Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۳۵-۴۴

عنوان فارسی میزان آگاهی و رفتار دانشجویان جدید الورود دانشگاه تهران در مورد بیماری ایدز
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آمارها حاکی از افزایش بروز بیماری ایدز در جوانان ایرانی است. بررسی میزان آگاهی و رفتار پرخطر جوانان برای برنامه ریزی پیشگیرانه از HIV/AIDS از اهمیت بسیاری برخوردار است. هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین آگاهی و فراوانی رفتارهای خطرساز در زمینه بیماری ایدز در دانشجویان تازه پذیرفته شده دانشگاه تهران در سال تحصیلی 88-1387 جهت بکارگیری نتایج تحقیق در طراحی برنامه‌های آموزشی پیشگیری از ایدز طراحی و اجرا گردید. روش‌کار: با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای و سیستماتیک تعداد 664 دانشجو بصورت تصادفی از 12 دانشکده دانشگاه تهران در سال تحصیلی 88-87 انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، حاوی 29 سؤال در مورد راه‌های انتقال و پیشگیری از بیماری ایدز و رفتارهای پرخطر مرتبط با بیماری بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی (جداول، شاخص های مرکزی و پراکندگی) و استنباطی (کای اسکوئر) انجام گرفت. نتایج: 92درصد از جامعه مورد بررسی، آگاهی خود را نسبت به بیماری ایدز، در حد مطلوب و 1/71 درصد دانشجویان شانس خود را برای ابتلا به ایدز، کم گزارش نمود ند. بیشترین منابع اطلاعاتی قبلی دانشجویان رسانه های جمعی شامل تلویزیون و نشریات به ترتیب (1/93%) و (82%) بوده با این وجود بیش از(20%) دانشجویان مورد بررسی دارای رفتارهای مخاطره آمیز در زمینه بیماری ایدز بودند و در حدود (6/45%) نیز آگاهی مطلوبی از روش انتقال ویروس ایدز نداشتند. بعلاوه بین میزان آگاهی با سن و رشته تحصیلی ارتباط معنی داری وجود داشت(0001/0>‍P). نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها، میزان آگاهی دانشجویان در مورد بیماری ایدز مناسب می‌باشد اما در مورد رفتارهای پیشگیری، آگاهی کمی داشتند. علاوه بر این درصد قابل توجهی دارای رفتارهای پرخطر در زمینه بیماری ایدز بوده‌اند . بنابراین آموزش رفتارهای محافظتی از بیماری‌های آمیزشی و ایدز و نیز تبیین راههای انتقال ویروس ایدز و چگونگی پیشگیری از آن برای دانشجویان در بد ورود به دانشگاه ها و در حین تحصیل، توصیه می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سندرم کاهش ایمنی اکتسابی/ دانشجویان/ آگاهی/ عوامل خطر

عنوان انگلیسی Knowledge and high risk behaviors of newly entered students to Tehran University toward HIV/AIDS
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Statistics indicate increase of HIV/AIDS incidence in Iranian youth. Knowledge and high risk behavior assessment in youth is important in preventive planning of HIV/AIDS. Objective: Present study aimed to determine knowledge and frequency of high risk behaviors about HIV/AIDS among newly accepted students at Tehran University in 2009 in order to use study findings in designing preventive educational programs on AIDS. Methods: A total of 664 students from 12 faculties of Tehran University were chosen using random stratified systematic sampling. Data collection instrument consisted of 29 questions regarding transmission and prevention and high risk behaviors of this disease. Data were analyzed by descriptive statistics (tables, central criteria and frquency) and analytical tests (Chi-square). Results: Based on findings 92% of them reported their knowledge level regarding AIDS as satisfactory and about 71.1% of them identified themselves to be at low risk of HIV/AIDS. The most previous information source was media including television and publications ( 93.1% and 82% respectively). However more than 20% of students had high risk behavior towards HIV/AIDS and almost 45.6% didn't have satisfactory knowledge on ways of HIV/AIDS transmision. In addition there was a significant relationship between knowledge level and age and field of study (p< 0.0001). Conclusion: Considering the results, students had appropraite knowledge level on HIV/AIDs but they are unware of STDs and preventive behaviors. In addiation, many of students had high risk behavior toward HIV/AIDs. It is recommended to implement university STDs and HIV/AIDs educational programs by emphasizing preventive behaviors for newly entered students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه رحمتی نجار کلایی | rahmati najarkolaei


مهدی خوبدل |


محمد قاسمی |


ربیع اله فرمانبر |


محمدرضا جعفری | mohammad reza


طاهره کمالی خواه |



نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-6&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات