Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۵، شماره ۴، صفحات ۵۳-۶۳

عنوان فارسی اولویت بندی شاخص های شایستگی بالینی عمومی از نظر پرستاران شاغل در بخشهای اورژانس
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: پرستاری به عنوان یک رشته بالینی روز به روز در بخشهای اورژانس در حال توسعه می باشد و مسئولین سیستم مراقبت بهداشتی و درمانی باید به طور مداوم شاخص های شایستگی بالینی پرستاران در این بخش ها را ارزیابی، تعیین و اولویت بندی نمایند. عدم وجود شاخص های شایستگی بالینی روشن، ارزیابی را دچار چالش می نماید. هدف: این مطالعه با هدف تعیین شاخص های شایستگی بالینی عمومی از نظر پرستاران شاغل در بخش های اورژانس انجام گرفت. . روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه نیاز سنجی است که به شیوه دلفی در سه مرحله که مرحله اول آن تعیین شاخص های شایستگی بالینی عمومی، مرحله دوم دسته بندی شاخص های شایستگی بالینی عمومی توسط اعضای پانل تخصصی و مرحله سوم اولویت بندی شاخص های شایستگی بالینی عمومی به روش تحلیل عاملی اکتشافی از طریق نمونه گیری در دسترس در بین 710 پرستار شاغل در بخشهای اورژانس مراکز آموزشی درمانی استان گیلان در طی مدت 2 ماه انجام گرفت. در نهایت از تحلیل عاملی اکتشافی جهت اولویت بندی نهایی بهره گرفته شد. نتایج: در مرحله اولویت بندی شاخص های شایستگی بالینی عمومی، 5 عامل 30 عبارت دسته بندی شده توسط پانل تخصصی، مدل ساختارمندی را فراهم نمود که در سه حیطه برقراری ارتباط (10 عبارت)، مدیریت بلایا و فوریت ها (8 عبارت) و ویژگی های شخصیتی(12 عبارت) تقسیم شده است. نتیجه گیری: یکی از راهکارهای موجود برای نزدیکی تئوری و عمل در حرفه پرستاری تعیین و اولویت بندی شاخص های شایستگی بالینی در بخشهای مختلف از جمله اورژانس می باشد. با تحلیل عاملی می توان به اولویت بندی این شاخص ها اقدام نمود. تحقیقات بیشتری در سیستم مراقبت بهداشتی به منظور دستیابی به ابزار پایا و معتبر مورد نیاز است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Prioritization of general clinical competence indicators from nurses’ view employed in emergency wards
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Nursing as a clinical discipline is developing daily in emergency wards and health care system managers should assess and prioritize clinical competence indicators in these wards continuously. Lack of clear clinical competence indicators challenges evaluation Objective: This study aimed to determine general clinical competence indicators from nurses’ viewpoint working in emergency wards Methods: This is a assessment study using Delphi method in three phases: the first phase (determine the General Clinical competence indicators), Phase II (classifying general clinical competence indicators by members of the expert panel) third phase (prioritizing general clinical competence indicators using exploratory factor analysis) through which 710 nurses were chosen by convenience random sampling working in emergency wards affiliated to Guilan Therapeutic Educational Centers during a two month period. Finally, exploratory factor analysis was used Results:In prioritizing phase of general clinical competence indicators, five factors statements were classified by the expert panel and provided a structured model in three domains which were divided as communication (10 items), disaster and emergency management (8 items) and personality characteristics (12 items) Conclusion: A present alternative to reduce the gap between theory and practice in nursing is through determination and prioritization of clinical competence criteria in emergency wards. Factor analysis can be used to prioritize these indicators. Further research in health care system is ed in order to achieve reliable and valid instrument
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه حسن دوست |
دانشگاه علوم پزشکی قزوین
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)

عاطفه قنبری خانقاه | ghanbari khanghah
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

کبری سلامی کهن | salami kohan
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

احسان کاظم نژادلیلی | kazemnejad leili
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

نسترن نوروزی پرشکوه | norouzi parashkouh
دانشگاه علوم پزشکی بابل
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-26&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات