|
Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۴۸-۵۵
|
|
|
عنوان فارسی |
درک بیماران از کیفیت اداره درد پس از جراحی پیوند عروق کرونر |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: اداره درد پس از جراحی قلب یکی از مهمترین مراقبتهای پرستاری از بیماران است که به رضایتمندی و بهبودی سریعتر بیماران منجر می شود. هدف: هدف این تحقیق بررسی درک بیماران تحت جراحی پیوند عروق کرونر از کیفیت اداره درد بود. روش کار: این پژوهش توصیفی مقطعی بر روی 108 بیمار تحت جراحی پیوند عروق کرونر شهر رشت، به روش نمونه گیری تدریجی صورت گرفت. داده ها با 3 پرسشنامه جمعیت شناختی، اداره درد بعد از جراحی و رضایت بیمار از تسکین درد به روش مشاهده پرونده و مصاحبه با نمونه های دارای مشخصات تعیین شده گردآوری و با کمک آزمون های آماری آنوا، اسپیرمن و ویلکاکسون تحت نرم افزار SPSS، ویرایش 16 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: میانگین و انحراف معیار درک بیماران از مراقبت ارائه شده مرتبط با درد 84/0±56/3 بود که نشانگر نیاز به توجهات ویژه می باشد. این متغیر با سن بیش از 70 سال (022/0>p)، جنسیت زن (001/0>p)، وضعیت تاهل (همسر فوت شده) (025/0>p) و عدم سابقه جراحی (001/0>p) بیماران دارای ارتباط معنی دار مستقیم بود. میانگین و انحراف معیار رضایت بیمار از تسکین درد 68/1±4/8 بود که مردان (015/0>p) دارای سواد خواندن و نوشتن (032/0>p) بطور معنی داری میانگین بالاتری داشتند. نتیجه گیری: میانگین نسبتا پایین نمره درک نمونه ها از کیفیت اداره درد بعد از جراحی ضرورت توجه بیشتر به این مقوله به ویژه در مردان با شرایط خاص تاهل و بدون سابقه جراحی و برنامه ریزی های مدون فردی و سازمانی جهت ارتقای کیفیت اداره درد را نشان می دهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Perceived pain management quality in patients after Coronary Artery Bypass Graft surgery |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Pain management after Coronary Artery Bypass Graft surgery (CABG) is an important nursing care which can result in faster recovery and patient satisfaction. Objective: The aim of study was to determine post CABG patients’ perception on pain management quality. Methods: This cross-sectional study was conducted on 108 CABG patients, who were chosen by sequential sampling method in Rasht. The instrument was a 3-part questionnaire consisted of demographic information, pain management and satisfaction. Data were gathered by observing the patient's charts and interview. Data were analyzed using Anova, Spearrman, T-test and Wilcoxon by SPSS 16 software. Results: The mean and SD of patient perception on pain care was 3.56±0.84 which indicates need for special attention. This data was directly significant with age above 70 years (P<0.022), female sexuality (P<0.001), widow patient (P<0.025) and without surgery history (P<0.001). Patient's satisfaction of pain management was 8.4±1.68 that male patient (P<0.015) and read & write level of education (P<0.032) have higher mean satisfaction of pain management. Conclusion: Partially low mean of perceived post CABG pain management highlights the need of planning for improving personal and organizational aspect of pain management, especially in married men and with no history of surgery. Key words: Pain. Patient satisfaction, Inpatient, Coronary artery bypass |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مژگان بقایی | طاهره مقدس
میترا صدقی ثابت | احسان کاظم نژاد لیلی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-8&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|