|
Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۵۴-۶۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه پارادایم های مطالعات کمی و کیفی(قسمت دوّم) |
|
چکیده فارسی مقاله |
همانطور که در قسمت اول مقاله بیان شد، چهار پارادایم فلسفی عمده داریم که مبنای معرفت (معرفت شناسی)، ماهیت و واقعیت (هستی شناسی) و روش دستیابی به معرفت را تشکیل می دهند (روش شناسی). از این رو، بر اساس هر پارادایم، روش رسیدن به معرفت مشخص می شود. در یک دسته بندی کلی تر، دو پارادایم کمی و کیفی داریم. روشی که امروزه تحت عنوان روش کمّی یا علمی نام گرفته است اقتباسی از نظام فلسفی اثبات گرایی است. بر این اساس، فقط روش علمی تجربی، روش معتبر تحقیق و شناخت دانسته میشود. از طرفی روش کیفی، متمرکز بر موقعیت های طبیعی است؛ لذا این مطالعات را گاهی مطالعه طبیعت گرایانه نیز می نامند. از آنجا که تقابل پارادایمی در سوالات اساسی آن پارادایم، بروز می کند، پژوهشگر با استفاده از منابع مختلف، پاسخ این دو پارادایم به سوالات اساسی را در قالب جداولی در کنار هم قرارداده است و به بررسی مقایسه ای انها پرداخته است. در نهایت اهمیت هر یک مورد تاکید قرار گرفته است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تحقیق کیفی/تحقیق/فلسفه، پرستاری |
|
عنوان انگلیسی |
Comparative survey between quantitative and qualitative paradigms (part II) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
As stated in the first part of article, we have stated the four major philosophical paradigms which make up the basis for knowledge(epistemology), the nature and reality(ontology) and the acquisition methods of knowledge(methodology). Thus, according to each paradigm, approach to knowledge is determined. In a more general category, we have two quantitative and qualitative paradigms. Today that method is called quantitative or scientific method, derived from positivism. On this basis, only the experimental scientific method is valid method of research. On the other hand, qualitative methods focused on natural position therefore, these studies are sometimes called naturalistic study. Since paradigmatic confrontation occurs in fundamental questions of each paradigm, researchers use different sources to determine two paradigms' answer to basic questions, and tables are made to comprise them. Finally the importance of each was emphasized. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Qualitative Research/research/Philosophy,Nursing |
|
نویسندگان مقاله |
عبدالحسین امامی سیگارودی | مهوش صلصالی
هادی بصیری |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-26&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|