Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۴، شماره ۱، صفحات ۲۱-۲۹

عنوان فارسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر راهبردهای مقابله با تنیدگی در افراد با آسیب بینایی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: امروزه تنیدگی از عمومی ترین مسائل زندگی روزمره بسیاری از افراد است. شیوه نوین رویارویی موثر در برابر تنیدگی، راهبرد مقابله ای تکلیف مدار می باشد، که دیدگاه نوینی را درباره پیش بینی عوامل موفقیت در زندگی و مقابله کارآمد با عوامل تنیدگی زا فراهم می آورد . به رغم اهمیت این موضوع در افراد با آسیب بینایی، پژوهش­های کمی در این زمینه انجام شده است. هدف: پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر راهبردهای مقابله با تنیدگی در افراد جوان و نوجوان با آسیب بینایی انجام شد. روش­ کار: در این پژوهش از روش تحقیق نیمه تجربی استفاده شد. جامعه آماری عبارت بودند از همه­ی افراد با آسیب بینایی 17 تا 30 سال عضو انجمن خدمات فرهنگی و رفاهی معلولین بینایی گیلان در شهر رشت در سال 1389 که تعداد آنها 70 نفر بود. از میان این جامعه 30 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و سپس به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. داده­ها با استفاده از پرسشنامه مقابله با موقعیت‌­های تنیدگی­زا جمع­آوری شد. گروه آزمایش در 8 جلسه­ی آموزش هوش هیجانی به مدت هشت هفته شرکت کردند. داده ها با روش کوواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: روش تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش هوش هیجانی راهبرد مقابله­ای اجتناب­مدار (0001/0 (P< و خرده مقیاس­های آن، توجه­برگردانی (003/0 (P< و سرگرمی اجتماعی (0001/0 (P< ، را به طور معناداری کاهش داد، اما بر راهبردهای مقابله­ای تکلیف­مدار(036/0 (P< و هیجان­مدار (26/0 (P< تاثیر معناداری نداشت. نتیجه­گیری : نتایج پژوهش نشان می دهد که شرکت افراد با آسیب بینایی در جلسات آموزش هوش هیجانی بر کاهش استفاده از راهبردهای مقابله­ای غیرانطباقی در برخورد با موقعیت های تنیدگی آور تاثیرگذار است، لذا شاید بتوان با آموزش هوش هیجانی موجبات افزایش استفاده از روشهای منطقی و عقلانی همانند افزایش کارآیی شخصی و سازگاری محیطی را فراهم نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی، فشار روانی، اختلالات بینایی

عنوان انگلیسی Efficacy of emotional intelligence training on coping strategies with stress in individual with visual impairments
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Nowadays stress is the most common daily life condition for many people. The new method of effectively confronting stress is task focused approach which provides a new viewpoint on predicting success factors in life and efficient coping with stress variables. Due to the importance of this subject in visually impaired people, little research has been conducted. Objective: This study was done to determine the effectiveness of emotional intelligence training on coping strategies with stress in individuals with visual impairment. Methods: Semi-e xperimental method was used in this study. The statistical society consisted of all persons of 17 to 30 years of age with visual impairment member of Society of Guilan Vision Disabled Welfare and Cultural Services in Rasht in 2010 who included 70 individuals. Out of the sample society, 30 individuals were selected and divided randomly into experimental and control groups. The data was collected using Coping Inventory for Stressful Situation questionnaire. The experimental group participated in 8 sessions of emotional intelligence training for eight weeks. Data were analyzed by multi-variable co variance. Results: The results of covariance analysis indicated that emotional intelligence training significantly decreased avoidance-focused coping strategy (p< 0.0001) and its subscales, distraction (p< 0.003) and social diversion (p< 0.0001), but it did not significantly affect task-focused (p< 0.036) and emotion-focused (p< 0.26) coping strategies. Conclusion: In attention to study results participation of individuals with visual impairment in emotional intelligence training sessions is effective on decrease of maladaptive coping strategies, therefore emotional intelligence training can increase the use of logical and intellectual methods such as increase of personal and environmental efficiency.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهره حبیبی |
رشت، ایران

مهناز خسرو جاوید |
رشت، ایران

عباسعلی حسین خانزاده | hossein khanzadeh
رشت، ایران


نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات