Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۴۷-۵۲

عنوان فارسی عوامل مؤثر در ترخیص بیماران با رضایت شخصی در مرکز آموزشی درمانی شهید رجایی قزوین
چکیده فارسی مقاله مقدمه: از آنجا که بیمارستان مسئول تامین سلامت بیماران مراجعه کننده به آن می باشد وکیفیت خدمات بیمارستانی براساس نیازها و رضایت بیماران ارزیابی می شود، ارزشیابی براساس نظر بیماران و رضایت آنها از خدمات ارائه شده به دلیل رقابتهای درمانی بیمارستانها و پذیرش بیشتر بیمار در سالهای اخیر رونق بیشتری یافته است. می توان گفت که یکی از معضلاتی که در پی نارضایتی بیماران ایجاد می شود، ترخیص بیمار با رضایت شخصی است، که در نهایت موجب رکود کارها و وضعیت نامناسب مالی مراکز شده و صدمات جبران ناپذیری به بیمارستانها وارد می سازد. هدف: هدف این مطالعه تعیین عوامل موثر در ترخیص بیماران با رضایت شخصی می باشد. روش کار: پژوهش حاضر به روش مقطعی در پاییز سال 1388 به منظور بررسی علل ترخیص بیماران با رضایت شخصی در بیمارستان شهید رجایی قزوین انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل همه بیمارانی(330 نفر) بود که در طول دوره پژوهش بیمارستان را با میل شخصی ترک کردند. جمع آوری داده ها براساس چک لیست بوده و برای تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSSو روش های آمار توصیفی استفاده گردید. نتایج: از بین کلیه بخشهای بیمارستان، بخش تحت نظر با 3/59 درصد و بخش اورژانس با 3/23 درصد بیشترین آمار ترخیص با رضایت شخصی را داشته اند. 12 درصد از بیماران اظهار می کردند که بهبودی نسبی و کاملی در هنگام دادن رضایت برای ترخیص بدست آورده اند. زمان ترخیص اکثریت بیماران ترخیص شده با میل شخصی(76%) عصر و شب بوده است و6/38 درصد بیماران بیشترین نارسایی در رسیدگی به بیماران را مربوط به شیفت شب می دانستند. مهمترین دلیل ترخیص با رضایت شخصی بیماران به ترتیب اولویت، عبارتند از: نارضایتی از خدمات پزشکی 33 درصد، پیشنهاد پزشکان5/27 درصد و نارضایتی از امکانات و تجهیزات 7/12 درصد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده، می توان گفت که ارتقاء سطح کیفیت خدمات پزشکی و امکانات درمانی می تواند محیطی خوشایند را برای بیماران فراهم نموده و درنهایت باعث افزایش رضایت بیماران و درنتیجه کاهش میزان ترخیص با میل شخصی گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ترخیص با رضایت شخصی، بیمار، بیمارستان

عنوان انگلیسی Effective factors on patient discharge with own agreement
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Since hospital is responsible for patients’ health referring to them, and the quality of hospital services is evaluated according to patients’ needs and satisfaction, evaluation according to patients’ point of views and their satisfaction of the hospital services has become more and more popular due to hospital competition for more patient receptions. It can be said that one of the intricate difficulties due to lack of patients’ satisfaction is discharge by own desire consequently, this will cause stagnation and unsuitable financial conditions and loses which can not be compensated. Objective: This study aims to determine effective factors on patient discharge with own agreement. Methods: This is a cross sectional study conducted in fall of 2009 in order to survey causes of patient discharge with their own desire in Ghazvin Shahid Rajaei. The study sample consisted of all 330 patients who were released upon their own desire. A check list was used to gather data and SPSS software and descriptive statistical methods were used for data analysis. Results: Among all hospital wards, C.C.U. with 59.3 percent and Emergency with 23.3 percent had the highest discharge with own desire. Twelve percent of the patients declared that they had a relatively complete recovery in time of releasing from hospital. The discharge with own agreement of most patients (76%) was in evening or night. From the viewpoint of the patients, the most important reasons in the matter of releasing with their own desire are as follows: Lack of satisfaction with hospital services (33%) Doctors’ purpose (27.5%) Lack of satisfaction with hospital equipments (12.7%) Conclusion: Results indicated most important reasons are prioritized as lack of satisfaction with the doctor, doctors referring patients to private sectors and lack of proper equipments in the hospital. It can be said that the hospital managers’ effort to obtain patients satisfaction, can provide the bases for rising the standards and qualities of hospital services and with the accompanying therapeutic personnel improve the quality of the services.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Patient discharge with own desire, Patient, Hospital

نویسندگان مقاله شقایق وحدت |


سمیه حسام |


فردین محرابیان |



نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-144&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات