Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۵۴-۶۰

عنوان فارسی مقایسه پارادایم های مطالعات کمی و کیفی(قسمت دوّم)‏
چکیده فارسی مقاله همانطور که در قسمت اول مقاله بیان شد، چهار پارادایم فلسفی عمده داریم که مبنای معرفت (معرفت شناسی)، ماهیت و واقعیت ‏‏(هستی شناسی) و روش دستیابی به معرفت را تشکیل می دهند (روش شناسی). از این رو، بر اساس هر پارادایم، روش رسیدن به معرفت ‏مشخص می شود. ‏ در یک دسته بندی کلی تر، دو پارادایم کمی و کیفی داریم. روشی که امروزه تحت عنوان روش کمّی یا علمی نام گرفته است اقتباسی از ‏نظام فلسفی اثبات گرایی است. بر این اساس، فقط روش علمی تجربی، روش معتبر تحقیق و شناخت دانسته می‌شود. از طرفی روش ‏کیفی، متمرکز بر موقعیت های طبیعی است؛ لذا این مطالعات را گاهی مطالعه طبیعت گرایانه نیز می نامند.‏ از آنجا که تقابل پارادایمی در سوالات اساسی آن پارادایم، بروز می کند، پژوهشگر با استفاده از منابع مختلف، پاسخ این دو پارادایم به ‏سوالات اساسی را در قالب جداولی در کنار هم قرارداده است و به بررسی مقایسه ای انها پرداخته است. در نهایت اهمیت هر یک مورد ‏تاکید قرار گرفته است.‏
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحقیق کیفی/تحقیق/فلسفه، پرستاری

عنوان انگلیسی Comparative survey between quantitative and qualitative paradigms (part II)‎
چکیده انگلیسی مقاله As stated in the first part of article, we have stated the four major philosophical paradigms ‎which make up the basis for knowledge(epistemology), the nature and reality(ontology) and ‎the acquisition methods of knowledge(methodology). Thus, according to each paradigm, ‎approach to knowledge is determined. ‎‏ ‏ In a more general category, we have two quantitative and qualitative paradigms. Today that ‎method is called quantitative or scientific method, derived from positivism. On this basis, only ‎the experimental scientific method is valid method of research. On the other hand, qualitative ‎methods focused on natural position therefore, these studies are sometimes called naturalistic ‎study. ‎ Since paradigmatic confrontation occurs in fundamental questions of each paradigm, ‎researchers use different sources to determine two paradigms' answer to basic questions, and ‎tables are made to comprise them. Finally the importance of each was emphasized.‎
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Qualitative Research/research/Philosophy,Nursing

نویسندگان مقاله عبدالحسین امامی سیگارودی | مهوش صلصالی


هادی بصیری |



نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-26&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات