Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۶، شماره ۱، صفحات ۹۹-۱۰۶

عنوان فارسی عوامل پیش گویی کننده مشکلات خواب کودکان سن مدرسه مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: اختلال نقص توجه و بیش فعالی Attention Deficit Hyperactivity Disorder(ADHD) شایع ترین اختلال عصبی- رفتاری دوران کودکی است. یکی از مشکلات شایع این کودکان اختلالات خواب می­باشد که سبب افزایش شدت علائم بیماری، کاهش کیفیت زندگی، اختلال در تمرکز و افزایش مشکلات یادگیری کودک می­شود. هدف: این مطالعه با هدف تعیین عوامل پیشگویی کننده مشکلات خواب کودکان سن مدرسه مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی انجام شده است. روش­کار: این پژوهش مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعه پژوهش را کودکان سن مدرسه مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی مراجعه کننده به کلینیک فوق تخصصی روانپزشکی اطفال مرکز آموزشی درمانی شفا رشت تشکیل می دهند که با در نظر گرفتن معیارهای ورود، 56 کودک وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات سه پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه عادات خواب کودکان با هشت حیطه و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس والدین بود. داده­های جمع­آوری شده با استفاده از شاخص­های آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و مدل رگرسیون خطی چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: یافته ها نشان داد 4/55 درصد کودکان در حیطه تأخیر شروع خواب و 8/51 درصد در حیطه اضطراب زمان خواب مشکل داشتند. در نمره کلی خواب نیز، 4/30 درصد کودکان مشکل خواب داشتند. همچنین تحصیلات پدر(038/0p=) و رتبه تولد کودک(011/0p=) پیشگویی کننده مشکلات خواب کودکان بودند. نتیجه­گیری: از بین عوامل مورد بررسی، تحصیلات پدر و رتبه تولد فرزند پیشگویی کننده مشکلات خواب کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی بود که پیشنهاد می­شود در برنامه های پیشگیری از مشکلات خواب این کودکان در نظر گرفته شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Predictor Factors of sleep problems in school-age children with attention deficit disorder and hyperactivity
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Assertiveness, is one of the life skills that effects on increasing self-esteem, logical expression of thoughts and feelings, reducing anxiety, improving social communication skills and supporting human rights and finally increasing life satisfaction and happiness Introduction: Assertiveness, is one of the life skills that effects on increasing self-esteem, logical expression of thoughts and feelings, reducing anxiety, improving social communication skills and supporting human rights and finally increasing life satisfaction and happiness Methods: The pilot of study is situated on clinical trial research experiment, for two groups before and after intervention. Among 80 nursing students enrolled in Nursing and Midwifery school of Islamic Azad University Najaf Abad in 2013-2014 who trained in the field, all those who had poor expression were 36 subjects which measured with Adolescence Self-Assertiveness (ASA) scale and 24 subjects who want to enter to the research were separated randomly into experimental and control group. Experimental group consisting of Gestalt therapy, two-hours per session for 8 weeks, were trained. The control group did not receive the interventions. Therefore data analysis performed using the mean scores, paired t- test and intervention. Results:In experimental group, the mean scores of assertiveness after intervention increased significantly (P< 0/001). The mean scores of assertiveness of the control group showed no increase significantly (p=0/4). Comparison between mean score of assertiveness after and before of intervention in experimental group with control group was significant (p< 0/005). Conclusion: Gestalt therapy is effective on increasing of assertiveness. Thus, according to the results of this research, it may suggest that the methods of psychotherapy could be useful for ineffective components within enactment beliefs
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محبوبه مهری | mahboobeh mehri
مرکز آموزشی درمانی شفا، دانشگاه علوم پزشکی گیلان،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

مینو میترا چهرزاد | minoo mitra chehrzad
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی، رشت
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

معصومه الهی | masoumeh elahi
مرکز آموزشی و درمانی شفا، رشت

عاطفه قنبری خانقاه | atefeh ghanbari khanghah
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر برسلامت، دانشکده پرستاری و مامایی، رشت

مریم کوشا | maryam khousha
مرکز آموزشی و درمانی شفا، رشت

حسین طالب نیا | hosein talebnia
پزشک مرکز پزشکی قانونی استان گیلان، رشت،

طاهره ضیایی | tahereh ziaee
دانشکده پرستاری و مامایی، رشت


نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-44&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات