|
Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۳۳-۳۹
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر فعالیت منظم ورزشی بر شیوه مقابله با استرس مسئله مدار در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: دانشجویان پیوسته در معرض استرسها و فشارهای محیطی و روانی از جمله مشکلات آموزشی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی قرار دارند. بدیهی است که پیامدهای استرس در عملکرد تحصیلی و سلامت روانی آنها تاثیر نامطلوب خواهد داشت. به همین دلیل از شیوه های مقابله با استرس جهت تعدیل اثرات استرس استفاده می نمایند. از عوامل موثر بر تعدیل استرس و شیوه های مقابله با آن، فعالیت بدنی منظم و ورزش می باشد. هدف: هدف از مطالعه حاضر تعیین تأثیر فعالیت منظم ورزشی بر شیوه مقابله با استرس مسئله مدار در دانشجویان دختر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد. مواد و روشها: مطالعه حاضر یک مطالعه مداخله ای از نوع کارآزمایی شاهد دار تصادفی می باشد در این پژوهش 76 نفر از دانشجویان واجد شرایط مطالعه به روش نمونه گیری تصادفی منظم در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمون برنامه مداخله(6 هفته فعالیت ورزشی) را دریافت نمودند. شیوه مقابله با استرس در دو گروه قبل و بعد از مداخله با استفاده از ابزار WCQ مورد بررسی قرار گرفت، تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS Version 16 و آمار توصیفی(فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی(تی زوجی و تی مستقل) با در نظر گرفتن سطح معنی داری 05/0 p <صورت گرفت. نتایج: یافته ها نشان داد بین دو گروه از نظر سن، وضعیت تاهل، محل زندگی، تحصیلات مادر، شغل پدر و مادر، سطح درآمد خانواده و تعداد افراد خانواده تفاوت معنی دار آماری وجود نداشت، اما بین سال ورود و تحصیلات مادر این اختلاف معنی دار بود. بعلاوه یافته ها بیانگر اختلاف معنی دار بین میانگین روش مقابله مسئله مدار قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون بود. نتیجه گیری: ورزش منظم می تواند با تاثیر بر شیوه مقابله با استرس مسئله مدار و کاهش پیامدهای منفی استرس در تامین سلامت روان دانشجویان نقش مهمی داشته باشد |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
، فشار روانی / ورزش / دانشجویان پرستاری |
|
عنوان انگلیسی |
Effect of regular exercise on methods of problem centered stress coping mechanism |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: College students continuously confront stresses and psycho environmental pressures such as educational, family, social and economic problems. It is obvious that outcome of stress affects their educational functioning and mental health. And for this reason they use methods to confront stress in order to decrease its effect. An influential factor modifying stress and stress coping mechanism is regular physical activity. Objective: The goal of this study was to determine the effect of regular exercise activity on methods of problem centered coping mechanism in nursing students of Guilan University of Medical Sciences. Methods: This is an interventional study of randomized controlled trial. In this study, 76 students eligible for the study were chosen and assigned by systematic random sampling into case and control groups. The case group performed intervention program (6-week exercise) but control group received no intervention. Methods of coping were examined in both groups before and after intervention using WCQ instrument. Data were analyzed using SPSS version 16 and descriptive statistics (Frequency, Mean and Standard deviation) and analytical statistics (Paired and Independent T) with significant level of P<0.05. Results: Findings showed no significant difference between the two groups regarding age, marital status, place of living, mothers’ education level, fathers’ and mothers’ job, family level of income, and number of family members, but there was a significant difference between year of entrance and level of education. In addition findings showed a significant difference between problem-centered coping method before and after intervention in experiment group. Conclusion: Regular exercises affects problem-centered stress coping mechanism and decrease negative outcomes of stress and have an important role on maintenance of students' mental health. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Stress, Psychological / Exercise / Student, Nursing |
|
نویسندگان مقاله |
ربیع اله فرمانبر | حکیمه دهقانی
صدیقه پاک سرشت | احسان کاظم نژاد لیلی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-6&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|