|
Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۵، شماره ۲، صفحات ۹۳-۱۰۱
|
|
|
عنوان فارسی |
مهارت های ارتباط با بیمار و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان پرستاری |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: بررسی و شناخت نقاط قوت و ضعف مهارتهای ارتباطی در دانشجویان پرستاری به منظور اصلاح و برنامه ریزی آموزش بالین ضروری است. هدف: این مطالعه با هدف تعیین مهارت های ارتباط با بیمار و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری مامایی شهید بهشتی رشت انجام شد. روش کار: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی در سال 1391 بر روی 176 دانشجوی پرستاری انجام گرفت. آزمودنی ها به روش تمام شماری وارد پژوهش شدند و پرسشنامه عوامل مرتبط و ابزار سنجش مهارتهای ارتباطی را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و آزمون های تی مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه، همبستگی پیرسون و اسپیرمن و رگرسیون خطی چندگانه آنالیز گردید. نتایج: آزمودنی ها میانگین نمرات 23/53 و 60/121 را به ترتیب در مهارتهای ارتباطی عمومی و اختصاصی کسب نمودند. مهارت ارتباطی دانشجویان در سطح متوسط تا خوب قرار گرفت. اختلاف معنادار آماری از نظر میانگین نمره مهارت های ارتباطی با متغیرهایی همچون وضعیت تأهل، آموزش مهارت های ارتباطی و تجربه مراقبت از فرد بیمار در خانواده مشاهده شد(05/0>p). همبستگی مثبت و معناداری بین سن، میزان اهمیت شرایط محیط بالین و مهارتهای ارتباطی وجود داشت. همچنین وضعیت تأهل از عوامل مرتبط و پیش بینی کننده مهارتهای ارتباطی بود. نتیجه گیری: مطالعه نشان داد که مهارتهای ارتباطی دانشجویان در سطح متوسط تا خوب قرار دارد و با توجه به وجود ارتباط بین آموزش مهارتهای ارتباطی و مهارت در آن و نیز همبستگی مثبت سن با مهارت های ارتباطی در مطالعه حاضر، به نظر می رسد آموزش مهارتهای ارتباطی ترجیحاً در بدو ورود به دانشگاه در ارتقاء این مهارتها مفید باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
روابط پرستار بیمار، ارتباط، دانشجویان پرستاری |
|
عنوان انگلیسی |
Communication skills and related factors within patient by nursing student |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Training and understanding of the strengths and weaknesses of communication skills in Clinical education programming for nursing students is essential.. Objective: This study aimed to determine communication skills and related factors within patient by nursing students of shahid beheshti nursing & midwifery faculty of Rasht. Methods: This cross - sectional study was performed in year 1391 on 176 nursing students. The participants were recruited into the study by completed the questionnaire of related factors and Communication skills assessment tools (A, S, M, A). Data were analyzed using descriptive statistics and independent t-test, ANOVA, Pearson and Spearman correlation and multiple linear regressions. Results: The mean scores between participant for general and specific communication skills were 53/23 and 121/60 respectively. Communication skills level amongst students was at moderate to good. The mean scores of variables such as marital status, communication skills training and experience in patient care did not showed significant (p< 0/05).The results showed a positive correlations between age, presence of the clinical environmental conditions and communication skills. Conclusion: The results of present study showed that communication skills of students are at moderate towards good. Due to this study according relationship between communication skills training and proficiency in communication skills and positive correlation with age, It seems that communication skills training would be preferably useful if start from the beginning of the study in nursing college. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Communication, Nursing Students, Nurse-Patient Relations |
|
نویسندگان مقاله |
سیده نوشاز میرحق جو | seyedeh noshaz mirhaghjou department of midwifery, social determinants of health research center sdhrc , school of nursing and midwifery, guilan university of medical sciences, rasht, iran گروه مامایی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
ندا نایبی | neda nayebi sevom shaban damavand hospital, tehran, iran بیمارستان سوم شعبان دماوند، تهران، ایران
رامش مجدتیموری | ramesh majd teymouri department of nursing medical-surgical , school of nursing and midwifery, guilan university of medical sciences, rasht, iran گروه پرستاری داخلی-جراحی ، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
احسان کاظم نژاد | ehsan kazemnejad leily bio- statistics, social determinants of health research center sdhrc , school of nursing and midwifery, guilan university of medical sciences, rasht, iran آمار حیاتی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-184&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|