Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۴، شماره ۴، صفحات ۴۶-۵۲

عنوان فارسی پاراسومنیا در دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر رشت
چکیده فارسی مقاله چکیدهمقدمه :پاراسومنیا از جمله رفتارهای دوره ای خواب است که به طور ناگهانی در ضمن خواب پدید آمده و به سختی به یاد آورده می شوند. تکرار پاراسومنیا کیفیت و کمیت خواب را کاهش داده و کودک را در معرض کم خوابی شدید قرار می دهد.هدف: این مطالعه با هدف تعیین پاراسومنیا در دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر رشت صورت گرفته است .روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی است که جامعه پژوهش ان را کلیه کودکان 7-11ساله مشغول به تحصیل در مدارس ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی 89-88 تشکیل می دادند، که به روش نمونه گیری تصادفی از نوع خوشه ای 768 دانش آموز وارد مطالعه شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه ای شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیک و سوالات مربوط به تعیین فراوانی پاراسومنیا بر گرفته از ابزار عادات خواب اونز(Owens) بود که توسط مادران کودکان مورد مطالعه تکمیل شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و آزمون مجذور کای انجام شد.نتایج: مادران2/37 درصد از کودکان، بی قراری در خواب را به عنوان شایعترین رفتار پاراسومنیایی کودکانشان اعلام کردند. همچنین نتایج این تحقیق نشان داد که بین پاراسومنیای کودکان با سن(005/0p<)، جنس (005/0p<) و سطح تحصیلات والدین (004/0p<) ارتباط آماری معنی دار وجود دارد.نتیجه گیری: با توجه به میزان شیوع رفتارهای پاراسومنیایی در کودکان و تاثیر آن بر رشد و سلامت جسمی و روحی آنها، آموزش به والدین در خصوص اهمیت شناسایی به موقع و اقدام فوری جهت رفع این مسئله توصیه میشود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پاراسومنیا، اختلالات خواب، کودکان، دانش آموزان

عنوان انگلیسی Parasomnia in the Students of Primary Schools
چکیده انگلیسی مقاله AbstractIntroduction: Parasomnia is circadian behaviors that occur to the people while they sleep. Repeating parasomnia could reduce quality and quantity of sleeping pattern. This sleeping disorder will refer to severe insomnia among children.Objective: The aim of this study is to find out parasomnia among primary schools student.Methods: This is a cross-sectional study. The research society includes primary schools children between the ages of 7 to 11years old, in Rasht among 2009-2010. All together 768 boys and girls were selected from both districts using multi stage cluster method. The tool for gathering data was a questionnaire including two sections. The first section was about demographic information and the second section includes questions about parasomnia behaviors based on Owens questionnaire about sleeping habits, was answered by mothers of children. Descriptive and inferential Statistics (chi square) methods were used to data analysis.Results: The result showed that the most common parasomnia behavior was restlessness (37.2%) based on mothers expression. There was also significant relationship between the parasomnia behaviors of the children and their age (p< 0.005), sex (p< 0.005) and parents education(p< 0.004)Conclusion: Based on parasomnia’s behavior within children and its effects on their life and health condition (psychologically and physically), parents must learn about who to detect and prevent their children sleeping disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Parasomnias, Sleep Disorders, Child, Students

نویسندگان مقاله زهرا شفیع پور |


مهری یوسف گمرکچی | yousef gomrokchi


عزت پاریاد |


زهرا عطرکار روشن | atrkar roshan



نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-160&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات