|
Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۵، شماره ۱، صفحات ۲۶-۳۴
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه تأثیر آموزش درس اصول مدیریت به دو روش سخنرانی و بحث درگروههای کوچک بر میزان یادگیری دانشجویان پرستاری و مامایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیدهمقدمه: تدریس اصول مدیریت، یک فرآیند بسیار مهم در پرستاری و مامایی ست، چرا که توانمند سازی دانشجویان در این زمینه می تواند موجب ارتقای کیفیت سیستم بهداشتی–درمانی گردد. لذا انتخاب یک روش مناسب آموزش از اهمیت زیادی برخوردار است. روشی که بتواند فرآیند یادگیری را تسهیل نماید و موجب افزایش تفکر انتقادی در فراگیران گردد.هدف: این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش درس اصول مدیریت به دو روش سخنرانی و بحث در گروههای کوچک بر میزان یادگیری دانشجویان کارشناسی پیوسته و ناپیوسته پرستاری و مامایی طراحی و اجرا گردید.روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، کلیه دانشجویان ترم سوم کارشناسی ناپیوسته و ترم ششم کارشناسی پیوسته پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی گیلان که در طی دو نیمسال تحصیلی متوالی واحد اصول مدیریت را اخذ نموده بودند، به روش سرشماری بررسی شدند (93 نفر). طی هشت جلسه مباحث تئوری به دو شیوه سخنرانی (4 جلسه) و بحث گروهی در گروههای کوچک (4 جلسه) ارائه گردید. نتایج نمرات آزمون ها در دو شیوه تدریس مقایسه گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی (توزیع فراوانی و میانگین) و آمار استنباطی (تی زوج و تی مستقل) مورد ارزیابی قرارگرفت.نتایج: یافته های مطالعه نشان داد که میانگین امتیاز آزمون ها بطور معناداری در زمان تدریس به روش بحث گروهی بیشتر از میانگین امتیاز به روش تدریس سخنرانی بود (001/0>p). در روش بحث گروهی میانگین نمرات دانشجویان کارشناسی پیوسته پرستاری 48/0±31/8، دانشجویان کارشناسی ناپیوسته پرستاری 69/0±87/7، دانشجویان کارشناسی پیوسته مامایی 71/0±71/7 و دانشجویان کارشناسی ناپیوسته مامایی 73/0±72/7 بوده است.نتیجه گیری: با توجه به بالاتر بودن میانگین نمرات دانشجویان در جلساتی که با روش بحث گروهی اداره می شد به نظر میرسد آموزش درس مدیریت به روش بحث گروهی بتواند تأثیر بیشتری بر یادگیری دانشجویان پرستاری و مامایی داشته باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
روشهای تدریس، سخنرانی، دانشجویان |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of efficiency management training using lecturing and small group teaching on learning rate of Nursing and Midwifery student’s |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
AbstractIntroduction: Teaching principles of management is important because it empowers the students in the field of midwifery and nursing. This aspect would improve the quality of care in health system significantly. Therefore, achieving the potential teaching method is great importance. This strategy involves techniques to facilitate the learning process and growth critical thinking in students.Objective: This study aims to determine the effectiveness of management teaching within two learning process techniques using tutorials and small group teaching for Nursing and Midwifery student.Methods: In this quasi-experimental study, all students (Term 3 and Term 6 Bachelor Students of nursing and midwifery, from Guilan University of Medical Sciences) approved management tutorial courses were studied (93 individual's census). During 8 theory sessions, two ways of teaching and discussion in small groups (4 sessions) were designed. The results of the quiz scores (for teaching time in lectures and teach in small groups) were compared. Data using descriptive statistics (frequency distribution and mean) and inferential statistics (t-test).Results: The results suggested that teaching Average Quizzes mean score was significantly higher in group discussion method then teaching as a lecture (p< 0.001).It showed nursing students (48±3.8), students of Bachelor Students(69±87.7), students of Midwifery (71±7.7), Bachelor Students nursing student (73±72.7).Conclusion: As a result, average scores for medical students in small group teaching were higher. It seems teaching within discussion in small group is more effective on tutorial management among Midwifery and Nursing student. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Teaching methods, Lectures, Students |
|
نویسندگان مقاله |
فریبا عسگری | fariba asgari
طاهره السادات خوش نظر | taherehsadat khoshnazar
آسیه صدیقی | asiyeh sedighi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-167&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|