Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۵، شماره ۴، صفحات ۶۴-۷۲

عنوان فارسی رعایت معیارهای اخلاق حرفه ای از دیدگاه پرستاران و بیماران
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: رعایت معیارهای اخلاق حرفه ای در عملکرد پرستاری منجر به بهبود خدمات پرستاری می گردد که لازم است در راستای بهبودی و آرامش بیماران بستری مورد توجه جدی قرار گیرد. هدف: این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه پرستاران و بیماران از رعایت معیارهای اخلاق حرفه ای در عملکرد پرستاری در سال 1391 می باشد. روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقایسه ای است که با مشارکت 160 پرستار با استفاده از سرشماری و 504 بیمار بستری با استفاده از نمونه گیری سهمیه ای در بخش های داخلی و جراحی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جهرم انجام گردید. ابزار پژوهش پرسشنامه ای مشتمل بر 31 سوال برای جامعه پرستاران و 22 سوال برای جامعه بیماران بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از شاخص های امار توصیفی و آزمون کای دو، همبستگی و آزمون من ویتنی انجام گردید. نتایج: مطابق با دیدگاه پرستاران در ابعاد مسئولیت پذیری 72 درصد و در ابعاد ارتقاء کیفیت مراقبت از بیمار و احترام به بیمار70درصد معیارهای اخلاق حرفه ای رعایت شده است. در حالی که از دیدگاه بیماران در بعد مسئولیت پذیری 40 درصد، در بعد ارتقاء کیفیت مراقبت از بیمار 45درصد و در بعد احترام به بیمار 69 درصد معیارهای اخلاق حرفه ای رعایت شده است. همچنین بین دیدگاه پرستاران و بیماران در بعد مسئولیت پذیری و ارتقاء کیفیت مراقبت از بیمار اختلاف معنی داری مشاهده گردید(P< 0.05). نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که بین دیدگاه پرستاران و بیماران از نظر میزان رعایت معیارهای اخلاق حرفه ای تفاوت وجود دارد. لذا پیشنهاد می شود با آموزش کادر درمانی و بالا بردن آگاهی آنها در زمینه اخلاق حرفه ای کارایی و کیفیت مراقبت بهداشتی را به حداکثر رساند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق حرفه ای، کادر پرستاری، بیمارستان، بیماران بستری

عنوان انگلیسی Enactment of Professional Ethics Standards Compliance in Patients and Nurses Prospective
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: The ethical standards compliance in nursing practice will lead to improve nursing services therefore this must be regarded as main goal for hospitalized patients. Objective: The aim of study was to determine the professional ethics standards compliance in nursing practice from nurses and patients prospective in 2012. Methods: This is a descriptive comparative study that was conducted with partnership of 160 registered nurses were chosen by census and 504 hospitalized patients were selected by quota sampling from medical and surgical wards affiliated to training hospitals of the Medical Sciences Jahrom University. Study tool was a questionnaire list, 31 questions for nurses and 22 questions for patients. Data analysis performed using, SPSS 16, connected Chi-Square, correlation and Mann-Whitney tests. Results: According to the nurses' perspective 72% had responsible aspect and respectful patients care quality performance was 70%. However from patient’s perspective 40% of nurses had responsible aspect, quality performance 45% and patients respect 69% to meet ethical standard. There was significant difference between nurses and patients perspective in sight of responsibility and quality care performance. Conclusion: The results showed that there is difference between patients and nurses' perspective about professional ethics standards compliance. To improve quality care performance education and training of ethical standards compliance is essential
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ethics Professional, Nursing Staff, Hospital, Inpatients

نویسندگان مقاله علی دهقانی |
دانشگاه علوم پزشکی جهرم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جهرم (Jahrom university of medical sciences)

فاطمه رادبه | رادبه
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)

علی محمد پروینیان نسب | ali mohammad parvinian nasab
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)

سوره خاکی |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی پزشکی تهران (Islamic azad university of tehran medical sciences)

مرتضی شمسی زاده |
دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شاهرود (Shahrood university of medical sciences)

مهدی بیرامی جم |
دانشگاه تربیت مدرس تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-27&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات