Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۴۸-۵۵

عنوان فارسی درک بیماران از کیفیت اداره درد پس از جراحی پیوند عروق کرونر
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اداره درد پس از جراحی قلب یکی از مهمترین مراقبتهای پرستاری از بیماران است که به رضایتمندی و بهبودی سریعتر بیماران منجر ‏می شود.‏ هدف: هدف این تحقیق بررسی درک بیماران تحت جراحی پیوند عروق کرونر از کیفیت اداره درد بود.‏ روش کار: این پژوهش توصیفی مقطعی بر روی 108 بیمار تحت جراحی پیوند عروق کرونر شهر رشت، به روش نمونه گیری تدریجی صورت گرفت.‏‎ ‎داده ها با 3 پرسشنامه جمعیت شناختی، اداره درد بعد از جراحی و رضایت بیمار از تسکین درد به روش مشاهده پرونده و مصاحبه با نمونه های ‏دارای مشخصات تعیین شده گردآوری و با کمک آزمون های آماری آنوا، اسپیرمن و ویلکاکسون تحت نرم افزار ‏SPSS، ویرایش 16 تجزیه و ‏تحلیل شدند.‏ یافته ها:‏‎ ‎میانگین و انحراف معیار درک بیماران از مراقبت ارائه شده مرتبط با درد 84/0±56/3 ‏‎ ‎بود که نشانگر نیاز به توجهات ویژه می باشد.‏‎ ‎این ‏متغیر با سن بیش از 70 سال (022/0>‏p‏)، جنسیت زن (001/0>‏p‏)، وضعیت تاهل (همسر فوت شده) (025/0>‏p‏) و عدم سابقه جراحی (001/0>‏p‏) ‏بیماران دارای ارتباط معنی دار مستقیم بود. میانگین و انحراف معیار رضایت بیمار از تسکین درد 68/1±4/8 بود که مردان (015/0>‏p‏)‏‎ ‎دارای ‏سواد خواندن و نوشتن (032/0>‏p‏) بطور معنی داری میانگین بالاتری داشتند.‏ نتیجه گیری: میانگین نسبتا پایین نمره درک نمونه ها از کیفیت اداره درد بعد از جراحی ضرورت توجه بیشتر به این مقوله به ویژه در مردان با ‏شرایط خاص تاهل و بدون سابقه جراحی و برنامه ریزی های مدون فردی و سازمانی جهت ارتقای کیفیت اداره درد را نشان می دهد. ‏
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Perceived pain management quality in patients after Coronary Artery Bypass Graft ‎surgery
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Pain management after Coronary Artery Bypass Graft surgery (CABG) is an ‎important nursing care which can result in faster recovery and patient satisfaction.‎ Objective: The aim of study was to determine post CABG patients’ perception on pain management ‎quality.‎ Methods: This cross-sectional study was conducted on ‎‏108‏‎ CABG patients, who were chosen by ‎sequential sampling method in Rasht. The instrument was a ‎‏3‏‎-part questionnaire consisted of ‎demographic information, pain management and satisfaction. Data were gathered by observing the ‎patient's charts and interview. Data were analyzed using Anova, Spearrman, T-test and Wilcoxon ‎by SPSS ‎‏16‏‎ software.‎ Results: The mean and SD of patient perception on pain care was ‎‏3.56±0.84‏‎ which indicates need ‎for special attention. This data was directly significant with age above ‎‏70‏‎ years (P<‎‏0.022‏‎), female ‎sexuality (P<‎‏0.001‏‎), widow patient (P<‎‏0.025‏‎) and without surgery history (P<‎‏0.001‏‎). Patient's ‎satisfaction of pain management was ‎‏8.4±1.68‏‎ that male patient (P<‎‏0.015‏‎) and read & write level of ‎education (P<‎‏0.032‏‎) have higher mean satisfaction of pain management.‎ Conclusion: Partially low mean of perceived post CABG pain management highlights the need of ‎planning for improving personal and organizational aspect of pain management, especially in married ‎men and with no history of surgery. ‎ Key words: Pain. Patient satisfaction, Inpatient, Coronary artery bypass
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مژگان بقایی | طاهره مقدس


میترا صدقی ثابت | احسان کاظم نژاد لیلی



نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-8&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات