Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۴، شماره ۴، صفحات ۶۲-۶۸

عنوان فارسی سبک های مقابله با استرس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان
چکیده فارسی مقاله چکیدهمقدمه: استرس واقعیتی غیر قابل انکار در زندگی بشر است و بعنوان یکی از مهم ترین عوامل پیدایش بیماری ها شناخته می شود بنابراین، نحوه پاسخ یا واکنش به آن که می تواند در سازگاری فرد نقش بسزایی داشته باشد، مسئله بسیار مهمی است.هدف : این مطالعه با هدف تعیین سبک های مقابله با استرس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شده است .روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی مقطعی بوده که در میان 487 نفر از دانشجویان علوم پزشکی گیلان با روش نمونه گیری طبقه بندی تصادفی انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای دو قسمتی شامل اطلاعات فردی اجتماعی و پرسشنامه سبک مقابله با استرس لازاروس (WOCQ)] [Way of Coping Questionnair می باشد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و آزمون مجذور کای دو انجام شد.نتایج: یافته ها نشان داد که 9/71 درصد واحدهای پژوهش مؤنث و 9/27 درصد آنها مذکر بوده و اکثریت آنها در رشته پرستاری(9/25%) و مقطع کارشناسی(4/61%) در حال تحصیل می باشند. سبک مقابله ای مسئله مدار، سبک مقابله ای غالب در دانشجویان بود. همچنین بین راهبرد مقابله ای و جنس (005/0=p) و سابقه مشروطی (005/0=p) رابطه معنادار آماری مشاهده شد .نتیجه گیری: یافته اصلی این تحقیق موید آن است که اکثریت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان از سبک مسئله مدار در مواجهه با موقعیت های استرس زا استفاده می کنند. با توجه به اینکه سلامت دانشجویان علوم پزشکی به جهت کار در محیط بالین و نقش عمده آنان در مواجهه با بیماران از اهمیت زیادی برخوردار است، برنامه ریزی درجهت آموزش شیوه های مقابله مناسب و ترغیب همه دانشجویان جهت استفاده از شیوه مناسب مواجهه با موقعیت های استرس زا سودمند می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فشار روانی، سازگاری روانی، دانشجویان

عنوان انگلیسی Strategies among Students of Guilan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله AbstractIntroduction: Stress is an undeniable fact of human life and is known as one of most important causes of diseases therefore response to stress can have important role in adaptation.Objective: This study aims to determine coping strategies among students of Guilan University of Medical Sciences.Methods: This descriptive cross sectional study was conducted on 487 medical science students who were chosen randomly by stratified sampling method. The questionnaire consisted of two parts including social demographic and Lazarus Coping Strategies Questionnaire. Data analysis was done using descriptive statistics and chi-square.Results: Results showed that 71.9% of samples were female and 27.9% of them were male. The majority of them were studying at undergraduate level (61.4%) in nursing (25.9%). Result indicated that problem-oriented strategies are the most common coping strategy among students. Also there was a significant statistical relationship between coping strategies and with gender (p=0.03) and probation status (P=0.005).Conclusion: The main finding of study indicated that most students use problem-oriented strategy while confronting stressful situations. Given that mental health of medical science students is important because of their role in clinical settings caring for patients, planning to teach proper coping strategies is recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Psychological Stress, Psychological Adaptation, Students

نویسندگان مقاله مریم نیکنامی |


فاطمه دهقانی |


شهناز بوراکی |


احسان کاظم نژاد لیلی | kazemnejad leili


ربابه سلیمانی |



نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-162&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات