Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۶، شماره ۱، صفحات ۶۴-۷۱

عنوان فارسی مقایسه تأثیر آموزش غیرحضوری در مورد مراقبت های اولیه بهداشتی بر آگاهی بهورزان و سایر اعضای تیم سلامت
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: آموزش بهداشت اولین و مهمترین مرحله مراقبت­های بهداشتی می باشد. لذا بدیهی است که توجه بیشتر به آموزش بهورزان حائز اهمیت است. هدف: هدف از پژوهش حاضر مقایسه تأثیر آموزش غیر حضوری بر آگاهی بهورزان و سایر اعضای تیم سلامت مراکز بهداشتی درمانی در مورد مراقبت­های بهداشتی اولیه می باشد. روش­کار: در پژوهش نیمه تجربی حاضر 185 نفر از پرسنل بهداشتی شاغل در مراکز و خانه های بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان شرکت کردند. ابتدا جزوه آموزشی به مراکز ارسال و پس از دو ماه آزمون مجدد از نمونه ها گرفته شد. داده­ها توسط پرسشنامه 90 سوالی محقق ساخته جمع آوری شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی و آزمون تی استفاده شد. نتایج: بالاترین درصد پاسخ­های درست مربوط به مبحث برآورد داروها در خانه بهداشت توسط گروه های بهورزان (34/0 ± 59/5)، کاردان و کارشناس مبارزه با بیماری­ها (223/0 ± 55/4)، کاردان و کارشناس بهداشت خانواده و ماماها (221/0 ± 48/4) کمترین درصد پاسخ های صحیح مربوط به مباحث هرم فعالیت های بدنی توسط گروه کاردان و کارشناس مبارزه با بیماری­ها (342/0 ± 35/2)، آشنایی با نمودارها توسط کاردان و کارشناس بهداشت خانواده و ماما (35/0 ± 1/3) و هرم فعالیت­های بدنی توسط بهورزان (23/0 ± 78/2) بود. با توجه به یافته­های حاصل از پژوهش اختلاف معناداری بین آگاهی گروه­های مورد مطالعه (کاردان و کارشناس مبارزه با بیماری­ها، کاردان و کارشناس بهداشت خانواده و ماماها با بهورزان) در مباحث مورد پرسش دیده نشد. نتیجه­گیری: با توجه به عدم وجود اختلاف معنادار بین آگاهی بهورزان با سایر اعضای تیم سلامت در اغلب مقایسات, اجرای برنامه­های آموزشی در زمینه مراقبت­های اولیه بهداشتی برای پرسنل بهداشتی و به خصوص بهورزان به منظور افزایش آگاهی ایشان جهت ارتقای سلامت و بهداشت جامعه لازم و مفید به نظر می­رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of distance education regarding primary health care effect on knowledge of Behvarz and other health team members
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Health Education is the first and most important step in health care. Therefore it is necessary to pay more attention to personnel education. Objective: The goal of study was to compare effect of distance education on knowledge of Behvarz and other health team members regarding primary health care. Methods: In this quasi-experimental study, 185 employed personnel at health centers in Kashan University of Medical Sciences participated. Educational booklet was sent to the health centers and samples took an exam after two months. Data were gathered by a 90 question researcher made questionnaire. Data were analyzed using descriptive statistics and paired T-test. Results: The highest percentage of correct responses by Behvarz was related to drug need estimation in the health house (5.59±0.34), by technicians and experts of anti-illness (4.55±0.223), and family health experts and technicians and midwives (4.48±0.221). The lowest percentage of correct answers was too related to physical activity pyramid in technicians and experts of anti-illness (2.35±0.342), familiarity with figures by family health experts and technicians and midwives (3.1±0.35) and physical activity pyramid by Behvarz (2.78±0.23). In attention to study findings, there were no significant differences between the knowledge of study groups (technicians and experts of anti-illness, technician and family health expert, and midwives and Behvarz). Conclusion: Due to the lack of significant differences between knowledge level of Behvarz and other health team members in most comparisons, educational programs in PHC for health professionals to increase their awareness of community health promotion appears to be necessary and useful.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله منیکا متقی | monika motaghi
واحد حمایت از تحقیقات بالینی. بیمارستان شهید بهشتی کاشان، دانشگاه علوم پزشکی کاشان،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)

زهره رجبی | zohre rajabi
واحد حمایت از تحقیقات بالینی. بیمارستان شهید بهشتی کاشان، دانشگاه علوم پزشکی کاشان،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)

اعظم اکبرزاده | azam akbarzade
واحد حمایت از تحقیقات بالینی. بیمارستان شهید بهشتی کاشان، دانشگاه علوم پزشکی کاشان،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-40&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات