge and better attitude about people with HIV/ AIDS than boys (p< 0.0001). Conclusion: Although study findings indicated that students had almost high level of knowledge and attitude in relation to HIV/AIDS but this level of knowledge is not sufficient and students need developed educational programs |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
زهرا علیپور | zahra alipour دانشگاه علوم پزشکی قم، سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
نرگس اسکندری | narges eskandari دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قم سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
سمیه موخواه | somayeh mokhah دانشگاه تربیت مدرس، تهران، سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-34&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|