Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۴، شماره ۱، صفحات ۱-۸

عنوان فارسی مطالعه اثربخشی روان نمایشگری بر کارکردهای اجرایی دانشجویان پرستاری جدیدالورود
چکیده فارسی مقاله مقدمه: روان نمایشگری یک روش تخلیه هیجانی است که به بازگشایی مشکل شخصیتی یک فرد و ارائه جنبه هایی از زندگی او به شیوه تئاتر گونه می پردازد. هدف: هدف از انجام این مطالعه، تاثیر اثربخشی روان نمایشگری بر کار کردهای اجرایی دانشجویان پرستاری جدیدالورود می باشد. روش کار: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که در سال 1390 انجام گردید. جهت انجام آن از بین کلیه دانشجویان پرستاری ترم اول (پسر ودختر)دانشگاه آزاد تنکابن، 24 نفری که در پرسشنامه مورد ارزیابی نمره پایینی داشتند، با نمونه گیری در دسترس انتخاب و بصورت جایگزینی تصادفی در دو گروه 12 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. افراد گروه آزمایش هر هفته 2 جلسه 90دقیقه ای و به مدت 5 هفته تحت روان نمایشگری قرار گرفتند و تاثیر این روش درمانی بر کارکردهای اجرایی دانشجویان مورد ارزیابی قرار گرفت. گردآوری داده ها با استفاده ازآزمون مرتب نمودن کارت ها ی ویسکانسین در هر دو گروه بعنوان پیش و پس آزمون انجام و داده ها با استفاده از روشهای آمار توصیفی(میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی نظیر تحلیل کواریانس چند متغیره (MANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتا یج نشان داد که بین گروه آزمایش که تحت تاثیر روان نمایشگری بوده اند و گروه کنترل که تحت روان نمایشگری قرار نگرفته اند تفاوت معنادار وجود دارد(0005/0P<) و گروه تحت روان نمایشگری دارای کارکرد اجرایی بالاتری هستند. همچنین بین میانگین های تعدیل شده دو گروه در کاهش مولفه خطای در جا ماندگی تفاوت معنادار وجود داشت (0005/0P<) و روان نمایشگری بر روی کاهش خطای در جا ماندگی (افزایش انعطاف پذیری شناختی) در دانشجویان پرستاری موثر بود. همچنین بین دوگروه درمولفه استفاده از بازخورد ها تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجه گیری: روان نمایشگری، مداخله ای موثر بر کارکردهای اجرایی و مولفه خطای درجاماندگی است. لذا می توان با استفاده از این روش ،انعطاف پذیری شناختی دانشجویان را بالابرده و توان مقابله با استرس ها و حل مسائل ویژه این رشته را در آنها تقویت نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نقش گذاری روانی،کارکردهای اجرایی، دانشجویان پرستاری

عنوان انگلیسی Study effectiveness of psychodrama on executive functions in newly entered nursing students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Psychodrama is an emotional projection method that opens one’s personality problem and presents life’s dimensions using theater method. Objective: The aim of this study was to test the hypothesis of effectiveness of psychodrama on executive functions in nursing students. Methods: This is a quasi experimental study in which from all first term nursing students (male and female) enrolled in Tonekabon Azad University, 24 new nursing students were selected and divided to two groups of 12 into experiment and control. The experimental group received two sessions of psychodrama every two weeks for 90 minutes for five weeks. Data were collected using Wisconsin cards in both groups as pre and post test and data were analyzed by descriptive statistics (Mean and SD) and analytical statistics such as covariance ( MANCOVA) . Results : The results showed n that between experimental groups who received psychodrama and control group who didn’t receive psychodrama the difference was significant (P< 0.0005) and the group with psychodrama had higher performance. Also there was a significant difference between balance means in two groups in missed element reduction error (P< 0.0005) and psychodrama was effectiveness on reduction error (increase cognitive flexibility) in nursing students. There was no significant difference between two groups in the element of uses of feedbacks (P< 0.068). Conclusion: Psychodrama was effective intervention on executive functions and missing error element. Therefore this method can be used to improve students’ cognitive flexibility and empower them in confronting stress and resolve specific problems encountering in their field of study.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Psychodrama, Executive Functions, Nursing Students

نویسندگان مقاله بهمن اکبری | bahman akbari
rasht,iran
رشت، ایران


نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات