|
Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۱۰-۱۵
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی ارتباط اعتقادات مذهبی و میزان استرس دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی زینب (س) شرق گیلان در سال ۸۷-۸۶ |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: تنیدگی یا استرس به مجموع واکنشهای جسمی و روانی اطلاق می گردد که می تواند سبب بر هم زدن و اختلال در تعادل افراد گردد و عوامل تنش زا موجب تخریب و آسیب به پیکره نیازهای اساسی می شوند و در رشد و تکامل و بازدهی انسان مداخله و او را از حالت تعادل خارج می کنند. ورود به دانشگاه رویداد بسیار حساسی در زندگی نیروهای فعال و کارآمد هرکشور به شمار می رود، که غالباً با تغییرات زیادی در روابط فردی و اجتماعی آنها همراه می باشد. برخی از دانشجویان به سرعت خود را با شرایط جدید انطباق داده و با انعطاف پذیری مناسب تغییرات بوجود آمده را پذیرفته و با حفظ سلامت روان خود موفقیتهای لازم تحصیلی را کسب می کنند. لیکن برخی دیگر قادر به سازگاری مناسب نبوده و این عدم تطابق روی عملکرد و بازدهی آنان تاثیر منفی می گذارد عکس العمل افراد نسبت به کلیه عوامل تنش زا به مقدار زیادی تحت تاثیر عوامل فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و تجارب قبلی فرد قرار دارد. هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط بین اعتقادات مذهبی و میزان استرس دانشجویان انجام گرفته است. روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی- همبستگی می باشد به منظور تعیین ارتباط بین اعتقادات مذهبی و سطح استرس دانشجویان در دانشکده پرستاری و مامایی حضرت زینب(س) شرق گیلان انجام شده است. نمونه ها شامل کلیه دانشجویان ترم دوم رشته های تحصیلی پرستاری، علوم آزمایشگاهی و رادیولوژی (52نفر) که ساکن خوابگاه بودند. ابزار تحقیق شامل 2 پرسشنامه بود که یک پرسشنامه مربوط به سنجش اعتقادات مذهبی(پرسشنامه senta clara) و پرسشنامه دیگر(پرسشنامه تست استرس storch) می باشد. پرسشنامه ها توسط خود دانشجویان تکمیل گردیدند. نتایج: یافته های پژوهشی نشان داد که (9/87%) از واحدهای مورد پژوهش دارای سطح اعتقادات بالا و (3/56%) از آنها دارای سطح استرس متوسطی بوده اند. ارتباط بین اعتقادات مذهبی و سطح استرس با استفاده ازآزمون آماری کای دو محاسبه گردید که ارتباط معنی دارآماری را نشان داد(05/0 P<). بحث و نتیجه گیری: یافته های این پژوهش که بیانگر ارتباط معنی دار و معکوس بین میزان استرس و اعتقادات مذهبی دانشجویان است، می تواند راهنمایی جهت برنامه ریزان و مسئولین آموزشی دانشگاهها باشد تا در واحدهای درسی دانشجویان در مورد اهمیت اعتقادات مذهبی و نقش آن در زندگی و کاهش استرس تاکید بیشتری به عمل آورند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
استرس، دانشجویان، اعتقادات مذهبی |
|
عنوان انگلیسی |
Survey the effect of religious beliefs in stress reduction in students of Langroud Faculty of Medical Sciences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Stress is referred to the cumulative physical and somatic reactions that can disturb equilibrium of individuals. Entrance to university is a period that is very crucial in living of active and skilled forces in every country which accompanies changes with interpersonal and social relationship. A number of students adapt themselves with new condition and accept changes with flexibility and maintain mental health and achieve educational success. But some others are not able to adapt properly and this mal adaptation has negative effect on individual’s function and outcome. One’s reaction to stressors depends mainly on cultural, religious, social and past experiences. Objective: This study aims to determine the effect of religious beliefs in stress reduction in students of Langroud Faculty of Medical Sciences. Methods: This is a correlational descriptive study. Samples included first year students residing in dormitories and all second term students in nursing, laboratory and radiology technicians (60 students). Data collection instrument included two questionnaires of Santa Clara which assessed religious beliefs and Storch Stress test and they were self reported. Results: The results showed that 87.9% of students had high level of beliefs. Also results showed that 56.3% of students had moderate stress. Results indicated a significant relationship between religious beliefs and level of stress when examined by chi-square (x2=9.38). Results showed no significant relationship between age, marital status, economic status and stress and religious beliefs. Also no significant relation was reported between study majors and stress and religious beliefs. Conclusion: The results which indicated the existence of a positive relation between level of stress and religious beliefs can serve a guidance for education planning as more emphasis be paid in student courses regarding the importance of religious beliefs and its role in decreasing stress. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Stress, Students, Religious Beliefs |
|
نویسندگان مقاله |
پرند پورقانع |
ابراهیم شریف آذر |
فاطمه زایر ثابت | zayer sabet
میترا خورسندی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-130&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|