Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۳۳-۳۹

عنوان فارسی تاثیر فعالیت منظم ورزشی بر شیوه‌ مقابله با استرس مسئله مدار در دانشجویان پرستاری ‏دانشگاه علوم پزشکی گیلان ‏
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دانشجویان پیوسته در معرض استرسها و فشارهای محیطی و روانی از جمله مشکلات آموزشی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی قرار ‏دارند. بدیهی است که پیامدهای استرس در عملکرد تحصیلی و سلامت روانی آنها تاثیر نامطلوب خواهد داشت. به همین دلیل از شیوه های ‏مقابله با استرس جهت تعدیل اثرات استرس استفاده می نمایند. از عوامل موثر بر تعدیل استرس و شیوه های مقابله با آن، فعالیت بدنی منظم و ‏ورزش می باشد. ‏ هدف: هدف از مطالعه حاضر تعیین تأثیر فعالیت منظم ورزشی بر شیوه‌ مقابله با استرس مسئله مدار در دانشجویان دختر پرستاری دانشگاه ‏علوم پزشکی گیلان می باشد.‏ مواد و روشها: مطالعه‎ ‎حاضر یک مطالعه مداخله ای از نوع کارآزمایی شاهد دار تصادفی می باشد در این پژوهش 76 نفر از دانشجویان واجد ‏شرایط مطالعه به روش نمونه گیری تصادفی منظم در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمون برنامه مداخله(6 هفته فعالیت ورزشی) را ‏دریافت نمودند. شیوه مقابله با استرس در دو گروه قبل و بعد از مداخله با استفاده از ابزار ‏WCQ‏ مورد بررسی قرار گرفت، تجزیه و تحلیل ‏داده ها با استفاده از نرم افزار آماری ‏SPSS Version ‎‏16 و آمار توصیفی(فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی(تی زوجی و تی ‏مستقل) با در نظر گرفتن سطح معنی داری 05/0‏‎ p <‎صورت گرفت. ‏ نتایج: یافته ها نشان داد بین دو گروه از نظر‎ ‎سن، وضعیت تاهل، محل زندگی، تحصیلات مادر، شغل پدر و مادر، سطح درآمد خانواده و تعداد افراد ‏خانواده تفاوت معنی دار آماری وجود نداشت، اما بین سال ورود و تحصیلات مادر این اختلاف معنی دار بود. بعلاوه یافته ها بیانگر اختلاف ‏معنی دار ‏‎ ‎بین میانگین روش مقابله مسئله مدار قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون بود.‏ نتیجه گیری: ورزش منظم می تواند با تاثیر بر شیوه مقابله با استرس مسئله مدار و کاهش پیامدهای منفی استرس در تامین سلامت روان ‏دانشجویان نقش مهمی داشته باشد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ‏، فشار روانی / ورزش / دانشجویان پرستاری

عنوان انگلیسی Effect of regular exercise on methods of problem centered stress coping mechanism
چکیده انگلیسی مقاله Introduction‏: ‏College students continuously confront stresses and psycho environmental pressures ‎such as educational, family, social and economic problems. It is obvious that outcome of stress ‎affects their educational functioning and mental health. And for this reason they use methods to ‎confront stress in order to decrease its effect. An influential factor modifying stress and stress ‎coping mechanism is regular physical activity.‎ Objective: The goal of this study was to determine the effect of regular exercise activity on ‎methods of problem centered coping mechanism in nursing students of Guilan University of ‎Medical Sciences.‎ ‎ Methods: This is an interventional study of randomized controlled trial. In this study, ‎‏76‏‎ students ‎eligible for the study were chosen and assigned by systematic random sampling into case and ‎control groups. The case group performed intervention program (‎‏6‏‎-week exercise) but control group ‎received no intervention. Methods of coping were examined in both groups before and after ‎intervention using WCQ instrument. Data were analyzed using SPSS version ‎‏16‏‎ and descriptive ‎statistics (Frequency, Mean and Standard deviation) and analytical statistics (Paired and ‎Independent T) with significant level of P<‎‏0.05‏‎.‎ Results: Findings showed no significant difference between the two groups regarding age, marital ‎status, place of living, mothers’ education level, fathers’ and mothers’ job, family level of income, ‎and number of family members, but there was a significant difference between year of entrance and ‎level of education. In addition findings showed a significant difference between problem-centered ‎coping method before and after intervention in experiment group.‎ Conclusion: Regular exercises affects problem-centered stress coping mechanism and decrease ‎negative outcomes of stress and have an important role on maintenance of students' mental health.‎
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Stress, Psychological / Exercise / Student, Nursing

نویسندگان مقاله ربیع اله فرمانبر | حکیمه دهقانی


صدیقه پاک سرشت | احسان کاظم نژاد لیلی



نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-6&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات