Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۹-۱۵

عنوان فارسی الگوی تغذیه تکمیلی شیرخواران وآگاهی مادران در این زمینه درمناطق روستایی ‏شهرستان رشت
چکیده فارسی مقاله مقدمه:‏‎ ‎شروع به موقع تغذیه تکمیلی و آگاهی مادران از نحوه تغذیه تکمیلی شیرخوار از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.‏ هدف: ارزیابی الگوی تغذیه تکمیلی شیرخواران و سطح آگاهی مادران روستایی شهرستان رشت از چگونگی شروع غذای کمکی.‏ روش کار: دریک بررسی مقطعی درتابستان 1385, 269 نفر از مادران دارای کودک 2-1 ساله مراجعه کننده به خانه های بهداشت ‏شهرستان رشت طبق روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تصادفی جهت تکمیل پرسشنامه به روش مصاحبه انتخاب شدند. ‏ ابزار این پژوهش پرسشنامه ای شامل مشخصات دموگرافیک مادر، چگونگی شروع تغذیه تکمیلی کودک، آگاهی مادر در خصوص تغذیه ‏تکمیلی و منابع کسب اطلاع وی بود. آگاهی بر اساس نمرات به سه سطح ضعیف، متوسط و خوب تقسیم و جهت تجزیه و تحلیل داده ها ‏از آزمون های کای دو و تست دقیق فیشر استفاده گردید.‏ نتایج: دراین مطالعه 8/91% از مادران نسبت به زمان و چگونگی آغاز غذای کمکی از آگاهی کافی برخوردار‎ ‎و 93% ازآنها تا پایان 6-4 ‏ماهگی کودک خود را منحصرا با شیرخود تغذیه کرده بودند. در بیش از 80% موارد فرنی آرد برنج اولین غذای کمکی شیرخوار بوده است. ‏‏83% از مادران شرکت کننده در این پژوهش تا پس از یک سالگی نیز به تغذیه کودک خود با شیر مادر ادامه داده و93% از کودکان پس ‏از یک سالگی از غذای سفره خانواده به عنوان غذای اصلی روزانه خود استفاده می کردند. در 33% موارد تعداد وعده های غذایی روزانه ‏کمتر از میزان توصیه شده بوده است. اولین منبع آگاهی مادران شرکت کننده در خصوص تغذیه تکمیلی کودکان خانه های بهداشت ‏بوده است. ‏ نتیجه گیری: مادران مورد مطالعه از سطح آگاهی کافی در خصوص تغذیه تکمیلی کودکان برخوردار بوده و عملکرد اکثریت آنان بر ‏اساس الگوی غذایی توصیه شده بوده است. با توجه به نقش مهمی که خانه های بهداشت می توانند در ارتقاء آگاهی مادران راجع به تغذیه ‏تکمیلی داشته باشند توجه بیشتر به این مراکز در راستای انجام این وظایف ضروری بنظر می رسد.‏
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تغذیه تکمیلی، زنان، شیرخواری، کودک ‏

عنوان انگلیسی Infants' complementary food pattern and mothers' knowledge in rural areas in ‎Rasht city
چکیده انگلیسی مقاله Introduction:‎‏ ‏Prompt start of complementary food and mothers' knowledge regarding it is ‎very important for the child’s nutritional status.‎ Objective: The purpose of this study was to assess infants' pattern of complementary food ‎and nutritional knowledge of mothers in rural areas in Rasht city.‎ Methods: In a cross-sectional study in summer of ‎‏2006‏‎, among a group of women who ‎attended rural public health centers for infantile care in Rasht, we selected ‎‏269‏‎ women, by ‎random multi-stage cluster sampling. Demographic data, introduction time and type of ‎complementary food, knowledge and source of information were collected during interview ‎and recorded in a questionnaire. Depending on knowledge scores, the knowledge was ‎categorized in three levels: weak, intermediate and good. We used Fisher’s Exact‏ ‏and Chi-‎square tests for statistical analysis and p<‎‏0.05‏‎ as significant.‎ Results: In this study ‎‏91.8%‏‎ of mothers had good nutritional knowledge. Rate of exclusive ‎breast feeding was ‎‏93%‏‎. For more than ‎‏80%‏‎ of children Fereni (combination of milk and rice ‎powder) was the first complementary food at the beginning. About ‎‏93%‏‎ of children were ‎predominantly fed with homemade-food after the first year of their life and ‎‏33%‏‎ ate less than ‎‏5‏‎ meals a day. Rate of breast milk weaning was ‎‏17%‏‎ at the end of the first year. The first ‎source of nutritional knowledge of mothers was local health centers.‎ Conclusion: Women in this study had appropriate knowledge and performed according to ‎advised complementary food pattern. In attention to the important role of health centers in ‎increasing mothers' knowledge level regarding complementary food, giving more attention to ‎these centers is necessary.‎
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Complementary nutrition, women, infancy, Child

نویسندگان مقاله زهرا پناهنده |


مهرناز دوستدار صنایع | dosttar sanaye



نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-243-97&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات