Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۶، شماره ۱، صفحات ۲۱-۲۹

عنوان فارسی ارزشیابی مهارت‌های بالینی دانشجویان: توافق نمرات خودارزشیابی و ارزشیابی مدرس بالینی
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: اساسی­ترین بخش هر برنامه آموزشی و درسی ارزشیابی است، زیرا با انجام آن می­توان به کاستی­های برنامه پی برد و برای رفع آنها اقدام نمود. ارزشیابی عملکرد بالینی از چالش­های اساسی آموزش بالینی پرستاری است. امروزه خودارزشیابی به عنوان یکی از روش­های سودمند در کنار ارزشیابی دانشجو توسط استاد، در نظام آموزشی مطرح شده­ است. هدف: این پژوهش با هدف تعیین ضریب توافق دو روش ارزشیابی خود و مدرس بالینی از مهارت­های بالینی دانشجویان پرستاری صورت گرفته است. روش­کار: در این­ مطالعه­ مقطعی از نوع ­توصیفی- تحلیلی با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای سیستماتیک 79 دانشجوی پرستاری از ترم­های تحصیلی دو تا هشت انتخاب شدند و پس از اتمام کارآموزی توسط خود و مدرس بالینی­ مورد ارزشیابی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده­ها فرم­های ارزشیابی مورد استفاده در دانشکده پرستاری بود. از روش­های آمار توصیفی و استنباطی(آنالیز واریانس، همبستگی اسپیرمن، ضریب همبستگی درون گروهی) برای تحلیل­داده­ها استفاده شد. نتایج: براساس نتایج حاصل از پژوهش، بین ارزشیابی خود و مدرس بالینی در فرم عمومی، اختصاصی و عمومی- اختصاصی اختلاف معناداری مشاهده نشد. همچنین بین این دو روش ارزشیابی همبستگی و توافق بالایی مشاهده گردید.( ICC= 0/916، P=0/0001). نتیجه­گیری: با توجه به­ وجود همبستگی معنادار بین نمرات دو روش مختلف ارزشیابی پیشنهاد می­شود که در جهت افزایش صحت نمره­ی ارزشیابی بالینی دانشجویان و افزایش میزان رضایت آنها از روش خودارزشیابی در کنار ارزشیابی مدرس بالینی استفاده شود. شاید این شیوه بتواند در جهت ارتقاء روش­های ارزشیابی بالینی گام بردارد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودآزمایی، صلاحیت بالینی، سنجش آموزش، دانشجویان پرستاری

عنوان انگلیسی Evaluation of students' clinical skills: Agreement of self-assessment and clinical teacher assessment scores
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: The most essential part of any training program is evaluation, because by doing so, the shortcomings of the program can be realized and dealt with. Clinical evaluation of students is one of the fundamental challenges in clinical nursing education. Nowadays, self-evaluation is proposed as a useful method along with student evaluation by teacher. Objective: This study was performed to determine the agreement between self and clinical teacher evaluation of nursing students’ clinical skills. Methods: In this descriptive cross -sectional study, 79 nursing students from of two to eight semester were chosen by stratified systematic random sampling method. At the end of the training, students’ clinical skills were evaluated by themselves and clinical teachers. The data gathering instruments were evaluation forms used in college of nursing. Descriptive and inferential statistics (Variance analysis, Spearman correlation and inner group correlation square) were used for data analysis. Results: Based on study results, there was no significant difference between self and clinical teachers’ evaluation in general and specific-general items. Also a high agreement and correlation were found between two assessment methods (P=0.0001, ICC= 0.916). Conclusion: According to significant correlation between two different methods of assessment, it is suggested to increase the accuracy of clinical assessment scores and student satisfaction, self-assessment be used in addition to clinical teacher assessment. Perhaps this method may promote clinical evaluation methods.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ندا علیمحمدی | neda alimohammadi
دانشگاه علوم پزشکی همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

رسول تبری | rasool tabari
دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

مریم نیکنامی | maryam niknamy
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

احسان کاظم نژاد لیلی | ehsan kazemnejad leili
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-35&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات