|
Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۵، شماره ۲، صفحات ۲۴-۳۲
|
|
|
عنوان فارسی |
ارتباط سبک هویت و وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: توجه به وضعیت تحصیلی در راس برنامه های توسعه آموزشی یک کشور قرار دارد. هدف موسسات آموزشی، افزایش موفقیت تحصیلی است که یک شاخص واقعی برای اهداف آموزشی می باشد. بررسی مداوم و مستمر وضعیت تحصیلی دانشجویان در طول تحصیل و بررسی مولفه های شناختی و اجتماعی موثر بر آن، از جمله هویت، یکی از ارکان ضروری و اجتناب ناپذیر بهبود کیفیت آموزشی در دانشگاه ها می باشد. هدف: هدف از این پژوهش تعیین ارتباط بین سبک هویت و وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است که بر روی 371 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1391 انجام گردید. نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی از نوع طبقه ای انتخاب شدند. پرسشنامه مورد استفاده از دو بخش مشخصات دموگرافیک و پرسش نامه استاندارد سبک هویت تشکیل شده بود. به منظور بررسی وضعیت تحصیلی از میانگین معدل کل دانشجویان استفاده گردید. داده ها با استفاده از شاخص های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی ( اسپیرمن و من ویتنی و کروسکال والیس) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: یافته های این تحقیق نشان داد اکثریت (3/69%) واحد ها داری سبک هویت اطلاعاتی، 2/27 درصد دارای سبک هنجاری و 5/3 درصد واحد ها دارای سبک هویت سردرگم- اجتنابی بودند. آزمون اسپیرمن نشان داد که بین سبک هویت هنجاری(03/0 >P وr=0/11 ) و بعد تعهد (001/0 >P و 55/0 r= (و معدل کل دانشجویان ارتباط آماری معنی دار می باشد. نتیجه گیری: بین سبک هویت هنجاری و تعهد با وضعیت تحصیلی ارتباط آماری وجود دارد. بدین ترتیب به نظر می رسد جهت دست یافتن به پیشرفت های تحصیلی توجه به سبک های هویت دانشجویانی که پیشرفت های یک کشور را رقم می زنند ضروری باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هویت، آموزش، دانشجو |
|
عنوان انگلیسی |
Identity styles and academic status of Guilan University of Medical Sciences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The educational status is the more important purpose of the head of educational development programs in every country. the purpose of the educational institutions, is based on increasing academic success Therefore review and evaluation of students' achievement during study , investigation of cognitive factors and social influence including identity are indispensable elements for improving the quality of education in universities. Objective:, in this study we examined the association between educational status and identity style. Methods: This cross-sectional study is a descriptive - analytical study which was conducted on 371 students of Guilan University of Medical Sciences. The samples were selected using a stratified systematic. The questionnaire was consist of demographic characteristics and standard questionnaire-style identit, respectively. In order to evaluate the educational status, final mark of students were applied. Data were analyzed using parametric statistical tests (mean ± SD) and bread-parametric (Spearman and Mann-whitney and kruskal-wallis). Result: Spearman's test showed that the normative identity style (P< 0/03) and commitment (P< 0/001) is correlated with the average total students. Conclusion: there was correlation between normative identity style and commitment statistically. . Consequently it seems that for educational progress achievement in each country, the identity and psychosocial status of students is essential. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Identification (psychology), Education, Students |
|
نویسندگان مقاله |
شاهرخ مقصودی | shahrokh maghsoudi department of nursing management , social determinants of health research center sdhrc , school of nursing and midwifery, guilan university of medical sciences, rasht, iran گروه پرستاری مدیریت ، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
مایده رحیمی محسنی | maedeh rahimi school of nursing and midwifery, guilan university of medical sciences, rasht, iran گروه پرستاری کودکان ، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
عبدالحسین امامی سیگارودی | abdolhosein emami sigaroodi department of nursing health , social determinants of health research center sdhrc , school of nursing and midwifery, guilan university of medical sciences, rasht, iran گروه پرستاری بهداشت جامعه ، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
احسان کاظم نژاد لیلی | ehsan kazemnezhadleily bio-statistics, social determinants of health research center sdhrc , school of nursing and midwifery, guilan university of medical sciences, rasht, iran آمار حیاتی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-176&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|