Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۴۵-۵۳

عنوان فارسی آگاهی و نگرش دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه در رابطه با بیماری ایدز
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بیماری ایدز از جدی‌ترین مشکلات بهداشتی و مهلک‌ترین بیماری عفونی واگیردار قرن حاضر می‌باشد. نوپدید بودن بیماری و عدم آگاهی ‏کافی از بیماری، نوجوانان را به راحتی در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار می‌دهد. افزایش دانش و تغییر باورها و رفتارهای غلط بهترین راه ‏پیشگیری از بیماری محسوب می‌شود. ‏ هدف: این پژوهش با هدف تعیین میزان آگاهی و نگرش دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهرستان بناب در رابطه با بیماری ایدز انجام شد. ‏ مواد و روش: در این پژوهش توصیفی مقطعی، 176 نفراز دانش‌آموزان دوره متوسطه شهرستان بناب با روش نمونهگیری خوشه‌ای دو مرحله‌ای ‏انتخاب شدند. داده‌ها با پرسشنامه‌ای سه بخشی(شامل مشخصات دموگرافیک، سنجش آگاهی و نگرش‌سنجی) که روایی و پایایی آن با روش ‏روایی محتوی و آلفای کرونباخ تایید شده بود، جمع‌آوری و با استفاده از تست‌های آماری ‏t‏ مستقل، کای اسکوئر، آنالیز واریانس یک طرفه،آزمون ‏تعقیبی شفه و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفت.‏ نتایج: نتایج این پژوهش در رابطه با آگاهی مبین آن بود که میانگین نمرات آگاهی از ماهیت بیماری و روشهای پیشگیری از آن(82/1±25/5)، ‏آگاهی از راههای انتقال(3±09/9) و آگاهی کلی از بیماری(23/4±34/14) درسطح متوسط می‌باشد. دو متغیر شغل پدر(018/0=‏P‏) و داشتن ‏اطلاعات قبلی در مورد بیماری(0001/0=‏P‏) با آگاهی دانشآموزان ارتباط معنی‌داری داشت. نتایج نمرات نگرش نشان داد که میانگین نمرات ‏نگرش دانش‌آموزان نسبت به بیماری ایدز(67/5±2/24) بالا بوده و اکثریت دارای سطح نگرش خوب نسبت به بیماری بودند. دو متغیر شغل پدر ‏‏(03/0=‏P‏) و شغل مادر(02/0=‏P‏) نیز با نمرات نگرش ارتباط معنی‌داری را نشان دادند. بررسی ارتباط بین نمرات آگاهی و نگرش دانش‌آموزان با ‏ضریب همبستگی پیرسون بیانگرهمبستگی مثبت و معنی‌داری بود(000/0=‏P‏ و 41/0=‏r‏)‏‎.‎ نتیجه‌گیری: اگرچه به نظر می‌رسد آگاهی دانش‌آموزان در سطح متوسط است، اما تصورات نادرست در مورد راه‌های انتقال بیماری باید اصلاح ‏شود. لذا پیشنهاد می‌شود استراتژی‌هایی جهت کاهش خطر ایدز در نوجوانان در مدارس متوسطه توسعه داده شود. بدین منظور دوره‌های ‏آموزشی در رابطه با ایدز با هدف تغییر در نگرش و عملکرد دانش‌آموزان دوره متوسطه در بناب می‌تواند مفید باشد. ‏
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سندرم نقص ایمنی اکتسابی/ آگاهی/ نگرش/دانش‌‌آموزان

عنوان انگلیسی Knowledge and attitude of female high school students in relation to AIDS in Bonab ‎
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: AIDS is the most serious health problem and the most deadly infectious disease in ‎the present century. Emerging of disease and lack of sufficient awareness about the disease can ‎easily expose the adolescents to the risk of disease. Increased knowledge and change in inaccurate ‎beliefs and behaviors are the best way for prevention of disease. ‎ Objective: This study was conducted to determine knowledge and attitude of high school ‎students in Bonab city regarding AIDS.‎ Methods: In this cross sectional study, ‎‏176‏‎ high school students in Bonab city were chosen by ‎two-stage cluster sampling method. Data was collected through a three-part questionnaire ‎‎(including demographic characteristics, ‎‏23‏‎ items to assess knowledge and ‎‏9‏‎ items for attitude). ‎The validity and reliability of the questionnaire was confirmed by content validity and Cronbach's ‎alpha. Collected data were analyzed by SPSS software using independent t test, chi-square, ‎ANOVA, Scheffe test and Pearson correlation statistical tests.‎ Results: Findings of study in relation to knowledge showed that the mean score of knowledge ‎about nature of disease and preventive approaches, (‎‏5.25±1.82‏‎), awareness about the transmission ‎ways, (‎‏9.09±3‏‎), and the general awareness of the disease was moderate (‎‏14.34±4.23‏‎). Two variables ‎of father's occupation (P=‎‏0.018‏‎) and having previous knowledge about the disease (P=‎‏0.000‏‎) were ‎correlated with the awareness of students, so students who had the lowest scores had unemployed ‎fathers. Although the majority of students were in moderate level for knowledge there were ‎misconceptions about AIDS and the transmission ways of disease among students. Results showed ‎that the mean of attitude scores was ‎‏24.2±5.67‏‎ and the majority of them had a good attitude ‎towards the disease. Variables of father's occupation (P = ‎‏0.03‏‎) and mother's occupation (P=‎‏0.02‏‎) ‎showed significant results with the attitude scores. Knowledge and attitude scores of students ‎also were correlated positively together (r = ‎‏0.41‏‎ and P = ‎‏0.000‏‎).‎‏ ‏ Conclusion: Although the knowledge level of students seemed to be moderate, there are ‎misconceptions and unfavorable attitudes about the routes of transmission that should be ‎corrected.We propose to develop strategies to reduce the risk of HIV in schools. Efforts should be ‎intensified to change attitude and performance among the high school students in Bonab. ‎
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اکرم قهرمانیان | معصومه عربی


مهرانگیز رخشی | مهدی حیدرزاده



نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-16&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات