|
Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۵، شماره ۲، صفحات ۷۳-۸۳
|
|
|
عنوان فارسی |
الگوی مصرف مواد غذایی، صبحانه و میان وعده در دانش آموزان دوره اول متوسطه |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: تغذیه مناسب برای حفظ سلامت در طول حیات ضروری است و عامل مهمی در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به شمار می آید. سوء تغذیه در سنین نوجوانی ممکن است بر تواناییهای شناختی لازم برای یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیر بگذارد. هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین الگوی مصرف مواد غذایی، صبحانه و میان وعده در دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر رامسر صورت پذیرفت. روش کار: در این مطالعه ی مقطعی از نوع توصیفی تحلیلی، 208 دانش آموز دختر و پسر دوره اول متوسطه مدارس دولتی به وسیله نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. اطلاعات بوسیله ی پرسشنامه ی مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه بسامد مصرف ماهیانه جمع آوری شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی ( مجذور کای و کروسکال والیس ) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: بر اساس نتایج پژوهش بسامد مصرف مواد غذایی اصلی اکثریت نمونه ها (2/56 درصد) در حد نامطلوب بوده است. 8/92 درصد از نمونه ها به خوردن صبحانه در منزل و 2/96 درصد آنان به خوردن میان وعده در مدرسه عادت داشتند. 1/34 درصد از دانش آموزان شرکت کننده در پژوهش لبنیات، 6/10 درصد انواع گوشت، 9/13 درصد تخم مرغ، 4/17 درصد سبزیجات و 1/34 درصد میوجات را همیشه مصرف می کردند. ارتباط معنی داری بین جنسیت واحدهای مورد پژوهش با بسامد مصرف شیر (02/0 >p )، گوشت ها (00001/0>p )، تخم مرغ (004/ 0>p ) و ترشیجات (04/ 0>p ) مشاهده شد. بحث و نتیجه گیری: نتایج این پژوهش بر لزوم تمرکز بر ارتقاء وضعیت تغذیه دانش آموزان با آموزش تغذیه بصورت تدوین برنامه های آموزشی برای دانش آموزان و والدین و گنجاندن آن در برنامه ی آموزش مدارس تاکید دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
وضعیت تغذیه، صبحانه، دانش آموزان، نوجوان |
|
عنوان انگلیسی |
Dietary pattern, breakfast and snack consumption among middle school students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Appropriate nutrition is necessary all through life and it's an important factor in student learning and education development. Malnutrition in adolescents may affect cognitive abilities necessary for learning process and consequently educational achievement. Objective: This study was conducted to determine dietary pattern, breakfast and snack in guidance school students in Ramsar city. Methods: In this cross sectional descriptive analytical study 208 governmental middle schools were selected by cluster sampling. Data were gathered by demographic questionnaire and HFFQ (Harvard’s Food Frequency Questionnaire) . Data were analyzed using descriptive and analytic statistics (chi-square, kruskal –wallis) . Results: Based on study findings, the main food group consumption of most participants (56.2%) were unsatisfactory. 92.8 % of samples ate breakfast at home and 96.2 % had snack in school. Samples always consumed milk products (34.1%) meat (10.6%), egg (13.9%), vegetables (17.4%) and fruits (34.1%). There was significant relationship between sex and frequency of milk (P< 0.02), meat (p< 0.00001), egg (p< 0.004) and sours consumption (p< 0.04). Conclusion: Study results indicated the need for governmental policies to focus on promotion of nutrition education through students and parents education programs by incorporating it in the school curriculum. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Nutritional Status, Breakfast, Students, Adolescent |
|
نویسندگان مقاله |
هنگامه کریمی | hengameh karimi department of nursing medical – surgical ,instructor,ramsar school of nursing and midwifery, babol university of medical sciences, babol, iran گروه پرستاری داخلی – جراحی ، دانشکده پرستاری و مامایی رامسر، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)
فاطمه شیرینکام | fatemeh shirinkam department of nursing health , ramsar school of nursing and midwifery, babol university of medical sciences, babol, iran گروه پرستاری بهداشت ، دانشکده پرستاری و مامایی رامسر، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)
پروین سجادی | parvin sajjadi department of social medical, babol university of medical sciences, babol, iran گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)
مولود شریفی | moloud sharifi msc. nursing student medical –surgical , school of nursing and midwifery, guilan university of medical sciences, rasht, iran گروه پرستاری داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
معصومه بایندری | masoumeh bayandari department of nursing, ramsar school of nursing and midwifery,babol university of medical sciences, babol, iran دانشکده پرستاری و مامایی رامسر، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-182&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|