|
Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۴، شماره ۱، صفحات ۵۶-۶۳
|
|
|
عنوان فارسی |
ارتباط بین سبک های رهبری مدیران گروه های آموزشی و رضایت شغلی اعضای هیات علمی |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده مقدمه: رهبری به عنوان یکی از وظایف مهم مدیر، علم و هنر نفوذ در افراد به منظور دستیابی به اهداف می باشد. سبک رهبری یا مدیریت تعیین کننده جو، فرهنگ و راهبردهای حاکم بر سازمان است. مدیران با استفاده از سبک رهبری می توانند رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان و بهره وری سازمان خود را افزایش دهند. هدف: این پژوهش با هدف تعیین رابطه سبک رهبری مدیران گروه های آموزشی بر رضایت شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان صورت گرفت. روش کار: این پژوهش توصیفی – مقطعی بر روی 150 نفر از اعضای هیات علمی رسمی و پیمانی تمام وقت دانشگاه در سال 1390 انجام گرفت. داده های پژوهش از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید. پرسشنامه شامل سه بخش مشخصات فردی، سبک رهبری مدیران گروه های آموزشی و رضایت شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه بود. داده های پژوهش بصورت توزیع فراوانی، ماتریس همبستگی، آنالیز واریانس دو طرفه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که رضایت شغلی اعضای هیات علمی در حد متوسط (با میانگین و انحراف معیار 41/27±46/219 کل رضایت شغلی و 77/17±14/118 کل سبک رهبری) بوده و رابطه مستقیم و معنی داری بین سبک رهبری مدیران گروه های آموزشی و رضایت شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه وجود دارد(01/0 P< ). همچنین بین سبک ساختارمند ( وظیفه مدار) مدیران گروه های آموزشی و رضایت شغلی اعضای هیات علمی ارتباط آماری معنی داری مشاهده شد(01/0 P< ). بر اساس نتایج، میانگین سبک رهبری در مردان 27/18±20/115 و در زنان 01/17±78/120 بدست آمد که اختلاف معنی داری بین جنسیت به لحاظ سبک رهبری وجود نداشت(055/0=P). اختلاف معنی دار مثبتی بین جنسیت و رضایت شغلی (مردان 94/24 ±79/214 و زنان 98/28 ±66/223) وجود داشت ( 048/0=P). نتیجه گیری: با توجه به رابطه مستقیم و معنی داری که بین سبک رهبری ساختارمند مدیران گروه های آموزشی و رضایت شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه وجود دارد، برای پویایی سیستم مدیریتی در گروه ها لازم است تصمیم گیری ها در سطوح مختلف مدیریتی بر اساس رسالت ها، اهداف و ماموریت دانشگاه و با مشارکت فعال اعضای هیات علمی صورت گیرد تا رضایت شغلی آنان افزایش یا فته و زمینه مناسب جهت تغییر، ابداع و نوآوری و خلاقیت بوجود آید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کلید واژه ها، رهبری، رضایت شغلی، اعضای هیات علمی |
|
عنوان انگلیسی |
Relationship between leadership styles of heads of education departments and faculties’ job satisfaction |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Introduction: Leadership is one of the important responsibilities of leaders, science and art of influencing others is to access goals. Leadership style or management determines atmosphere, culture and rules which control organization. Heads of departments can increase job satisfaction, employees' organizational obligation and efficiency by using leadership styles. Objective: This study aimed to determine the relationship between leadership styles of heads of educational groups and faculties’ job Satisfaction of Guilan University of Medical Sciences. Methods: In this cross-sectional, descriptive study, 150 full-time faculty members of Guilan University of Medical Sciences were selected. Data were collected through questionnaire. The questionnaire included three parts covering personal characteristics, the leadership styles of heads of educational groups and job satisfaction of university faculty members. Data were analyzed using frequency distribution, correlation matrices and two- way ANOVA. Results: Data analysis indicated that job satisfaction of faculty members was moderate (Mean and SD 219.46±27.41 from total job satisfaction and 118.14±17.77 from total leadership styles) and also showed a direct and significant relationship between leadership styles of heads of educational groups and job satisfaction of faculty members(P< 0/01). Also there was a strong relationship between structured style (task-oriented) of educational group managers and faculty members’ job satisfaction (P< 0/01). Based on results, mean of leadership style in men was 115.20±18.27 and in women 120.78±18.27 and there was no significant difference between gender and leadership style (P= 0.055). There was a significant relationship between gender and job satisfaction (men 214.71±24.94and women 223.66±28.98) (P=0.048). Conclusion: In attention to significant and positive relationship between leadership styles of heads of educational groups and job satisfaction of faculty members, for dynamic management system in groups, it is required to make decisions at different levels based on mission, goals and active participation of faculty members to increase their job satisfaction and to arise areas for change, invention, innovation and creativity. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Leadership, Job satisfaction, Faculty |
|
نویسندگان مقاله |
ماهدخت طاهری | mahdokht taheri
عطاا اسدی لویه | ataollah asadi louyeh
حسین خوشرنگ | hossein khoshrang
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-7&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|