|
Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۱-۹
|
|
|
عنوان فارسی |
اثر بخشی برنامه آموزش مدیریت خشم بر کنترل و خودنظم دهی خشم و تکانشگری مادران دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر رشت |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: خشم و تکانشگری می توانند آغازگر بسیاری از اختلالات و آسیب های اجتماعی باشند که کنترل و نظم دهی آنها بویژه در محیط خانواده، ضروری است و باید برای کنترل آنها، برنامه ریزی مناسب انجام شود. از این رو بررسی تاثیر برنامه آموزش بر مهارت های خود نظم دهی خشم و تکانشگری در مادران حائز اهمیت است. هدف: هدف از این تحقیق تعیین اثر بخشی برنامه آموزشی مدیریت خشم بر کنترل خود نظم دهی خشم و تکانشگری مادران دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر رشت بوده است. روش کار: این پژوهش، مطالعه ای از نوع مداخله ای پیش آزمون- پس آزمون است که بر روی 15 مادر دارای دانش آموز پسر مقطع ابتدایی دارای ویژگی خشم و تکانشگری بالاتر از میانگین جامعه انجام شده است. داده ها با استفاده از ابزار 3 بخشی مشتمل بر: داده های دموگرافیک، پرسشنامه2-STAXI مرتبط با خود نظم دهی خشم و مقیاس تکانشگری باراتا به روش خود گزارش دهی گردآوری شدند. داده ها با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی (توزیع فراوانی و شاخصهای پراکندگی) و استنباطی (تی همبسته و پیرسون) تحت برنامه نرم افزاری SPSS، نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: یافته های پژوهش نشان می دهد که نیمی(50%) از نمونه ها در گروه سنی 30 تا 40 سال قرار داشته و دارای مدرک لیسانس بودند و اکثریت آنان یک فرزند(3/73%) داشتند. همچنین نتایج، نشانگر تفاوت آماری معنی دار بین مراحل قبل و بعد از آزمون در مقیاس کلی بیان خشم(000/0=P) و تمام زیر مقیاس های آن به استثنای صفت خشم(000/0=P)، درون ریزی خشم بوده است. اما برنامه آموزشی قادر به ایجاد تفاوت آماری معنی دار بین مراحل قبل و پس از آزمون در تکانشگری کل و ابعاد آن نبوده است. نتیجه گیری نهایی: بر اساس یافته این تحقیق برنامه آموزشی مدیریت خشم را می توان به عنوان یکی از راهکارهای مناسب برای خود نظم دهی خشم پیشنهاد کرد. اما کنترل تکانشگری تحت تاثیر برنامه آموزشی قرار نگرفت که شاید با انتخاب حجم بالاتری از نمونه و کنترل شرایط زمانی و مکانی انجام تحقیق، بتوان به نتایج بهتری دست یافت. در هر حال به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز می باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خشم، مهارتهای خود نظم دهی، آموزش مدیریت خشم، تکانشگری |
|
عنوان انگلیسی |
Efficacy of anger management teaching on anger self-regulation and impulsivity in mothers of elementary school boy students in Rasht |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Anger and impulsivity can be the beginners of much social harm which needs to be controlled and regulated especially in family environment. Therefore, proper planning is needed and assessing the effect of teaching on skills of anger self-regulation and impulsivity in mothers is important. Objective: The present research was done to assess anger management teaching program efficacy on Anger self-regulatory skill and impulsivity in mothers of boys in elementary schools in Rasht. Methods: This study has a pre-post test design in which 15 mothers were chosen as research samples among mothers having anger and impulsivity scores higher than the mean score of society. Data collection tool was a 3 part questionnaire including 1) demographic data, 2) Anger self-regulatory skills scale (STAXI-2) and 3) Barrat impulsivity scale that was used by self-reporting method at pre and post intervention (anger management teaching program) stages. Results: Finding indicated that half (50%) of samples were in 30 - 40 years age group and had BA degree in education. The majority of them had one child. Also results showed that selected intervention significantly decreased anger scale (P=0.000) and all of its subscales, with exception of anger trait, but it did not have any effect on impulsivity and its domains. Conclusion: According to these results, Anger management teaching plan can be a proper approach only to improve anger self-regulatory skills. Greater sample size and environmental controls may help to access better results. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مژده بقایی لاکه | baghaie lakeh
جواد خلعتبری |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-129&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|