Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۹-۱۶

عنوان فارسی تصمیم گیری بالینی : ارتباط آن با تفکرانتقادی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تصمیم گیری بالینی به عنوان بخش اساسی از اعمال حرفه ای پرستاری، بیش از هر عاملی بر کیفیت مراقبت، تاثیر می گذارد. ‏پرستار به عنوان تصمیم گیرنده در امور بالینی می تواند جهت ارائه مراقبت مؤثر، از مهارت های تفکر انتقادی استفاده نماید. ارزشیابی ‏اطلاعات و انتخاب راهکارمناسب برای رسیدن به تصمیم درست، نیازمند مهارت تفکر است. با این وجود، مطالعات موجود در زمینه ‏ارتباط تفکر انتقادی و تصمیم گیری بالینی، نتایج مشابهی را نشان نمی دهند. ‏ هدف: هدف این پژوهش، تعیین ارتباط تفکر انتقادی و تصمیم گیری بالینی دانشجویان سال آخر پرستاری دانشکده های پرستاری و ‏مامایی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد. ‏ روش کار: در این مطالعه توصیفی همبستگی،50 نفر از دانشجویان دوره روزانه ترم آخر کارشناسی پیوسته پرستاری دانشکده های ‏پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت و واحد شرق گیلان که واحد آخر کارورزی عرصه را می گذراندند، به روش سرشماری شرکت ‏کردند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای مشتمل برسه بخش مشخصات دموگرافیک، سؤالات تفکر انتقادی کالیفرنیا(فرم ب) و ‏سؤالات تصمیم گیری بالینی بود. ‏ نتایج: یافته ها نشان داد، اکثریت واحدهای پژوهش(86%) دارای تفکر انتقادی ضعیف بوده و میانگین نمره تفکر انتقادی آنها 25/3 ‏‏± 86/11 است. آزمون کای دو، ارتباط معنی دار(001/0‏p=‎‏) آماری بین نمره تفکر انتقادی با میانگین معدل ترم های گذشته واحدهای ‏مورد پژوهش را نشان داد. بعلاوه میانگین نمره تصمیم گیری بالینی 9/4 ± 7 /66 بود. اکثریت دانشجویان(70%) دارای تصمیم گیری ‏تحلیلی- سیستماتیک و 30 درصد تصمیم گیری تحلیلی- شهودی بودند. همچنین، بین نمره تصمیم گیری بالینی و میانگین معدل ترم ‏های گذشته واحدهای پژوهش با استفاده از آزمون کای دو ارتباط معنی دار آماری بدست آمد(02/0‏‎ p=‎‏).آزمون فیشر، ارتباط معنی دار ‏آماری بین نمره تفکر انتقادی و تصمیم گیری بالینی را نشان نداد. ‏ نتیجه گیری: با توجه به عدم ارتباط نمره تصمیم گیری بالینی و تفکر انتقادی، فرضیه پژوهش مبنی بر اینکه بین نمره تفکر انتقادی و ‏تصمیم گیری بالینی ارتباط وجود دارد رد شد. با عنایت به پایین بودن نمره تفکر انتقادی واحدهای پژوهش و ارتباط تصمیم گیری بالینی ‏با سابقه کار دانشجویی، لزوم به کارگیری روش های نوین آموزش نظری و بالینی جهت ارتقاء مهارت تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری و ‏فراهم آوردن فرصتهای بالینی بیشتر برای آنان، توسط دست اندرکاران آموزشی احساس می شود. ‏
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش پرستاری، دانشجویان پرستاری، تصمیم گیری، تفکر انتقادی

عنوان انگلیسی Clinical decision making: its relation with critical thinking
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Clinical decision making as a fundamental part of nursing profession effects ‎quality of nursing care the most. Nurse as a clinical decision maker uses critical thinking in ‎providing proficient care. Evaluation of data and choosing proper intervention to reach a ‎correct decision needs skillful thinking. Present studies related to critical thinking and clinical ‎decision making didn't show similar results. ‎ Objective: The goal of this study was to determine the relationship between critical thinking ‎‎(CT) and clinical decision making of senior nursing students of Gilan University of Medical ‎sciences. ‎ Methods: In this descriptive study, all ‎‏50‏‎ senior nursing students of Shahid Beheshti faculty ‎of nursing and midwifery and East Gilan faculty who were spending their last term of ‎internship were chosen. Data collection questionnaire consisted of three parts of ‎demographics, California critical thinking questions, and clinical thinking questions. ‎ Results: Findings indicated majority of samples (‎‏86%‏‎) had poor CT and their mean score was ‎‏11.86‏‎±‎‏3.25‏‎. Chi square test showed significant relationship (p=‎‏0.001‏‎) between CT score and ‎mean average of previous terms. In addition, mean score of clinical decision making was ‎‏66.7‏‎±‎‏4.9‏‎. Most students (‎‏70%‏‎) had systematic-analytic decision making and ‎‏30%‏‎ had analytic-‎observational decision making. Also there was a significant relationship between clinical ‎decision making score and mean average of previous terms (p=‎‏0.02‏‎). Fisher test did not ‎indicate a relationship between CT score and clinical decision making. ‎ Conclusion: In attention to lack of relationship between CT and clinical decision making ‎score, the study hypothesis is rejected. Due to low score of CT and relation of clinical decision ‎making with job experience, it is necessary to use new methods of theory and clinical ‎teaching in order to promote students' CT and providing more clinical opportunities.‎
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نازیلا جوادی |


عزت پاریاد |


کلثوم فداکار |


زهرا عطرکار روشن | atrkar roshan


شهلا اسیری |



نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-106&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات