|
Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۵، شماره ۲، صفحات ۴۹-۵۶
|
|
|
عنوان فارسی |
سبکهای فرزندپروری و ارتباط آن با مشکلات رفتاری کودکان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: مشکلات رفتاری و هیجانی بیشترین شکل آسیب شناسی روانی کودک را تشکیل می دهد. سبکهای فرزندپروری یکی از عوامل تأثیرگذار بر شکل گیری شخصیت کودکان بوده و بکار گیری سبکهای ناکارآمد می تواند به پیامدهای منفی متعددی از جمله مشکلات رفتاری منجر گردد. هدف: این پژوهش با هدف تعیین سبکهای فرزندپروری و ارتباط آن با مشکلات رفتاری کودکان6 تا 12 ساله صورت گرفته است. روش کار: این پژوهش یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی تحلیلی می باشد که بر روی 741 دانش آموز 6 تا 12 ساله اول تا پنجم ابتدایی مدارس دولتی و غیردولتی ناحیه یک و دو شهر رشت در سال 1390 انجام شد. روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای بود و داده ها با استفاده از دو پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بامریند (Baumrind) و فرم گزارش معلم گردآوری شده و با کمک شاخص های آمار توصیفی و آزمون های آمار استنباطی مانند ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه به روش Stepwise تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: نتایج نشان داد که والدین اکثر واحدهای مورد پژوهش دارای سبک فرزندپروری مقتدرانه (5/96٪) بودند. همچنین 1/12 درصد از کودکان دارای مشکلات برونی سازی شده و 9/8 درصد از آنان دارای مشکلات درونی سازی شده بودند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که سبک فرزندپروری مقتدرانه هم با مشکلات رفتاری درونی سازی شده (003/0p <) و هم با مشکلات برونی سازی شده (02/0p <) رابطه منفی معنادار دارد. سبک فرزندپروری سهل گیرانه تنها با مشکلات رفتاری درونی سازی (006/0p <) رابطه مثبت معنادار داشت. نتیجه گیری: فرزندپروری مقتدرانه که با ترکیبی از کنترل به همراه حمایت عاطفی بالا، سطوح مناسبی از استقلال و ارتباط دوسویه کودک و والدین مشخص میگردد، نقش مهمی در پیشگیری از مشکلات رفتاری در کودکان دارد، همچنین سبک سهل گیرانه که با نظارت کم و بی تفاوتی والدین نسبت به رفتار کودک مشخص میگردد می تواند منجر به بروز مشکلات رفتاری در کودکان گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اختلالات رفتاری کودکان، فرزند پروری، والدین |
|
عنوان انگلیسی |
Parenting styles and its relation with children behavioral problems |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Misbehavior and over-activity are the most problems among children. However, how to communicate with children is important and may relate to their parenting style. Parenting styles play an important role in the formation of abnormality and normal personality behavior in children. The use of adaptive styles in children can lead to many negative consequences, including behavioral problems. Objective: The aim of this study was to investigate the relationship between parenting styles and children misbehavior (internalizing and externalizing). Methods: This cross-sectional descriptive study performed with randomly selection on 741 student aged 6 to 12 first grade to fifth grade public and private schools of 1th and 2th region in the city of Rasht in 2012. The information collected tool was Baum rind parenting style questionnaire and teacher reports. The data was analyzed using descriptive and Pearson correlation and multiple linear regression method stepwise. Results: The results showed that parents of subjects with authoritative parenting style were the most (96/5%) with a mean of (SD) 41/26 ± 8/29. Also, 12/1% of children have externalizing misbehavior and 8/9% of them have internalizing problems. Results indicated that authoritative style had negative significant relationship between internalized behavior problems score (p< 0.003) and externalizing problems score (p< 0.020). There was a significant positive relationship between permissive style and internalized behavior problems score (p< 0.006). The results of regression analysis showed that authoritative style is a negative significant predictor with all internalizing and externalizing behavior problems and permissive style is a positive significant predictor of all internalizing behavior problems. Conclusions: Authoritative parenting, with associations of control under high passionate support, creates independence and conjoint relationship between child and parents, which could characterize an important role in prevention of problems behavioral disorders of children. Also permissive style with little supervision and parental unresponsiveness towards the child's behavior could also lead to behavioral problems in children. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Child Behavior Disorders, Parenting, Parents |
|
نویسندگان مقاله |
سیده زهرا شفیع پور | seyede zahra shafipour department of nursing pediatrics , school of nursing and midwifery, guilan university of medical sciences, rasht, iran گروه پرستاری اطفال ، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
علی شیخی | ali sheikhi department of nursing pediatrics , school of nursing and midwifery, hormozgan university of medical sciences, bandarabbas, iran گروه پرستاری اطفال ، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (Hormozgan university of medical sciences)
مهشید میرزایی | mahshid mirzaei department of nursing pediatrics , school of nursing and midwifery, guilan university of medical sciences, rasht, iran گروه پرستاری اطفال ، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
احسان کاظم نژاد | ehsan kazemnezhadleili bio- statistics, social determinants of health research center sdhrc , school of nursing and midwifery, guilan university of medical sciences, rasht, iran آمار حیاتی، مرکز تحقیقات عوامل موثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-179&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|