|
Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۴، شماره ۳، صفحات ۳۸-۴۷
|
|
|
عنوان فارسی |
مشکلات خانواده های دارای کودک عقب مانده ذهنی تحت پوشش مراکز بهزیستی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه:خانواده یک نظام اجتماعی است که اختلال در هر یک از اعضاء آن می تواند کل نظام خانواده را مختل کند. درک صحیح از مشکلات خانواده های کودکان عقب مانده ذهنی نه تنها به خانواده این کودکان بلکه به افراد متخصصی که با این گونه افراد کار می کنند می آموزد تا نگرش خود را در جهت برنامه ریزی آموزشی و پرورشی تغییر دهند . هدف: این مطالعه با هدف تعیین مشکلات خانواده های دارای کودک عقب مانده ذهنی تحت پوشش مراکز بهزیستی صورت گرفته است. روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی-مقطعی است که در آن140 نفر از والدین کودکان مبتلا به عقب ماندگی ذهنی تحت پوشش مراکز کم توانان ذهنی وابسته به بهزیستی استان گیلان در سال 89-1388مورد مطالعه قرارگرفتند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات فردی-اجتماعی و بررسی مشکلات (در 2حیطه مشکلات اجتماعی و عاطفی) خانواده های دارای کودک عقب مانده ذهنی می باشد. داده ها پس از جمع آوری با بهره گیری از آمار توصیفی(توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون کای دو و تست دقیق فیشر) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: یافته های پژوهش نشان داد که 6/53درصد از واحدهای مورد پژوهش مشکلات اجتماعی و 9/57درصد مشکلات عاطفی داشتند. بین مشکلات اجتماعی با جنسیت کودک(006/0=p)، وجود اختلال رفتاری در کودک(009/0=p)، نسبت مراقب اصلی با کودک(003/0=p)، وضعیت تاهل مراقب اصلی(001/0>p)، شغل مادر(03/0=p)، میزان درامد خانواده (004/0=p) و منبع مشورتی به هنگام بروز مشکلات(0001/0>p) ارتباط معنی داری وجود داشت. همچنین بین مشکلات عاطفی با جنسیت کودک(0001/0>p)، میزان عقب ماندگی کودک(006/0=p)، میزان استقلال کودک(005/0=p)، وجوداختلال رفتاری در کودک(001/0>p)، شغل مادر(003/0=p) ، وجود بیماری جسمی در پدر(0001/0>p)، تعداد اعضای خانواده(006/0=p)، میزان درامد خانواده(01/0=p) و منبع مشورتی به هنگام بروز مشکلات(001/0>p) رابطه معنی داری وجود داشت.نتیجه گیری: از آنجایی که یافته های پژوهش موید آن است که اکثریت واحدهای مورد پژوهش دارای مشکلات اجتماعی و عاطفی می باشند بنابراین به نظر می رسد جهت کاهش مشکلات خانواده های دارای کودک عقب مانده ذهنی نیاز به حمایت های همه جانبه می باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کودکان ناتوان، خانواده، ناتوانی فکری، فشار روانی |
|
عنوان انگلیسی |
Family's Mentally Retarded Child Problems under Protection of Welfare Centers |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Family is a social system in which disorder in one member can disrupt the entire family system. Proper understanding of family problems of mentally retarded children teaches children, their families and professionals working with them to alter their attitudes toward proper education and development planning. Objective: Aim of this study is to determine problems of families’ with mentally retarded children under protection of welfare centers. Methods: In this cross - sectional study 140 parents of children with mental retardation of welfare centers in Gilan province were studied in 2009-2010. Instruments used included a researcher made questionnaire covering socio-demographics and problems (in two domains of social and emotional difficulties) of families with mentally retarded children. Data collected were analyzed using descriptive statistics (frequency, mean, standard deviation) and inferential statistics (Chi-square and Fisher's exact test). Results: The findings showed that 53.6% of study units had social problems and 57.9% had emotional problems. There was a significant relationship between social problems and child's sex (P=0.006), child’s abnormal behavior (P=0.009), relation of primary caregiver to child (P=0.003), marital status of primary caregiver (P< 0.001) mother's job (P=0.03), family income (P=0.004) and the consultative resource of problems (P< 0.0001). There was a significant relationship between emotional problems and child’s gender (P< 0.0001), child’s retardation (P=0.006), child’s level of independence (P=0.005), child’s abnormal behavior (P< 0.001), mother’s job (P=0.003), father’s physical illnesses (P< 0.0001), number of family members (P=0.006), family income (P=0.01) and consultative resource in time of problem (P< 0.001).Conclusion: Since study results indicated that the majority of study cases suffered social and emotional problems, therefore it seems that a multidisciplinary protection is needed to decrease problems of families with mentally retarded children. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
ریحانه فداکار سوقه | r fadakar sogheh گروه پرستاری اطفال ، مربی ، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
سهیلا عباسی | s abbasi department of nursing pediatrics , instructor, school of nursing and midwifery, zanjan university of medical sciences, zanjan, iran دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Zanjan university of medical sciences)
طاهره خالق دوست محمدی | t khaleghdoost مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
زهرا عطرکار روشن | z atrkar roshan دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-149&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|