|
Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۴۵-۵۳
|
|
|
عنوان فارسی |
آگاهی و نگرش دانشآموزان دختر مقطع متوسطه در رابطه با بیماری ایدز |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: بیماری ایدز از جدیترین مشکلات بهداشتی و مهلکترین بیماری عفونی واگیردار قرن حاضر میباشد. نوپدید بودن بیماری و عدم آگاهی کافی از بیماری، نوجوانان را به راحتی در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار میدهد. افزایش دانش و تغییر باورها و رفتارهای غلط بهترین راه پیشگیری از بیماری محسوب میشود. هدف: این پژوهش با هدف تعیین میزان آگاهی و نگرش دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان بناب در رابطه با بیماری ایدز انجام شد. مواد و روش: در این پژوهش توصیفی مقطعی، 176 نفراز دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان بناب با روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای انتخاب شدند. دادهها با پرسشنامهای سه بخشی(شامل مشخصات دموگرافیک، سنجش آگاهی و نگرشسنجی) که روایی و پایایی آن با روش روایی محتوی و آلفای کرونباخ تایید شده بود، جمعآوری و با استفاده از تستهای آماری t مستقل، کای اسکوئر، آنالیز واریانس یک طرفه،آزمون تعقیبی شفه و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج این پژوهش در رابطه با آگاهی مبین آن بود که میانگین نمرات آگاهی از ماهیت بیماری و روشهای پیشگیری از آن(82/1±25/5)، آگاهی از راههای انتقال(3±09/9) و آگاهی کلی از بیماری(23/4±34/14) درسطح متوسط میباشد. دو متغیر شغل پدر(018/0=P) و داشتن اطلاعات قبلی در مورد بیماری(0001/0=P) با آگاهی دانشآموزان ارتباط معنیداری داشت. نتایج نمرات نگرش نشان داد که میانگین نمرات نگرش دانشآموزان نسبت به بیماری ایدز(67/5±2/24) بالا بوده و اکثریت دارای سطح نگرش خوب نسبت به بیماری بودند. دو متغیر شغل پدر (03/0=P) و شغل مادر(02/0=P) نیز با نمرات نگرش ارتباط معنیداری را نشان دادند. بررسی ارتباط بین نمرات آگاهی و نگرش دانشآموزان با ضریب همبستگی پیرسون بیانگرهمبستگی مثبت و معنیداری بود(000/0=P و 41/0=r). نتیجهگیری: اگرچه به نظر میرسد آگاهی دانشآموزان در سطح متوسط است، اما تصورات نادرست در مورد راههای انتقال بیماری باید اصلاح شود. لذا پیشنهاد میشود استراتژیهایی جهت کاهش خطر ایدز در نوجوانان در مدارس متوسطه توسعه داده شود. بدین منظور دورههای آموزشی در رابطه با ایدز با هدف تغییر در نگرش و عملکرد دانشآموزان دوره متوسطه در بناب میتواند مفید باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سندرم نقص ایمنی اکتسابی/ آگاهی/ نگرش/دانشآموزان |
|
عنوان انگلیسی |
Knowledge and attitude of female high school students in relation to AIDS in Bonab |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: AIDS is the most serious health problem and the most deadly infectious disease in the present century. Emerging of disease and lack of sufficient awareness about the disease can easily expose the adolescents to the risk of disease. Increased knowledge and change in inaccurate beliefs and behaviors are the best way for prevention of disease. Objective: This study was conducted to determine knowledge and attitude of high school students in Bonab city regarding AIDS. Methods: In this cross sectional study, 176 high school students in Bonab city were chosen by two-stage cluster sampling method. Data was collected through a three-part questionnaire (including demographic characteristics, 23 items to assess knowledge and 9 items for attitude). The validity and reliability of the questionnaire was confirmed by content validity and Cronbach's alpha. Collected data were analyzed by SPSS software using independent t test, chi-square, ANOVA, Scheffe test and Pearson correlation statistical tests. Results: Findings of study in relation to knowledge showed that the mean score of knowledge about nature of disease and preventive approaches, (5.25±1.82), awareness about the transmission ways, (9.09±3), and the general awareness of the disease was moderate (14.34±4.23). Two variables of father's occupation (P=0.018) and having previous knowledge about the disease (P=0.000) were correlated with the awareness of students, so students who had the lowest scores had unemployed fathers. Although the majority of students were in moderate level for knowledge there were misconceptions about AIDS and the transmission ways of disease among students. Results showed that the mean of attitude scores was 24.2±5.67 and the majority of them had a good attitude towards the disease. Variables of father's occupation (P = 0.03) and mother's occupation (P=0.02) showed significant results with the attitude scores. Knowledge and attitude scores of students also were correlated positively together (r = 0.41 and P = 0.000). Conclusion: Although the knowledge level of students seemed to be moderate, there are misconceptions and unfavorable attitudes about the routes of transmission that should be corrected.We propose to develop strategies to reduce the risk of HIV in schools. Efforts should be intensified to change attitude and performance among the high school students in Bonab. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
اکرم قهرمانیان | معصومه عربی
مهرانگیز رخشی | مهدی حیدرزاده
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-16&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|