|
Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۹-۱۶
|
|
|
عنوان فارسی |
تصمیم گیری بالینی : ارتباط آن با تفکرانتقادی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: تصمیم گیری بالینی به عنوان بخش اساسی از اعمال حرفه ای پرستاری، بیش از هر عاملی بر کیفیت مراقبت، تاثیر می گذارد. پرستار به عنوان تصمیم گیرنده در امور بالینی می تواند جهت ارائه مراقبت مؤثر، از مهارت های تفکر انتقادی استفاده نماید. ارزشیابی اطلاعات و انتخاب راهکارمناسب برای رسیدن به تصمیم درست، نیازمند مهارت تفکر است. با این وجود، مطالعات موجود در زمینه ارتباط تفکر انتقادی و تصمیم گیری بالینی، نتایج مشابهی را نشان نمی دهند. هدف: هدف این پژوهش، تعیین ارتباط تفکر انتقادی و تصمیم گیری بالینی دانشجویان سال آخر پرستاری دانشکده های پرستاری و مامایی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد. روش کار: در این مطالعه توصیفی همبستگی،50 نفر از دانشجویان دوره روزانه ترم آخر کارشناسی پیوسته پرستاری دانشکده های پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت و واحد شرق گیلان که واحد آخر کارورزی عرصه را می گذراندند، به روش سرشماری شرکت کردند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای مشتمل برسه بخش مشخصات دموگرافیک، سؤالات تفکر انتقادی کالیفرنیا(فرم ب) و سؤالات تصمیم گیری بالینی بود. نتایج: یافته ها نشان داد، اکثریت واحدهای پژوهش(86%) دارای تفکر انتقادی ضعیف بوده و میانگین نمره تفکر انتقادی آنها 25/3 ± 86/11 است. آزمون کای دو، ارتباط معنی دار(001/0p=) آماری بین نمره تفکر انتقادی با میانگین معدل ترم های گذشته واحدهای مورد پژوهش را نشان داد. بعلاوه میانگین نمره تصمیم گیری بالینی 9/4 ± 7 /66 بود. اکثریت دانشجویان(70%) دارای تصمیم گیری تحلیلی- سیستماتیک و 30 درصد تصمیم گیری تحلیلی- شهودی بودند. همچنین، بین نمره تصمیم گیری بالینی و میانگین معدل ترم های گذشته واحدهای پژوهش با استفاده از آزمون کای دو ارتباط معنی دار آماری بدست آمد(02/0 p=).آزمون فیشر، ارتباط معنی دار آماری بین نمره تفکر انتقادی و تصمیم گیری بالینی را نشان نداد. نتیجه گیری: با توجه به عدم ارتباط نمره تصمیم گیری بالینی و تفکر انتقادی، فرضیه پژوهش مبنی بر اینکه بین نمره تفکر انتقادی و تصمیم گیری بالینی ارتباط وجود دارد رد شد. با عنایت به پایین بودن نمره تفکر انتقادی واحدهای پژوهش و ارتباط تصمیم گیری بالینی با سابقه کار دانشجویی، لزوم به کارگیری روش های نوین آموزش نظری و بالینی جهت ارتقاء مهارت تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری و فراهم آوردن فرصتهای بالینی بیشتر برای آنان، توسط دست اندرکاران آموزشی احساس می شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش پرستاری، دانشجویان پرستاری، تصمیم گیری، تفکر انتقادی |
|
عنوان انگلیسی |
Clinical decision making: its relation with critical thinking |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Clinical decision making as a fundamental part of nursing profession effects quality of nursing care the most. Nurse as a clinical decision maker uses critical thinking in providing proficient care. Evaluation of data and choosing proper intervention to reach a correct decision needs skillful thinking. Present studies related to critical thinking and clinical decision making didn't show similar results. Objective: The goal of this study was to determine the relationship between critical thinking (CT) and clinical decision making of senior nursing students of Gilan University of Medical sciences. Methods: In this descriptive study, all 50 senior nursing students of Shahid Beheshti faculty of nursing and midwifery and East Gilan faculty who were spending their last term of internship were chosen. Data collection questionnaire consisted of three parts of demographics, California critical thinking questions, and clinical thinking questions. Results: Findings indicated majority of samples (86%) had poor CT and their mean score was 11.86±3.25. Chi square test showed significant relationship (p=0.001) between CT score and mean average of previous terms. In addition, mean score of clinical decision making was 66.7±4.9. Most students (70%) had systematic-analytic decision making and 30% had analytic-observational decision making. Also there was a significant relationship between clinical decision making score and mean average of previous terms (p=0.02). Fisher test did not indicate a relationship between CT score and clinical decision making. Conclusion: In attention to lack of relationship between CT and clinical decision making score, the study hypothesis is rejected. Due to low score of CT and relation of clinical decision making with job experience, it is necessary to use new methods of theory and clinical teaching in order to promote students' CT and providing more clinical opportunities. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
نازیلا جوادی |
عزت پاریاد |
کلثوم فداکار |
زهرا عطرکار روشن | atrkar roshan
شهلا اسیری |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-106&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|