Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۴، شماره ۳، صفحات ۷۲-۷۹

عنوان فارسی تاثیر آموزش تکلیف محور بر مهارت خواندن و درک مطلب زبان انگلیسی دانشجویان مامایی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: یکی از مشکلات مهم و اساسی در نظام آموزشی ما استفاده از روشهای آموزش سنتی در تدریس زبان انگلیسی در مدارس و دانشگاه هاست. کیفیت آموزشی نامطلوب و عدم علاقه دانشجویان به یادگیری زبان به علت عدم آگاهی معلمان از روش های صحیح تدریس خواندن و درک مطلب زبان انگلیسی است. استفاده از شیوه های آموزشی فرایند محور نظیر روش تکلیف محور، راهی برای حل معضلات و رفع نقایص روش تدریس سنتی زبان انگلیسی می باشد . هدف: این پژوهش به منظور بررسی تاثیر بکارگیری روش تدریس تکلیف محور در تقویت مهارت خواندن و درک مطلب زبان انگلیسی دانشجویان رشته مامایی صورت گرفته است.روش کار: این مطالعه از نوع کارآزمایی میدانی است که بر روی 49 نفراز دانشجویان مامایی گروه سنی 20- 18 سال در دانشکده پیراپزشکی لنگرود، در سال 1391صورت گرفت. دانشجویان به صورت غیر تصادفی به دوگروه آزمون و کنترل تقسیم شدند.گروه آزمون به روش تکلیف محور و گروه کنترل به روش سنتی دستور وترجمه به مدت یک ترم تحصیلی تحت آموزش قرار گرفتند. از هر دو گروه پیش و پس آزمون گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمونهای تی مستقل و تی زوجی و کای دو صورت گرفت.نتایج: نمره دانشجویان در گروه آزمون قبل (54/1±16/6) و بعد (75/1±38/16) از آموزش تفاوت معنی داری را نشان داد)0001/0 (p<در گروه کنترل نیز بین نمرات قبل (97/1±02/6) و بعد (91/1±98/12) از آموزش به روش سنتی تفاوت معنی داری مشاهده گردید)0001/0 (p<ولی این تفاوت در گروه آزمون بیشتر بود. سابقه شرکت در کلاسهای زبان خارج از دانشگاه پیشرفت بیشتری را در نمرات امتحانی هر دو گروه ایجاد کرد)0001/0 (p.نتیجه گیری: با توجه به تاثیر مثبت آموزش تکلیف محور در مهارت خواندن و درک مطلب دانشجویان مامایی نسبت به روش سنتی در این مطالعه پیشنهاد می گردد که استادان در روش تدریس زبان انگلیسی بهره گیری از روشهای تدریس فرایند محور نظیر روش تکلیف محور را مورد توجه قرار دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تدریس، مامایی، دانشجویان

عنوان انگلیسی Effect of task based teaching on reading and comprehension skills of midwifery students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: One of the most important problems in our educational system is the usage of traditional strategies in teaching English Language at schools and universities. The undesired educational quality and uninterested students to learn is due to teachers’ lack of knowledge regarding proper reading and comprehension teaching methods. The process-based teaching strategies such as task-based method are an acceptable approach for solving problems and inefficiency of the traditional methods of teaching English language. Objective: The present study evaluated the effect of task-based teaching on improving English reading and comprehension skills in midwifery students. Methods: In this single blind field trial study, 49 midwifery students (mean age 19±1) were classified into two groups: case group (24) and control group (25). Intervention group was educated through the task-based method and the controls through traditional (grammar translation) method for a semester. Both groups underwent pre and post exams. Data was statistically analyzed by SPSS software version 18. Paired t-test, t-test and chi square test were used for data analysis. Results: There was a significant relationship between students’ score in case group before (I6.16±1.54) and after (16.38 ± 1.75) intervention (p=0.0001). Similar significant difference was shown between scores of control group before (6.02 ± 1.97) and after (12.98 ± 1.91) teaching by traditional method (p = 0.0001). However, the improvement in the scores was significantly higher in the case group. Previous participation in English language courses improved exam scores in both groups (p=0.0001).Conclusion: In attention to positive effect of task based teaching method comparing traditional method on midwifery students’ reading and comprehension skills, it is suggested that teachers should use process based methods such as homework based method in teaching English language.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Teaching, Midwifery, Students

نویسندگان مقاله مژگان مصباح | m mesbah


معصومه فغانی | m faghani
department of anatomy, associate professor, medical faculty, guilan university of medical sciences, rasht, iran
گروه علوم تشریح، دانشیار، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

معصومه ادیب | m adib


فاطمه سلامت | f salamat



نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-153&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات