|
Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۱۶-۲۶
|
|
|
عنوان فارسی |
تجارب دانشجویان پرستاری از آموزش بالینی: یک مطالعه کیفی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: آموزش بالینی بخش مهمی از آموزش پرستاری است که نقش کلیدی دریادگیری دانشجویان پرستاری دارد. انتظار می رود، محیط بالینی قادر به فراهم آوردن فرصتهایی با هدف کسب تجارب مفید جهت دانشجویان باشد. ارزیابی فرایند یادگیری بالینی بنا به تجارب دانشجویان می تواند در شناخت موارد مهم در یادگیری بالینی دانشجویان مفید واقع گردد. هدف: هدف مطالعه، درک تجارب دانشجویان پرستاری از آموزش بالینی در بیمارستانهای استان گیلان می باشد. روش کار: این مطالعه، یک تحقیق کیفی(آنالیز محتوی)می باشد و جامعه پژوهش را 19 دانشجوی پرستاری ترم هشتم(1387) دانشگاه علوم پزشکی گیلان تشکیل می دهند. جهت انتخاب نمونه ها، از نمونه گیری مبتنی بر هدف استفاده گردید. داده ها به شیوه مصاحبه و بر اساس تجارب واقعی دانشجویان از یادگیری در محیط بالین با پاسخ به 6 سوال باز جمع آوری گردید. فرایند تحلیل داده ها با توجه به مراحل پشنهادی گرانهیم و لاندمن(2004) انجام شد و درنهایت، سه درون مایه اصلی به دست آمد. نتایج: نتیجه آنالیز داده ها، استخراج سه طبقه اصلی و نه زیر طبقه بود: موضوعات حرفه ای(ارتباط نامطلوب/ ناهماهنگی بالینی/ محدودیتهای بالینی/ ترس،همراه همیشگی)، یادگیری بالینی( یادگیری کارآمد/ یادگیری نامطلوب) و هدف/انــــگیزه( ارتقا آگاهی/ کسب مهارت/ خدمت به هم نوع). نتیجه گیری: نتایج براساس تجارب دانشجویان، بیانگر وجود برخی فاکتورهای موثر جهت کسب تجارب مثبت، نظیر به کارگیری آموخته های تئوری در عمل و ارتقا تدریجی اعتماد به نفس و یا کسب تجارب منفی، نظیر نا کارآمدی مربی بالینی و ترس در محیط بالین بود. از آنجا که هدف اصلی از تربیت دانشجویان پرستاری، کسب تجارب مثبت در محیط بالین جهت ارائه خدمات با کیفیت مطلوب درجامعه می باشد، بنابر این می توان با به کارگیری مربیان با تجربه، فراهم آوردن محیط مناسب یادگیری جهت به مرحله عمل در آوردن آموخته های تئوری دانشجویان در عمل، وحمایت دانشجویان، محیط یادگیری مطلوبی را با هدف کسب تجارب مثبت توسط دانشجویان مهیا ساخت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش پرستاری،دانشجویان پرستاری،بیمارستان ها |
|
عنوان انگلیسی |
Nursing students’ experiences of clinical teaching: A qualitative study |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Clinical education is important part of nursing education that has a key role in the learning of nursing students. It is expected that clinical environment provides opportunities for students to gain valuable experiences. Assessment of clinical learning process based on students’ experiences can be useful in identifying important factors in students' clinical learning. Objective: The aim of this study was to understand the experiences of nursing students' from clinical education in hospitals of Guilan. Methods: This is a qualitative study (content analysis) and study sample consisted of 19 senior nursing students (term 8) in Guilan University of Medical Sciences (1387). Purposive sampling was used to select samples. Data collection was performed through interview and based on actual experiences of students from learning in the clinical environment with answer to 6 open questions. Data analysis accomplished according to proposed steps by Graneheim and Lundman (2004). Three main themes emerged. Results: Results of data analysis included three main categories and nine subcategories: Professional issues (Unsatisfactory relation, Clinical heterogeneity, Clinical restrictions, Fear, continual Concomitant), clinical learning (Efficient learning, inappropriate Learning), Purpose / Motivation (Promotion of Awareness / Obtain of skills / service to fellow). Conclusions: The results based on students' experiences showed some effective factors on obtaining positive experiences like presence of appropriate environment in order to apply theoretical knowledge in practice and support and or obtain of negative experiences like ineffective clinical instructors and fear in clinical environment. Since the main purpose of educating nursing students is to obtain positive clinical experience to provide quality services in the community, so we can provide optimal clinical learning environment aiming positive experience for students using experienced clinical instructors, and environment to apply theoretical knowledge in practice for students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Nursing Education ,Nursing Students ,Hospitals |
|
نویسندگان مقاله |
پرند پورقانع |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-4&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|